Tässä ohjeessa kerrotaan Maaseutuviraston (Mavi) ohjeistamien viljelijätukien ja täydentävien ehtojen ”ympäristö, ilmastonmuutos ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimukset” sekä ”pysyvän laitumen säilyttäminen” ehdonalojen valvonnoista. Evira vastaa ”kansanterveys sekä eläinten ja kasvien terveys” sekä ”eläinten hyvinvointi” ehdonalojen valvonnasta.
Ohjeen yleinen osio käsittelee sekä pelto- että eläintukien valvontaa. Muilta osin ohjeet on pelto- ja eläintukien osalta eriytetty ja ne on rakennettu valvontaprosessin etenemisen mukaisesti. Nämä ohjeet korvaavat aiemmat eläin- ja peltovalvonnasta annetut ohjeet.
Ohje ei kata kaikkia valvontatilanteita, vaan tarkastajan tulee tarvittaessa ottaa yhteyttä Maviin.
Viljelijätukien valvonnoissa tarkastetaan Euroopan unionin (EU) suoria tukia ja ohjelmatukia sekä kansallisia tukia koskevat tukiehdot. Tuella tarkoitetaan tukia, korvauksia, palkkioita ja sopimuksia.
Suorilla tuilla tarkoitetaan EU:n kokonaan rahoittamia tukia, joita ovat:
– perustuki
– viherryttämistuki
– nuoren viljelijän tuki
– peltokasvipalkkio
– nautapalkkio
– lypsylehmäpalkkio
– uuhipalkkio
– kuttupalkkio
– teuraskaritsa ja -kilipalkkio
Ohjelmatuilla tarkoitetaan EU:n osittain rahoittamia tukia, joita ovat:
– ympäristökorvaus
– luonnonhaittakorvaus + korotus
– luonnonmukaisen tuotannon korvaus
– eläinten hyvinvointikorvaus
Kansallisilla tuilla tarkoitetaan Suomen kokonaan rahoittamia tukia, joita ovat:
– yleinen hehtaarituki
– pohjoinen hehtaarituki
– nuorten viljelijöiden tuki
– sokerijuurikkaan kansallinen tuki
– kansalliset kotieläintuet naudoista, lampaista, vuohista ja hevosista
– tuotannosta irrotettu sika- ja siipikarjatalouden tuki
1.1 Täydentävät ehdot
Täydentävät ehdot koskevat tuenhakijan kaikkea maatalousmaata ja maatalouden harjoittamista ja niiden noudattaminen on vaatimuksena kaikissa EU:n kokonaan ja osittain rahoittamissa tuissa. Täydentäviä ehtoja pitää noudattaa koko kalenterivuoden ajan (1.1.–31.12.) (Asetus (EU) N:o 1306/2013 art. 97.1) . Myös maatalousmaalla, jota käytetään muuhun kuin maataloustoimintaan, on noudatettava täydentäviä ehtoja. Kun lohkon hallinta muuttuu ja lohkon vastaanottaja on itse hakenut tukea kyseisenä tukivuonna, hän on vastuussa siirtyneen lohkon osalta täydentävien ehtojen noudattamisesta siltä ajalta kun lohko on hänen hallinnassaan. Jos siirtyneen lohkon haltija ei ole kyseisenä vuonna tuenhakija, täydentävien ehtojen noudattaminen siirtyneellä lohkolla on alkuperäisen tuenhakijan vastuulla. Täydentävien ehtojen oppaassa (www.mavi.fi tai www.evira.fi ) kerrotaan täydentävien ehtojen vaatimuksista tarkemmin.
Valvonnasta on annettu valtioneuvoston asetus täydentävien ehtojen lakisääteisistä hoitovaatimuksista sekä niiden ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusten noudattamisen valvonnasta (7/2015). Yhteisölainsäädännössä täydentävistä ehdoista ja niiden valvonnasta on säädetty Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o N:o 1306/2013 sekä komission asetuksissa (EU) N:o 640/2014 ja (EU) N:o 809/2014. Hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimukset on kansallisesti säädetty valtioneuvoston asetuksella 4/2015.
Täydentävien ehtojen hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimukset sekä lakisääteiset hoitovaatimukset jaetaan seuraaviin osioihin, joita kutsutaan ehdonaloiksi:
• ympäristö, ilmastonmuutos ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimukset (indikaattoriryhmä 1-4)
• kansanterveys sekä eläinten ja kasvien terveys
• eläinten hyvinvointi
• pysyvän laitumen säilyttäminen (indikaattoriryhmä 5).
1.2 Ilmoitukset laiminlyönneistä muille viranomaisille
Havaitut lainsäädännön rikkomukset ilmoitetaan mahdollisimman pian tarkastuksen jälkeen lainsäädännöstä vastaaville viranomaisille lomakkeella 182 (saatavilla Aitasta). Esimerkiksi nitraattiasetuksen rikkomukset ilmoitetaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ja epäillyt eläinten hyvinvointi-indikaattorin laiminlyönnit aluehallintoviraston läänineläinlääkärille. Jos eläimiä epäillään hoidettavan tai kohdeltavan eläinsuojelulain (247/1996) tai sen perusteella annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti, havainnoista on välittömästi ilmoitettava toimivaltaiselle kunnan- tai läänineläinlääkärille tai poliisille. Kunnan maaseutuviranomaiselle on tiedotettava asian selvittämisen käynnistämisestä. Ilmoituksesta tulee ottaa kopio ELY-keskukselle.
Nitraattiasetuksen, luontodirektiivin tai lintudirektiivin laiminlyönneistä voidaan pyytää toimivaltaiselta ympäristöviranomaiselta lausunto laiminlyönnin arvioimiseksi.
1.3 Tarkastusoikeus ja oikeudet maataloushallinnon tietojärjestelmiin
Tarkastusoikeus
Viljelijätukien tarkastusoikeus on elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla (ELY-keskus). Ahvenanmaan maakunnassa kansallisten ja EU:n suorien tukien osalta tarkastusoikeus on Ahvenanmaan valtionvirastolla. (Laki 192/2013 24§)
Täydentävien ehtojen tarkastusoikeus on ELY-keskuksilla ja aluehallintovirastoilla (AVI). Toimivaltaisella ympäristöviranomaisella on oikeus tarvittaessa osallistua nitraattiasetuksen sekä luonto- ja lintudirektiivin tarkastukseen. Toimivaltaisia ympäristöviranomaisia ovat ELY-keskuksen Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Ahvenanmaalla täydentävien ehtojen tarkastusoikeus on Ahvenanmaan valtionvirastolla ja maakuntahallituksella.
Valvontaa suorittavat viranomaiset tarkastavat, että tuen myöntämisen ja maksamisen edellytykset täyttyvät. Maatalouden tukien toimeenpanosta annettu laki (192/2013) säätää valvontaan osallistuvien oikeuksista ja vastuista.
Tarkastustoiminnassa noudatetaan hyvän hallinnon periaatteita. Valvontaa ei saa suorittaa eikä valvonnassa voi olla läsnä esteellinen henkilö (Laki 434/2003 27§ ja 28§) . Virkamiehen toiminnan on oltava riippumatonta ja puolueetonta. Viljelijätukihakemusten ja eräiden ELY-keskuksiin toimitettavien tukihakemusten käsittelyn hallinnollisissa ohjeissa (dnro 591/55/2013) on annettu tehtävien hoitamiseen liittyviä menettelyohjeita
ELY-keskuksen oman henkilöstön maatilojen valvonnan järjestämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota tarkastajien esteettömyyteen ja riippumattomuuteen. Maaseutu- ja energiayksikön henkilöstön maatilojen valvonta on suoritettava toisen ELY-keskuksen toimesta. Tämä vaatimus koskee myös kasvukauden ulkopuolella tehtäviä ympäristökorvauksen kasvipeitteisyys- ja talviaikaisia asiakirjavalvontoja.
Tarkastajan on valvontakäynnin yhteydessä esitettävä tuensaajalle valvontapassi tai valtakirja, mikäli sitä pyydetään nähtäväksi. Maaseutuviraston valvontaosasto myöntää valvontapassin virkasuhteessa tai pidempiaikaisessa (vähintään vuoden) määräaikaisessa virkasuhteessa olevalle ELY-keskuksen virkamiehelle (Laki 192/2013 28§) . Lyhytaikaisten, määräaikaisesti (alle vuoden) palkattujen tarkastajien tarkastusvaltuudet myöntää valtakirjalla ELY-keskus. Valvontapassin ja valtakirjan haltijan edellytetään perehtyvän hyvin tukihallinnon toimeenpanoon ja osallistuvan tarkastuksiin valvontaryhmän vastuullisena henkilönä.
Jos virkamiehen tehtävät muuttuvat tai hän siirtyy muihin tehtäviin, valvontapassi on palautettava Maaseutuviraston valvontaosastolle. Virkamiehen virkavapauden aikana passi on säilytettävä ELY-keskuksessa. Tarkastusvaltuudet on lakkautettava ja passi tai valtakirja on perittävä takaisin, mikäli väärinkäytöksiä ilmenee. Väärinkäytöksistä on ilmoitettava Maaseutuvirastoon.
Oikeudet tietojärjestelmiin
ELY-keskuksen valvontahenkilöstön tehtävien ja sijaisten määrittely on tehtävä maksajavirastosopimuksen mukaisesti. Käyttöoikeuksien myöntämisessä täytyy huomioida tehtävien eriyttäminen.
ELY-keskuksen henkilöstön tarvitsemat käyttöoikeudet haetaan sähköisesti Pääsynhallinta-järjestelmässä. Tarvittaessa käyttöoikeudet voidaan hakea myös toisen ELY-keskuksen alueelle (esim. virka-apu). Tällöin hakijan oma esimies puoltaa hakemuksen, mutta Mavin käytöntuki pyytää oikeuksien hyväksymiseen luvan siitä ELY-keskuksesta, jonka alueelle oikeuksia on haettu. Lisätietoa Pääsynhallinnasta ja oikeuksien hakemisesta löytyy Aitasta.
ELY-keskuksen on pidettävä käyttöoikeuksia ajan tasalla. Yksikön päällikön tulee passivoida Pääsynhallinnassa käyttöoikeudet (tai käyttäjätunnukset) sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät enää ole niihin työtehtävien puolesta tai muiden syiden johdosta oikeutettuja.
1.4 Yhteistoiminta-alueiden rooli valvonnassa
Maaseutuelinkeinoviranomainen tekee hallinnolliset tarkastukset kaikkiin yhteistoiminta-alueen (YTA-alue) käsittelemiin viljelijätukihakemuksiin. Maaseutuelinkeinoviranomaisen on ilmoitettava ELY-keskukselle valvontaan ne hakemukset, joissa epäselvän asian tarkastamiseksi tarvitaan tilakäynti.
Suorien tukien ja ohjelmatukien valvonnasta ei voi vastata henkilö, joka on ottanut vastaan tai käsitellyt hakemuksen. Maaseutuelinkeinoviranomainen ei voi suorittaa ELY-keskukselle delegoitua valvontatehtävää.
1.5 Valvoitevalvonta ja otannat
Tilat valitaan paikalla tehtäviin tarkastuksiin keskitetysti Mavin määrittämillä otannoilla, jotka voidaan jakaa kolmeen eri osaan, pelto-otantoihin, eläinotantoihin ja täydentävien ehtojen otantoihin.
– Pelto-otanta: Otantaan valitulta tilalta valvotaan kaikki pinta-alaperusteiset tuet, joita viljelijä on hakenut. Jos tilalla havaitaan puutteita täydentävien ehtojen noudattamisessa ”ympäristö, ilmastonmuutos ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimukset” sekä ”pysyvän laitumen säilyttäminen” ehdonalojen osalta, laajennetaan valvonta koskemaan kyseistä täydentävien ehtojen vaatimusta ja tila viedään ELY-keskuksen omalle otannalle. Osalle pelto-otantaan valituista tiloista tehdään myös täydentävien ehtojen kasvinsuojeluainevalvonta tai täydentävien ehtojen rehut ja kasveista saatavat elintarvikkeet valvonta, joiden otannoista Evira vastaa.
– Täydentävien ehtojen otanta peltovalvonnan yhteydessä: Otantaan valitulta tilalta valvotaan kaikki pinta-alaperusteiset tuet, joita viljelijä on hakenut. Lisäksi valvotaan kaikilta tiloilta ”ympäristö, ilmastonmuutos ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimukset” sekä ”pysyvän laitumen säilyttäminen” ehdonalojen vaatimusten noudattaminen
– Eläintukien valvontaotanta: otantaan valitulta tilalta valvotaan kaikki eläintuet, joita tila on hakenut. Jos tilalla havaitaan puutteita täydentävien ehtojen noudattamisessa, laajennetaan valvonta koskemaan kyseistä täydentävien ehtojen vaatimusta.
– Täydentävien ehtojen otanta eläinvalvonnan yhteydessä: Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira) vastaa täydentävien ehtojen eläinten merkinnän ja rekisteröinnin sekä eläinten hyvinvoinnin valvontaotannoista. Osalla eläintukien valvontaotantaan valituista tiloista valvotaan myös täydentävien ehtojen eläinten merkinnän ja rekisteröinnin vaatimuksien noudattaminen. Täydentävien ehtojen valvonnasta tulee tarvittaessa laajentaa myös eläintukien valvontaan.
Otantaperusteet
Tiloja valitaan valvontaan satunnaisesti sekä painotetusti. Satunnaisotannassa jokaisella tuensaajalla on yhtäläinen mahdollisuus tulla valituksi valvontaan. Painotetussa otannassa korostetaan joitakin riskitekijöitä, eli ositteita. Ositteiden perusteella tilalle lasketaan pisteitä. Valvontaan tulevat ne tilat, jotka saavat pisteitä eniten. Myös ELY-keskukset voivat ottaa tiloja joko osittaiseen tai koko tilaa koskevaan valvontaan omalla otannalla.
1.5.1 Pinta-alaperusteiset tuet
Yhtenäishakemuksen jättävistä tuensaajista on valvottava vähintään 5 % paikan päällä (Asetus(EU) N:o 809/2014 art.30 ja 33) . Lisäksi vuosittain täytyy valvoa 3 % viherryttämistoimenpiteistä vapautetuista tiloista. Näitä tiloja ei voida laskea mukaan perustuen valvontavelvoitteeseen (Asetus(EU) N:o 809/2014 art 31). Täydentävissä ehdoissa toimivaltaisen valvontaviranomaisen on vastuualansa vaatimusten ja standardien osalta valvottava vähintään 1 % tuensaajista, jotka hakevat jotakin EU:n suoraa tai ohjelmatukea (Asetus(EU) N:o 809/2014 art. 68) . Kansallisten tukien hakemuksista on valvottava vähintään 3 % paikan päällä (VNa 444/2015 5§) .
Pelto-otannoissa käytössä olevat ositteet vuonna 2015 ovat:
1) Tilan hakemien tukien lukumäärä
2) Tilalla on peltoja, jotka rajoittuvat puroon tai muuhun vesistöön (2014 vuoden tieto kaikissa otannoissa)
3) Tila ei ole ollut kokotilavalvonnassa vuoden 2006 jälkeen
4) Tilalla on ollut ympäristötuen tukiehtoseuraamuksia
5) Tilalla on ollut pysyviä laitumia v. 2014 (tilatukiominaisuus B, v. 2014)
6) Tila on ilmoittanut v. 2014/2015 korkeintaan 2 kasvilajia
7) Tilalla on/on ollut monimuotoisuuspeltoja
8) Tilalla on ollut 1 ympäristötuen lisätoimenpide
Viherryttämisestä vapautettujen tilojen otannassa käytössä olevat ositteet vuonna 2015 ovat:
1) Tilan hakemien tukien lukumäärä
2) Tilalla on peltoja, jotka rajoittuvat puroon tai muuhun vesistöön (2014 vuoden tieto kaikissa otannoissa)
3) Tila ei ole ollut kokotilavalvonnassa vuoden 2006 jälkeen
4) Tilalla on ollut ympäristötuen tukiehtoseuraamuksia
5) Tilan pinta-ala on laskenut alle 10 hehtaariin
6) Tilan pinta-ala on laskenut alle 15 hehtaariin
7) Tilalla on/on ollut monimuotoisuuspeltoja
8) Tilalla on ollut 1 ympäristötuen lisätoimenpide
Täydentävien ehtojen otannassa käytössä olevat ositteet vuonna 2015 ovat:
1) Tilalla on ollut täydentävien ehtojen laiminlyöntejä viimeisimmässä Mavin valvonnassa 2013 tai 2014
2) Tilalla on peltoja, jotka rajoittuvat puroon tai muuhun vesistöön (2014 vuoden tieto kaikissa otannoissa)
3) Tilalla on ollut pysyviä laitumia v. 2014 (tilatukiominaisuus B, v. 2014)
4) Tilalla on/on ollut monimuotoisuuspeltoja
5) Tilalla on ollut ympäristötuen tukiehtoseuraamuksia
6) Tila on hakenut eläinperusteita tukea v. 2014/2015
Alla on esitetty vuoden 2015 otantojen suunniteltu aikataulu. Mikäli valvontavelvoitteet eivät niiden jälkeen täyty kaikkien tukien osalta, tehdään elokuussa vielä lisäotantoja. Velvoitteen täyttyminen tarkastellaan ELY-keskuksittain.
1. otanta (satunnainen) vuoden 2014 hakemuksista huhtikuussa
2. otanta (painotettu) vuoden 2014 hakemuksista huhtikuussa
3. otanta (painotettu) xx.6. mennessä
4. otanta (painotettu) viherryttämistoimenpiteistä vapautetuista tiloista xx.6. mennessä
5. otanta (satunnainen) xx. 6. mennessä
6. otanta (painotettu) kaukovalvonta xx.6 mennessä
7. otanta (painotettu) myöhässä tallennetuista hakemuksista elokuussa
Kuntien on tehtävä tukihakemusten tallennukset 18.6.2015 mennessä, jotta kyseisen vuoden hakemuksiin perustuvat otannat saadaan tehtyä.
Perustuen otannassa olevista tiloista täytyy valvoa satunnaisesti 20 – 25 %. Loput voidaan ottaa valvontaan joko satunnaisella tai painotetulla otannalla. Nuoren viljelijän EU-tuessa ja peltokasvipalkkiossa ei ole asetettu rajoitteita riski- ja satunnaisotantojen suhteesta. (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 34)
Ohjelmatukien, viherryttämistuen ja täydentävien ehtojen otannassa olevista tiloista täytyy valvoa satunnaisesti 20 – 25 % ja painotetulla otannalla 75 – 80 % (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 34 ja 69) . Prosenttiosuudet tarkastellaan tukikohtaisesti.
Valvontaan otettujen tilojen määrä ylittää hieman velvoitteen, jotta kaikissa tukityypeissä täyttyy vaadittu valvontavelvoite. Täydentäviä lisäotantoja voidaan tehdä, jos ELY-keskuksen eri tukityyppien valvontavelvoitteet eivät täyty suunnitelluilla otantamäärillä.
Pinta-alatukien valvontavelvoitetta on nostettava ELY-keskuksen alueella, mikäli pinta-alaleikkauksia tai -sanktioita aiheutuu jonkin tuen osalta yli komission asettamien raja-arvojen (Komission valmisteluasiakirja DS/CDP/2015/02) . Velvoitetta on korotettava myös silloin, kun ohjelmatukien ehtojen noudattamisessa havaitaan merkittäviä sääntöjenvastaisuuksia (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 35). Täydentävien ehtojen valvontavelvoitteen lisäys tarkastellaan koko maan tasolla komission erillisen työasiakirjan mukaisesti Komission valmisteluasiakirja DS/2009/28). Velvoitteen korottaminen kohdistuu aina seuraavana vuonna tarkastettavien tilojen kokonaismäärään (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 35) .
1.5.2 Eläintuet
EU:n rahoittamia suoria eläintukia hakeneista tiloista on valvottava vähintään 5 % tuensaajista ja 5 % eläinmäärästä (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 33). Eläinten hyvinvointikorvauksen saajista ja alkuperäisrotujen kasvattamissopimuksen tehneistä tiloista on valvottava vähintään 5 %. Kansallista kotieläintukea saavista tiloista on valvottava vähintään 3 % (VNa 444/2015 5§) .
Valvontavelvoitteen täyttymisen varmistamiseksi valvottavien tilojen määrä ylittää hieman velvoitteen. Tällä varmistetaan tukikohtaisen valvontavelvoitteen täyttyminen. Valvontavelvoitteen täyttymistä tarkastellaan koko maan tasolla.
EU-rahoitteisia eläintukia saavista tiloista otetaan valvontaan satunnaisesti 20 – 25 % tuensaajista. Loput valvottavista tiloista otetaan valvontaan painotetulla otannalla (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 34). Prosenttiosuuksia tarkastellaan tukikohtaisesti.
Eläintukien otannoissa käytössä olevat ositteet riippuvat eläinlajista ja valvottavasta tuesta. Ositteita vuonna 2015 ovat mm.:
– Ei aiempaa eläintuen valvontaa
– Eläinrekisterin ilmoituksissa viiveitä (nauta, lammas, vuohi)
– Korvauskorvamerkkejä ei ole tilattu valvontaa edeltävänä vuonna (nauta, lammas, vuohi)
– Alkuperäisrotusopimus useammasta kuin yhdestä eläinlajista
– Eläinten hyvinvointikorvauksessa sitoutunut vähintään kolmeen toimenpiteeseen
EU-rahoitteisten tukien tukikohtaista valvontavelvoitetta on korotettava, jos valvonnassa havaitaan eläinmäärän tai tukiehtojen osalta merkittäviä noudattamatta jättämisiä. Valvontavelvoitteen lisäys kohdistuu seuraavan vuoden tarkastettavaan tilamäärään (Asetus (EU) N:o 809/2014 art. 35).
1.5.3 Ely-keskuksen oma otanta
ELY-keskus voi ottaa tiloja tarkastettavaksi omalla otannalla. Esimerkiksi ilmiantojen kautta tulleet tilat voidaan tarvittaessa ottaa omaan otantaan. Omalle otannalle otetut tilat voidaan tarkastaa joko kokonaan tai osittain. Osittain tarkastetuilta tiloilta voidaan tarkastaa esimerkiksi jokin yksittäinen tukiehto. Kokonaan valvotut tilat lasketaan mukaan valvontavelvoitteeseen. Kokonaan ja osittain valvotut tilat viedään omille valvonta-ajoilleen. Mikäli tilalla havaitaan puutteita täydentävien ehtojen noudattamisessa, on valvonta laajennettava myös täydentävien ehtojen valvonnaksi ja tila on vietävä täydentävien ehtojen oman otannan valvonta-ajolle.
Täydentävien ehtojen oman otannan ajolle tallennetaan tilat, jotka on otettu täydentävien ehtojen valvontaan valvonnan laajentamisen tai ilmiannon vuoksi. Tiloilta valvotaan vain laiminlyödyn vaatimuksen osuus (esimerkiksi lanta-analyysi). Tilakäynnit on tehtävä vuoden 2015 loppuun mennessä. Tarkastukseen otetaan kaikki lohkot, joita laiminlyöty vaatimus koskee.
Täydentävien ehtojen laajennusvalvontoja voidaan tehdä myös hallinnollisesti (esimerkiksi hukkakaura tai lantalapuute), eli tarkastus tehdään ilman tilakäyntiä. Tällöin laajennus kohdistuu vain laiminlyötyyn vaatimukseen.
Ympäristökorvauksen talviaikaisessa asiakirjavalvonnassa havaitut nitraattiasetuksen laiminlyönnit viedään omalle valvonta-ajolle.
Valvonta on laajennettava täydentävien ehtojen eläinten merkinnän ja rekisteröinnin valvonnaksi, jos muun valvonnan yhteydessä havaitaan tai muutoin viranomaisen tietoon tulee eläinten merkintään ja rekisteröintiin liittyviä täydentävien ehtojen laiminlyöntejä. Valvonnan laajentamisesta täydentävien ehtojen merkinnän ja rekisteröinnin valvonnaksi ohjeistetaan tarkemmin Eviran eläinten merkitsemisen ja rekisteröinnin valvontaohjeissa (esim. Eviran ohjeet 15404/9, 15425/7 ja 15401/9).
Tilat viedään aina sen vuoden ajolle, jolloin tarkastaja toteaa laiminlyönnin ja laatii siitä pöytäkirjan. Näin seuraamukset kohdistuvat oikeaan vuoteen.
EU-toimielinten (komissio, tilintarkastustuomioistuin) Suomeen kohdistuvien tarkastusten yhteydessä tarkastamat tilat ELY-keskus vie omalle otannalle aina silloin, kun tarkastuksen yhteydessä havaitaan virheitä pinta-aloissa tai tukiehtojen noudattamisessa.
Oman otannan tilat ovat maksukiellossa niin kauan, kunnes valvonta on tehty ja tulos tallennettu sovellukseen. ELY-keskus ei voi poistaa valvonta-ajolle tallennettua tilaa.
1.6 Paikalla tehtävät tarkastukset
ELY-keskusten on valvottava tilakäynnein kaikki peltovalvonnassa tai eläintukien paikalla tehtävässä valvonnassa olevat tilat.
Peltovalvonnat voidaan aloittaa kylvöalojen viimeisen muutospäivämäärän 15.6.2015 jälkeen.
Mikäli tilan valvonta tehdään ennen viimeistä kylvöpäivää (30.6.), on valvontahetkellä kylvämättömänä olleet alat tarkastettava myöhemmin uudelleen.
Viherryttämistuen viljelyn monipuolistamisen noudattaminen tiloilla, joilla on velvollisuus monipuolistaa, on valvottava 31.8. mennessä. Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Ahvenanmaalla on ekologisen alan vaatimukset valvottava niillä tiloilla, joilla on velvollisuus ilmoittaa ekologista alaa kesantojen osalta 15.8. mennessä ja typensitojakasvien osalta 31.8. mennessä.
Ympäristökorvauksen osalta uusintakäynti täytyy tehdä, jos
– suojavyöhykkeen tai monivuotisen ympäristönurmen kasvustoa ei ole korjattu valvontahetkellä
– kerääjäkasvia ei ole kylvetty (jos valvontakäynti tehdään ennen 15.8.)
– yksivuotisen puutarhakasvin katetta ei ole asetettu (jos valvontakäynti tehdään ennen 30.6. tai 31.7.)
Eläintukien valvonnat voidaan aloittaa kesäkuussa 2015.
Hevoset on valvottava 100 päivän hallinta-aikana (1.5. -8.8.2015).
Eläinten hyvinvointikorvauksen valvonnassa uusintakäynti täytyy tehdä, jos
– valvonta tehdään ennen 1.10. ja tila on valinnut laidunnusta ja talviaikaista jaloittelua koskevan toimenpiteen (naudat, lampaat ja vuohet)
– tilalla on tuotantotauko (siat ja siipikarja)
Kaikki pelto- ja eläinvalvontojen tilakäynnit on tehtävä 14.11.2015 mennessä.
Kasvipeitteisyysvalvonnat ja talviaikaiset asiakirjavalvonnat on tehtävä 15.5.2016 mennessä.
Tukien ennakot voidaan maksaa myös valvonnassa oleville tiloille. Ohjelmatukien loppumaksun ja suorien tukien maksun edellytys on kuitenkin, että kaikkien tukea hakeneiden tilojen valvonnat ovat valmistuneet (Asetus (EU) N:o 1306/2013 art. 75). Täydentävien ehtojen valvonnan keskeneräisyys ei vaikuta tukien maksuun.
1.7 Valvonnan estäminen
Jos viljelijä tarkastuksesta ilmoitettaessa kertoo, että tarkastusta ei saa tulla tekemään, on hänelle selvitettävä, että tarkastuksen estämisen seurauksena kunnassa/ELY-keskuksessa tehdään päätös viljelijän tuki-, sitoumus- sekä sopimushakemusten hylkäämisestä. Viljelijälle lähetetään kirjallinen ilmoitus (kuuleminen) tarkastuksen estämisestä ja siitä aiheutuvista seuraamuksista. Viljelijälle on varattava kohtuullinen määräaika antaa asiassa selvitys ja ilmoitettava, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista (Laki 434/2003 33§) .
Viljelijä voi antaa selvityksessä suostumuksensa valvontaan ilmoitusajan puitteissa. Tarkastajiksi pitää tällöin määrätä kaksi kokenutta tarkastajaa. Mikäli tilalla epäillään eläinsuojelu- tai ympäristörikkomusta, valvontakäynti on syytä tehdä viivytyksettä. Tarvittaessa voidaan käyttää virka-apua, katso kpl 3.1.
Tilakäynnin kieltäminen ei aiheuta erillisiä seuraamuksia, jos valvonta voidaan kuitenkin suorittaa myöhemmässä vaiheessa. Seuraamuksia määrättäessä tulee arvioida tavallista tarkemmin mahdollinen virheen tahallisuus ja ilmoittamisen jälkeen mahdollisesti korjatut puutteet.
Jos viljelijä tai tämän edustaja estää paikalla tehtävän tarkastuksen tekemisen, tukihakemukset hylätään (Asetus (EU) N:o 1306/2013 art. 59) . Tämä tarkoittaa sitä, että suoria tukia, luonnonhaittakorvausta ja kansallisia tukia ei makseta valvontavuonna. Ympäristökorvauksen, luomun, ympäristösopimusten (ml. alkuperäisrotusopimukset) ja eläinten hyvinvointikorvauksen osalta kaikki sitoumus-/sopimuskauden aikana maksetut tuet peritään takaisin viemällä tila takautuvien seuraamusten valvonta-ajoille. Jos tila on ollut aikaisemmin sitoumus-/sopimuskauden aikana valvonnassa, peritään tuet takaisin vain kyseiseen valvontavuoteen asti. Myös kansallisten tukien hakemus hylätään (Laki 192/2013 31§) .
Jos viljelijä estää jonkun täydentävien ehtojen paikalla tehtävän tarkastuksen, viljelijä menettää kaikki tuet, joissa täydentävät ehdot ovat vaatimuksena (EU:n suorat tuet ja ohjelmatuet). Jos viljelijälle on maksettu tukiennakkoa ja ennakon maksun perusteena olevien tukiehtojen tarkastus estyy viljelijästä johtuvasta syystä, on maksettu ennakko perittävä takaisin.
Tarkastaja täyttää havaintopöytäkirjan lisätietokenttään, että viljelijä on estänyt tarkastuksen ja että viljelijälle on kerrottu, että tarkastuksen estämisen seurauksena tehdään päätös viljelijän tuki-/sitoumushakemusten hylkäämisestä. Valvontapöytäkirja lähetetään viljelijälle ja valvonnan estämisen vaikutukset selitetään huolellisesti.
Täydentävien ehtojen valvonnassa tallennetaan Tukisovellukseen Valvonnan tulos -kohtaan ei valvota ja Lisätietoja-kenttään vastaavat huomiot kuin havaintopöytäkirjan lisätiedoissa. Viljelijälle ei jätetä tilalla käytäessä täydentävien ehtojen kuulemiskirjettä, vaan kunta suorittaa kuulemisen tehdessään päätöstä tukihakemuksen hylkäämisestä.
Kaikissa tilanteissa, joissa tarkastajan turvallisuus koetaan tilalla uhatuksi, voidaan tarkastus milloin tahansa keskeyttää.
Valvonnan estämisestä seuraamukset määräytyvät komission asetuksen 1306/2013 artiklan 59 mukaisesti.
1.8 Rikosepäilyt
Tarkastajan ensisijaisena tehtävänä on valvoa tuen ehtojen noudattamista. Tarkastuksen yhteydessä saattaa kuitenkin tulla esille myös rikokseen viittaavia seikkoja. Mikäli tarkastuksen yhteydessä on aihetta epäillä tuen hakuun liittyvää rikosta, tarkastajan on kerrottava asiasta välittömästi esimiehelleen, joka tiedottaa Maaseutuviraston maataloustukien valvontayksikköä. ELY-keskuksen on harkittava esitutkintapyynnön jättämistä poliisille. Asiasta on valmisteilla erillinen ohje, joka valmistuu loppuvuodesta.
1.8.1 Eläinsuojelurikokset ja -rikkomukset
Jos on aihetta epäillä, että valvottavalla tilalla ei ole noudatettu eläinsuojeluun liittyviä säädöksiä, ELY-keskuksen tarkastajan on ilmoitettava havainnoistaan välittömästi toimivaltaiselle virkaeläinlääkärille (kunnan- tai läänineläinlääkärille), terveystarkastajalle tai poliisille ja pyydettävä tekemään eläinsuojelutarkastus. (VNa 444/2015 24§). Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle on tiedotettava asian selvittämisen käynnistymisestä. Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen on seurattava asian etenemistä syyteharkintaan.
Epäillyillä eläinsuojelurikos- tai eläinsuojelurikkomustapauksilla sekä eläinsuojelurikos- tai eläinsuojelurikkomustuomiolla on vaikutusta tukien maksuun. Ks. tarkemmin Mavin ohje Eläinsuojelurikosten seuraamusten vaikutukset tukien maksamiseen (Dnro 2171/55/2013). Ohjeesta on tulossa uusi versio syksyllä.
1.9 Valvontatietojen tallennuksen tarkastus ja varmennus
Pinta-alavalvontojen havainnot tallennetaan uuteen Tukisovellukseen. Eläinperusteisten tukien, täydentävien ehtojen sekä vanhojen erityistukisopimusten valvontahavainnot tallennetaan vanhaan Tukisovellukseen.
Valvontatietojen tallennuksen tarkastaa toinen henkilö kuin tallennuksen suorittaja. Tallennuksen tarkastuksella varmistetaan, että sovellukseen on tallennettu tiedot samoin kuin valvontahavainnot on kirjattu tarkistuslistaukselle. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota siihen, että pöytäkirjamerkintöjen perusteella valvonnat ovat jäljitettävissä, havaitut puutteet on tallennettu ja seuraamukset määritetty oikein. Tallennuksen tarkastuksella on varmistuttava myös siitä, että tila on tallennettu oikeille ajoille, jos valvonta on laajennettu täydentävien ehtojen valvonnaksi tai jos tilalle on aiheutunut takautuvia seuraamuksia. Tallennuksen tarkastus on tehtävä ennen kuin valvonnan tulos lähetetään viljelijälle.
Tallennuksen tarkastuksen jälkeen on valvonta varmennettava asianomaiseen kohtaan Tukisovelluksessa. Valvontatietojen varmennusta ei ole välttämätöntä tehdä ennen valvontatuloksen lähettämistä, mutta se on edellytyksenä hakemuksen siirtymiselle maksatukseen. Valvonnan on oltava valmis siinä vaiheessa, kun se varmennetaan. Varmentajan on oltava esimies tai muu kokenut ja asiaan perehtynyt henkilö. Toinen työparista voi tehdä tallennuksen tarkastuksen, mutta varmentajan on oltava henkilö, joka ei ole ollut osallisena tarkastuksessa muuten. Jos tallennuksen tarkastuksen tekee henkilö, joka ei ole osallistunut tarkastukseen, voi hän myös varmentaa tilan. Jos varmentaja on eri henkilö kuin tallennuksen tarkastaja, on hänen vielä varmistettava tuloksen oikeellisuus.
Seuraamustapauksissa tulee tiedottaa kuntaan siitä, milloin valvontatulos on lähetetty viljelijälle, jotta kunta ei lähetä tuen takaisinperintäpäätöstä ennen kuin viljelijä on saanut tiedon valvonnan tuloksesta.
1.10 Valvonta-asiakirjojen säilytys ja julkisuus
Valvonta-asiakirjojen sähköisestä arkistoinnista annetaan myöhemmin erillinen ohje. Siihen saakka paperiset tarkistuslistat liitteineen täytyy säilyttää ELY-keskuksessa. .Sähköisesti viljelijälle lähetettävä valvonnan yhteenveto tallennetaan sähköiseen arkistoon.
Valvontapöytäkirjat ovat pääsääntöisesti julkisia asiakirjoja. Ne tulevat julkisiksi siinä vaiheessa, kun se on tarkastuksen jälkeen allekirjoitettu (Laki 621/1999 6§). Valvonta-asiakirjat ovat salaisia silloin, jos tiedon antaminen saattaisi vaarantaa valvonnan toteutumisen tai aiheuttaa vahinkoa asianosaisille (Laki 621/1999 24§) . Valvonta-asiakirjojen julkisuudesta voit lukea lisää julkisuuslaista (621/1999).
Peltovalvontaohje 2015kesäkuu16.6.2015