20 Peruslohkokorjaukset

Pe­rus­loh­ko­kor­jauk­set val­von­ta-ajo­jen 5164-5167 osal­ta sekä vuo­den 2014 lo­pus­sa kor­jaus­di­gi­toin­tiin mah­dol­li­ses­ti lä­het­tä­mät­tä jää­neet kor­jauk­set on tal­len­net­ta­va 15.6.2015 men­nes­sä.

Ke­sän 2015 val­von­ta­kor­jauk­set on teh­tä­vä val­miik­si si­ten, että 15.10.2015 men­nes­sä ura­koit­si­jal­la on di­gi­toi­ta­vis­sa 40 % val­von­ta­ma­te­ri­aa­lis­ta. 90 % val­von­ta­kor­jauk­sis­ta on ol­ta­va lu­kit­tu­na vii­meis­tään 10.12.2015. Vii­mei­sil­le 10 % kor­jauk­sis­ta tal­len­nus­ai­kaa on 29.12.2015 asti.

Pe­rus­loh­ko­kor­jauk­set teh­dään Tuki­so­vel­luk­sen kaut­ta.

Di­gi­toin­ti­vir­hei­den kor­jauk­set siir­re­tään ura­koit­si­jal­le säh­köi­ses­ti Tuki­so­vel­luk­sen pe­rus­loh­ko­kor­jaus­toi­min­nol­la. Kor­jaus­pyyn­tö­jä ei tar­vit­se erik­seen lä­het­tää, vaan ne läh­te­vät au­to­maat­ti­ses­ti sii­nä vai­hees­sa, kun Tuki­so­vel­luk­ses­sa on kor­jaus­pyyn­nön ti­lak­si vaih­det­tu Val­mis di­gi­toi­ta­vak­si.

Jos koko pe­rus­loh­ko on mi­tat­tu GPS-lait­teel­la, di­gi­toin­nin kor­jaus­pyyn­töä teh­tä­es­sä va­li­taan Tuki­so­vel­luk­ses­sa koh­ta Loh­ko mi­tat­tu GPS-lait­teel­la. Jos loh­ko on GPS-mi­tat­tu jo­na­kin ai­em­pa­na vuon­na, mut­ta ei tänä vuon­na, loh­koa ei voi mer­ki­tä tänä vuon­na val­von­nas­sa GPS-mi­ta­tuk­si.

Jos pe­rus­loh­ko on osit­tain mi­tat­tu GPS-lait­teel­la (esi­mer­kik­si yksi met­sän var­jos­ta­ma loh­kon­reu­na tai saa­re­ke), di­gi­toin­nin kor­jaus­pyyn­töä teh­tä­es­sä va­li­taan Tuki­so­vel­luk­ses­sa koh­ta Loh­ko mi­tat­tu osit­tain GPS-lait­teel­la.

20.1 Huo­mi­oi­ta­vaa kor­jaus­pyyn­nön te­ke­mi­ses­sä

Aina en­nen kor­jaus­pyyn­nön te­koa on tar­kis­tet­ta­va pe­rus­loh­kon mah­dol­li­set vir­he­koo­dit.

Ajan­ta­sais­tus­a­lu­eel­la loh­kon vir­he­koo­dit ker­to­vat seu­raa­vaa:

• F001 = loh­kon di­gi­toin­ti on hy­väk­syt­ty
• F002 = loh­kon ra­jaus­ta on kor­jat­tu di­gi­toin­nis­sa
• F008 = loh­ko on me­nos­sa kor­jaus­di­gi­toin­tiin
• F013 = loh­kon ra­jaus­ta on kor­jat­tu päi­vi­tys­di­gi­toin­nis­sa (vil­je­li­jä­kor­jaus­ten di­gi­toin­nis­sa).

Loh­kon ajan­ta­sais­tus­vuo­si (2015 tai 2016) on mer­kit­ty val­von­ta­kar­tan loh­ko­tie­toi­hin. Ajan­ta­sais­tus­a­lu­een loh­ko­jen kor­jaus­pyyn­nöt tu­lee teh­dä aina uu­del­le ilma­ku­val­le. Myös naa­pu­ri­loh­ko­jen di­gi­toin­tia on syy­tä tar­kas­tel­la uu­del­la ilma­ku­val­la, jot­ta kor­jauk­sen saa pa­rem­min koh­dis­tet­tua oi­kein. Loh­ko voi nous­ta uu­del­leen val­von­taan seu­raa­va­na ke­vää­nä, jos kor­jauk­sen jäl­keen ra­jat ei­vät istu uu­del­le ilma­ku­val­le.

Alla ker­ro­tut mer­kin­tä­oh­jeet kos­ke­vat val­vot­ta­van loh­kon ylei­sim­piä kor­jauk­sia. Muun­lais­ten ta­paus­ten mer­kin­nöis­sä voi­daan so­vel­taa näi­tä oh­jei­ta niil­tä osin kuin mah­dol­lis­ta ja kir­joit­taa lisä­sel­vi­tyk­siä di­gi­toi­jal­le Tuki­so­vel­luk­sen Pe­rus­loh­ko-osi­on kom­ment­ti-koh­taan.

Lisä­sel­vi­tyk­siä on syy­tä kir­joit­taa aina sil­loin, kun ha­lu­taan sel­ven­tää kor­jaus­pyyn­töä. Eten­kin sil­loin, kun kor­jauk­ses­sa on sel­keä ris­ti­rii­ta ilma­ku­van kans­sa, on syy­tä kir­joit­taa asi­aa sel­ven­tä­vä kom­ment­ti. Näin teh­den voi­daan vält­tää tur­hia kor­jaus­ten pa­lau­tuk­sia.

Esi­merk­ke­jä ti­lan­teis­ta, jol­loin lisä­tie­to­ja kai­va­taan:

• Ilma­ku­val­la loh­kol­la nä­kyy ra­ken­nus, joka ha­lu­taan pois­taa, kir­joi­te­taan ”Ra­ken­nus on pois­tet­tu”.
• Maas­tos­sa to­de­taan loh­kon ole­van tuki­kel­pois­ta pel­toa, vaik­ka ilma­ku­val­la on met­sää, lisä­tie­to­na kor­jaus­pyyn­töön kir­joi­te­taan ”Loh­ko on rai­vat­tu pel­lok­si”.
• Jos val­ta­oja-vii­va­tyyp­piä ha­lu­taan muut­taa, lisä­tie­to­na on sel­ven­net­tä­vä vii­va­tyy­pin alku- ja lop­pu­pis­te sekä reu­na­raja, mi­hin muu­tos ha­lu­taan. Esi­mer­kik­si pel­lon itä­reu­nas­sa on osal­la mat­kaa val­ta­oja, jol­le vii­va­tyyp­pi ha­lu­taan li­sä­tä, lisä­tie­to­na kir­joi­te­taan ”Val­ta­oja-vii­va­tyyp­pi li­sä­tään 100 m mat­kal­le loh­kon itä­reu­nal­le al­ka­en loh­kon kaak­kois­nur­kas­ta”.
• GPS-mit­taus ei istu ilma­ku­val­le (on esi­mer­kik­si osit­tain tien pääl­lä). Lisä­tie­to­na voi kir­joit­taa ”Saa siir­tää pois tien pääl­tä, täs­mää muu­al­ta”. Di­gi­toi­ja voi näis­sä ta­pauk­sis­sa siir­tää kor­jauk­sen ”ko­ko­nai­se­na”, jos se on mah­dol­lis­ta. Jos siir­ron ta­kia kor­jaus me­ni­si pääl­lek­käin naa­pu­ri­loh­ko­jen kans­sa, kor­jaus jou­du­taan pa­laut­ta­maan.

Pe­rus­loh­kon vii­va­tyy­pin muu­tos

Jos pe­rus­loh­kol­le täy­tyy teh­dä val­ta­oja­vii­va­tyy­pin muu­tos, lai­te­taan sii­tä di­gi­toi­jal­le vies­ti teks­ti- kent­tään. Vies­tiin kir­joi­te­taan mil­le loh­kon reu­na­ra­jal­le ja kuin­ka pit­käl­le mat­kal­le val­ta­oja­vii­vaa täy­tyy li­sä­tä tai mis­tä se täy­tyy pois­taa. Myös vii­van al­ka­mis- ja lop­pu­mis­koh­dat tu­lee ker­toa.

Tie, jon­ka pääl­le on di­gi­toi­tu pe­rus­loh­ko­jen raja

Tien reu­na­vii­va kor­ja­taan tien mo­lem­min puo­lin. Kor­jaa pe­rus­loh­kon ra­jaa pe­rus­loh­kon kor­jaus­työ­ka­lul­la oi­ke­aan koh­taan.

Naa­pu­ri­loh­ko­jen kor­jauk­set

Naa­pu­ri­loh­ko­jen kor­jauk­ses­ta tal­len­ne­taan tar­ken­ta­va tie­to Tuki­so­vel­luk­ses­sa, koh­das­sa kor­jaus­pyyn­nön tie­dot.

• Jos naa­pu­ri­loh­koa kor­ja­taan jo­kai­sel­ta reu­nal­ta, va­li­taan tyy­pik­si Val­von­ta­loh­kon naa­pu­ri, kor­jat­tu ko­ko­naan.
• Jos kor­ja­taan ai­no­as­taan loh­ko­jen vä­lis­tä yh­teis­tä ra­jaa, va­li­taan tyy­pik­si Val­von­ta­loh­kon naa­pu­ri, kor­jat­tu osit­tain. Täl­löin ajan­ta­sais­tuk­ses­sa osa­taan kor­ja­ta loh­kon muut ra­jat, mut­ta ei kos­ke­ta jo val­vot­tuun ra­jaan.

Jos naa­pu­ri­loh­kon muu­tos on yli käy­tet­tä­vän mit­ta­lait­teen to­le­rans­sin, on naa­pu­ri­loh­kon tila vie­tä­vä val­von­ta-ajol­le 6016 ja suo­ri­tet­ta­va ky­sei­sen loh­kon val­von­ta. ELY-kes­kuk­sen on täl­löin in­for­moi­ta­va sii­tä naa­pu­ri­loh­kon vil­je­li­jää.Alla ole­vaan lis­taan on koot­tu muu­ta­mia tär­kei­tä peri­aat­tei­ta säh­köi­siin kor­jauk­siin liit­ty­en.

Muis­ta:

– Pin­ta-ala. Tuki­so­vel­luk­sel­la teh­dyn pe­rus­loh­ko­kor­jauk­sen pin­ta-ala on lo­pul­li­nen di­gi­toi­tu ala!
– Kehä­mit­ta. Tuki­so­vel­luk­sen las­ke­ma kehä­mit­ta ei vält­tä­mät­tä ole oi­kea. Pois­ta ojat ym. kas­vu­loh­kon mit­taus­to­le­rans­sia ”kei­no­te­koi­ses­ti” kas­vat­ta­vat alu­eet kas­vu­loh­kon kehä­mi­tas­ta.
– Eri­tyis­ym­pä­ris­tö­tuki­loh­ko­jen ra­jaus. Kiin­ni­tä eri­tyis­tä huo­mi­o­ta näi­den loh­ko­jen ra­jauk­seen, kos­ka ne di­gi­toin­nin yh­tey­des­sä täs­mäy­te­tään il­moi­tet­tuun pin­ta-alaan. Mie­ti aina, täy­tyy­kö ra­jaus­ta kor­ja­ta, vai onko kyse so­pi­mus­rik­ko­muk­ses­ta.
– Kor­jauk­set, joi­ta teh­dään val­von­nan ulko­puo­li­sil­le loh­koil­le. Nämä loh­kot ovat sa­man­ar­voi­sia kuin val­von­ta­kor­jauk­set.
– Kom­ment­ti-kent­tä. Käy­tä kent­tää tar­peen mu­kaan! Kir­joi­ta yksi­se­lit­tei­siä ja sel­ven­tä­viä kom­ment­te­ja. Yksi­se­lit­tei­nen ja sel­ven­tä­vä ei vält­tä­mät­tä tar­koi­ta ly­hyt­tä. Kent­tään ei ole tar­peen kir­joit­taa esi­mer­kik­si teks­tiä ”raja­kor­jaus”, sil­lä se ei ole tar­peel­li­nen tie­to. Tar­peel­lis­ta sen si­jaan on esi­mer­kik­si kir­joit­taa kom­ment­ti, jos loh­ko­jen vä­liin on tar­koi­tuk­sel­la jä­tet­ty pie­ni rako.

Muis­ta, että di­gi­toi­ja luot­taa sii­hen, että val­von­nan yh­tey­des­sä on huo­mi­oi­tu ja otet­tu kan­taa kaik­kiin näi­hin em. seik­koi­hin. Tämä huo­li­mat­ta sii­tä, onko loh­ko val­vot­tu maas­tos­sa vai toi­mis­tos­sa. Di­gi­toi­ja ei tie­dä, mi­ten val­von­ta on suo­ri­tet­tu.

Pel­to­val­von­ta­ohje 2015kesä­kuu16.6.2015