ELY-keskuksen on ennen tilakäyntiä käytävä läpi tilan hakemusasiakirjat. Asiakirjat ovat saatavissa sähköisessä arkistossa. Paperilla jätetyistä hakemuksista täytyy tarkastaa tallennuksen oikeellisuus. Jos tarkastaja havaitsee virheitä tallennuksissa, täytyy ottaa yhteys kuntaan virheen korjaamiseksi. Hakemuksiin tehdyt muutosmerkinnät pitää olla asiallisesti dokumentoitu.
Tallennuksen oikeellisuus voidaan selvittää myös valvonnan yhteydessä.
Kaikki tukityypit ja lohkot pitää olla tallennettuna ja tallennuksen tarkastus tehtynä ennen kuin tilavalvonta voidaan suorittaa. Muutoslomakkeen 117 tiedot pitää olla myös tallennettuna ennen tarkistuslistan tulostamista.
5.1 Ennen tilakäyntiä selvitettävät asiat
Yleiset
– rajoittuuko tilan lohkoja vesistöön
– rajoittuuko tilan lohkoja valtaojiin (apuna voi käyttää myös peruskarttaa)
– eläinmäärä, jotta lantalan tilavuuden laskeminen onnistuu
– Natura-alueiden rajaukset
– onko tilalla lohkoja tai lohkon osia, joiden kaltevuus on yli 15 % (taso Tukisovelluksen karttaosiossa)
Täydentävien ehtojen valvonnassa olevat tilat
– onko tila hukkakaurarekisterissä ja onko viljelijä ilmoittanut hakemuksella lohkoilla olevasta hukkakaurasta (viittaus)
– luonnonsuojelualueet (selvitettävä myös, jos hakenut maatalousluonnon monimuotoisuus- tai kosteikkosopimusta)
Aktiiviviljelijä
– Vanhan Tukisovelluksen tiedotustaululta katsotaan, onko tila saanut suoria tukia vuonna 2014 korkeitaan 5000 € ja onko tuenhakija ilmoittautunut kieltolistalle. Aktiiviviljelijän ehdon tarkastamisesta on kerrottu enemmän tämän ohjeen luvussa 10.
Ympäristökorvaus
– Selvitettävä, onko tilalle annettu seuraamus viljelysuunnitelmista tai suojakaistoista vuosina 2011–2014.Toistuvuus on otettava huomioon, jos samasta asiasta tulee seuraamus edelleen.
– Jos tila on hakenut valumavesien hallinta-toimenpiteen korvausta, täytyy ennen tilakäyntiä selvittää kunnasta (sähköisestä arkistosta), että mille lohkoille toimenpiteen tukea on haettu.
5.2 Valvonnasta ilmoittaminen ja valvontakäynti
Valvonnasta ilmoittaminen
Paikalla tehtävistä tarkastuksista voidaan ilmoittaa ennalta edellyttäen, ettei tarkastuksen tarkoitusta vaaranneta. (Asetus (EU) N:o 809/2014 25 artikla, Laki 192/2013 30 §) Valvontapäivää voidaan sovitella, jos viljelijä on estynyt erityisen syyn, kuten lähiomaisen kuolemantapauksen tai merkkipäivän johdosta. Ilmoitus on annettava mahdollisimman lyhyellä varoitusajalla, joka saa olla enintään 14 päivää. Valvonnasta ilmoittaminen on suositeltavaa tehdä enintään 48 tuntia ennen paikalla tehtävää valvontaa. Täydentävien ehtojen paikalla tehtäviä tarkastuksia ei voida ilmoittaa ennalta, jos täydentäviin ehtoihin sovellettavassa lainsäädännössä tätä edellytetään.
Ilmoituksen yhteydessä tulisi mainita ne asiakirjat, jotka viljelijän on hyvä ottaa valmiiksi esille. Tilakäynnillä tarkastettavat tiedot voidaan katsoa myös atk-sovelluksista, eli esimerkiksi tulostettua viljelysuunnitelmaa tai lohkokortteja ei valvonnassa vaadita.
Ennalta ilmoittamisella pyritään varmistamaan, että viljelijä tai hänen edustajansa voivat halutessaan osallistua tarkastukseen. Jos viljelijä tai hänen edustajansa ei ilmoituksesta huolimatta ole paikalla, suoritetaan tarkastus ilmoitettuna aikana. Eläinsuojiin tai muihin tuotantorakennuksiin ei kuitenkaan saa mennä ilman viljelijää tai hänen lupaansa. Viljelijällä tarkoitetaan tässä yhteydessä hakemuksen jättänyttä henkilöä tai hänen puolisoaan. Heidän valtuuttamakseen voidaan hyväksyä henkilö, joka esittää kirjallisen valtakirjan tai jonka viljelijä tarkastuksen alussa suullisesti ilmoittaa edustavan tuensaajaa.
Viljelijä ei voi perua tukia tai tehdä satovahinkoilmoitusta jo tapahtuneesta satovahingosta sen jälkeen, kun valvonnasta on ilmoitettu. Poikkeuksena on kerääjäkasvit, joiden tuen voi perua 15.8.2015 saakka, vaikka valvonnasta olisi ilmoitettu. Jos valvonnasta ei ole ilmoitettu, kerääjäkasvin tuen perumisessa ei ole takarajaa.
Tukisovellukseen tallennetaan ilmoituksen ajankohta ja sen vastaanottaja.
Valvontakäynti
Paikalla tapahtuvaa tarkastusta aloitettaessa viljelijälle tai hänen edustajalleen on kerrottava tarkastuksen tarkoituksesta ja menetelmistä, jotta viljelijällä tai hänen edustajallaan on mahdollisuus arvioida tarkastuksen toteuttamista. Viljelijälle tai hänen edustajalleen on aina kerrottava tilan otantaperuste (satunnainen/painotettu), käytetyt menetelmät ja välineet sekä käytetty mittaustarkkuus. Lisäksi täytyy kertoa tekijät, joiden perusteella tila on poimittu painotetun otannan valvontaan.
Tarkastajan on selvitettävä viljelijälle, mitä havaintoja valvonnassa tehtiin ja miten ne mahdollisesti vaikuttavat maksettavaan tukeen. Viljelijälle on myös kerrottava, että valvonnan tulos vaikuttaa maaseutuelinkeinoviranomaisen tekemään tukipäätökseen, johon viljelijä voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella. Viljelijältä on kysyttävä, haluaako hän yksityiskohtaiset tarkastushavainnot postissa vai riittääkö yhteenveto. Tieto on kirjattava tarkistuslistalle. Viljelijälle on kerrottava, että valvontaohje on saatavilla Mavin nettisivuilla ja siinä on tarkemmin selvitetty valvontamenetelmiä ja seuraamuksia.
Peltovalvontaohje 2015kesäkuu16.6.2015