Elektroniska tjänsten
Anmälan om deltagande görs i Vipu-tjänstens Elektroniska tjänster. Genom att klicka på framsidans övre balk Elektroniska tjänster öppnas tidtabellsskärmen. I skärmen finns förteckning över tjänsternas olika delar under varandra. För varje del finns en tidslinje, som visar ifrågavarande funktions öppethållningstidslinje. Den röda linjen visar nuläget. Välj Anmälningar om deltagande begynnelseår 2015.
Ifyllande av uppgifterna
På det första mellanbladet väljs bakgrundsuppgifterna för den som gör anmälan. I rullgarnsmenyn finns olika alternativ beroende på gårdens delaktiga.
På det andra mellanbladet fyller man i uppgifterna om anmälan om deltagande. I vänstra kanten kryssar man i de stöd och bidrag som man senare vill söka om. I högra kanten finns för varje stöd och bidrag en Info – knapp, som öppnar ett tilläggsuppgiftsfönster.
Skickande
När önskade anmälan om deltagande är valda, gå till det tredje och sista mellanbladet. På detta Sammandrag och skickande mellanblad syns en lista över valda an.mälningar. Om du vill göra ändringar i de valda, gå tillbaka till Anmälan om deltagande – mellanbladet och gör det behövliga ändringarna. Anmälningarna skickas vidare till handläggning med knappen Skicka till handläggning. Kom ihåg att anteckna e-postadressen för att få en kvittering på att anmälan skickats in. Därefter, då till sidan kommit meddelande i vilken meddelas anmälas tidpunkt för inskickande och till din e-post har kommit meddelande om bekräftelse, kan du gå tillbaka till Elektroniska tjänstens framsida eller stänga Elektroniska tjänsten.
Efter skickandet……
Ifall det efter att man skickat in uppgifterna finns behov av att göra ändringar, kan detta göras genom att gå tillbaka till Elektroniska tjänster och anmälan om deltagande anmälan. Funktioneran är desamma som då anmälan gjordes första gången, ända tillägget är för tidigare valda anmälningar finns Återta anmäla funktionen att väljas.
Vipu- användarens anvisning: Anmälan om deltagande 20157.2.2015