I mellanbladet Kostnader och finansiering anges de kostnader och den finansiering som man ansöker om för att genomföra projektet enligt kostnads- och finansieringstyp. Utan dessa uppgifter kan man inte skicka in ansökan.
En närmare kostnadsspecifikation bifogas med ansökan under mellanbladet Projektplan.
Välj först den kostnadsmodell som används i projektet. NTM-centralen fattar det slutliga beslutet om kostnadsmodellen. Kostnadsmodellen kan inte bytas ut mitt under projektet. Om projektet omfattar överföring av stöd används den valda kostnadsmodellen för alla som genomför projektet.
Kostnadsmodellerna som kan väljas är:
1. Beräknade allmänna kostnader 24 % (flat rate)
2. Beräknade allmänna kostnader 15 % (flat rate)
3. Kostnaderna godkänns enbart enligt de faktiska kostnaderna
Genom att klicka på pilen under rubriken Kostnadsmodell öppnas en lista över alternativ. Klicka på det alternativ du vill ha. Efter att du valt modellen ska du fylla i motiveringen för ditt val och varför den valda kostnadsmodellen lämpar sig för projekt i fältet Motivering för val av kostnadsmodell. Nedanför fältet för val av kostnadsmodell dyker det upp en förklaring för hur kostnaderna ersätts i den valda kostnadsmodellen. Skapa den valda kostnadsmodellen genom att klicka på Skapa.
Beräknade allmänna kostnader (flat rate)
En del av projektets s.k. allmänna kostnader kan godkännas som beräknade. Som beräknade allmänna kostnader godkänns kontorskostnader, projektpersonalens resekostnader, projektpersonalens deltagaravgifter i kurser och seminarier, projektpersonalens lagstadgade arbetshälsovårdskostnader, kostnader för lokaler och maskiner samt apparater som reserverats för projektpersonalens bruk och serveringskostnader samt styrgruppens kostnader. Som dessa allmänna kostnader godkänns ett belopp som är 24 % eller 15 % av lönekostnaderna för projektet. De behöver inte verifieras separat med kvitton eller verifikat. Övriga kostnader verifieras med kvitton.
I projekt där resekostnaderna är extra höga på grund av projektets innehåll, t.ex. internationellt samarbete, nätverkande verksamhet eller långa avstånd, kan modellen med en beräknad allmän kostnad på 15 % användas. Detta avviker från det ovan i det att resekostnaderna söks utgående från de faktiska kostnaderna. I övrigt är modellen densamma som ovan.
Lönekostnader, köpta tjänster och alla övriga än de ovan nämnda allmänna kostnaderna godkänns mot kvitton enligt vanlig praxis.
I projekt utan lönekostnader kan denna modell inte väljas.
Kostnaderna godkänns enbart enligt de faktiska kostnaderna
Det är meningen att alla kostnader endast ska godkännas enligt de faktiska kostnaderna i motiverade undantagsfall. I kostnadsberäkningen ska kostnaderna för projektet och motiveringarna för kostnaderna uppges enligt kostnadsslag. Kostnaderna ska verifieras i samband med betalningsansökningarna.
Motivera valet av kostnadsmodell. Engångsersättning måste lämpa sig för projektet, så i motiveringarna ska särskild uppmärksamhet fästas vid varför engångsersättning lämpar sig för projektet. Om man väljer alternativ 4 ska valet motiveras särskilt noga.
Kostnadernas skälighet
En förutsättning för att stöd ska beviljas och betalas är att kostnaderna kan anses vara skäliga. Kostnadernas skälighet granskas om möjligt redan vid beviljandet.
Lagen om offentlig upphandling (348/2007) ska tillämpas på projekten. Lagen tillämpas inte på varu- eller tjänsteupphandling, projekttävlingar eller tjänstekoncessioner, om upphandlingens uppskattade värde exklusive mervärdesskatt är mindre än 30 000 euro. Lagen tilllämpas inte heller på byggentreprenader och byggkoncessioner, om upphandlingens uppskattade värde exklusive mervärdesskatt är mindre än 150 000 euro.
NTM-centralen bedömer om byggnadskostnaderna är skäliga genom att använda s.k. referenskostnader. Därför är det viktigt att framför allt planer för byggande, byggnadsbeskrivningar och kostnadsberäkningar är tillräckligt noggranna. Med referenskostnader avses sådana allmänt använda enhetliga kostnader som företag och myndigheter i den aktuella branschen i huvudsak använder när de uppskattar kostnaderna för åtgärder.
Vid köp där referenskostnader inte kan användas, ska en utredning om prisnivån lämnas in i fråga om köp som överstiger 2 500 euro. Det kan vara en utredning om den normala prisnivån, ett tillräckligt antal anbud eller någon annan utredning utifrån vilken den som beviljar stödet kan bedöma kostnadernas skälighet. Du kan ta reda på prisnivån till exempel genom att fråga i affärer eller använda prisuppgifter på Internet.
Stöd beviljas inte för sådana inköpskostnader som har gjorts av den sökande, en familjemedlem, ett företag med bestämmanderätt från den sökande eller dennes familjemedlem eller en person i ledande ställning i den sökandes företag, om det innan köpet inte har skaffats tillräckligt med offerter från andra lämpliga håll.
Mervärdesskatt
Uppge huruvida de kostnader för projektet man ansöker om innehåller mervärdesskatt eller inte. Det går att inkludera mervärdesskatt i projektets kostnader om mervärdesskatten kvarstår som en slutlig kostnad för sökanden. Det här är möjligt när den sökande inte alls är mervärdesskattskyldig eller om den sökande är momsskyldig för en del av sin verksamhet.
Om den sökande är momsskyldig för en del av sin verksamhet ska skatteförvaltningens anvisning om behandling av mervärdesskatt i projekt bifogas till ansökan. Om den sökande inte är momsskyldig för någon av sin verksamhet bifogas en fritt formulerad motivering om mervärdesskattens godtagbarhet i projektet till ansökan.
Mervärdesskatten blir inte sökandens slutliga kostnad om den sökande får mervärdesskatten som ett avdrag eller återbetalning (10 och 12 kap. i mervärdesskattelagen [1501/1993]). Om mervärdesskatt hänför sig till projektkostnaderna ersätts i de statliga finansieringsandelar som den sökande får för sin verksamhet, mervärdesskatten är inte projektets slutliga kostnad.
Projektets kostnadsberäkning
Fyll i kostnadsberäkningstabellen enligt den kostnadsmodell du har valt. Om projektet omfattar både utveckling och investeringar ska man fylla i kostnadsberäkningen för båda delarna separat.
Projektets kostnadsberäkning fylls i i enlighet med kostnadstypspecifikationen. Ange även projektets eventuella inkomst. Inkomst som uppkommer inom projektet avdras från projektets helhetskostnader. Ett investeringsprojekt kan inte inbringa inkomst.
Löner
Lönekostnaderna omfattar lönekostnaderna inklusive lagstadgade bikostnader för de personer som är anställda för projektet.
De som arbetar i projektet ska föra bok över sina arbetstimmar och den ska upprisas i samband med betalningsansökan. Om personen bara använder en del av sin arbetstid till projektet kan man för projektet godkänna den upprisade lönens andel enligt uppföljning av den totala arbetstiden.
Arvoden
I arvoden ingår expertarvoden och mötesarvoden jämte bikostnader. Som skälig summa på arvodet anses den summa som i allmänhet betalas ut i arvode för motsvarande uppgift.
Styrgruppens mötesarvoden godkänns som projektkostnader. Kostnaderna som uppstår när de myndigheter som hör till styrgruppen deltar kan inte räknas som projektkostnader, om deltagandet hör till tjänsteutövningen. Kostnader i form av naturaförmåner är inte godtagbara.
Hyror
Under hyror antecknar man kostnader som uppstår för hyra av lokaler, maskiner och anordningar samt andra motsvarande kostnader. Leasingkostnader är godtagbara kostnader om maskinen eller apparaten enligt avtalsvillkoren inte övergår i den sökandes ägo.
Köpta tjänster
De köpta tjänsterna innehåller tjänster köpta av utomstående.
Resekostnader
Resekostnader ersätts enligt statens resereglemente. Reskostnader kan omfatta reskostnader i hemlandet och utomlands. Endast reskostnader som är nödvändiga för genomförandet av projektet är godtagbara.
Övriga direkta kostnader
Om beräknade allmänna kostnader har valts som kostnadsmodell, hör till direkta kostnader, de kostnader som inte hör till beräknade allmänna kostnader eller till övriga kostnadsslag.
Beräknade allmänna kostnader (flat rate 24 % och flat rate 15 %)
Som beräknade allmänna kostnader godkänns ett belopp som är 24 % eller 15 % av lönekostnaderna för projektet. Dessa kostnader är kontorskostnader, projektpersonalens resekostnader, projektpersonalens deltagaravgifter i kurser och seminarier, projektpersonalens lagstadgade arbetshälsovårdskostnader, kostnader för lokaler och maskiner samt apparater som reserverats för projektpersonalens bruk och serveringskostnader samt styrgruppens kostnader. Om man har valt modellen flat rate 15 % ersätts resekostnaderna utgående från de faktiska kostnaderna.
Övriga kostnader
När man har valt modellen som bygger på faktiska kostnader eller engångsersättning fylls de övriga kostnaderna i. I kostnaderna ska man enbart presentera den andel av kostnaderna för den sökandes verksamhet som faktiskt härrör från genomförandet av projektet. Den ska specificeras från kostnaderna som sökandens övriga verksamhet medför. I övriga kostnader ingår bl.a. kostnader för information om projektet.
Vederlagsfritt arbete
Kostnad för projektet och privat finansiering kan godkännas endast som naturaprestation om det är ett vederlagsfritt arbete som utförts för projektet och som är nödvändigt för genomförandet av projektet. Den som utför arbetet ska vara minst 15 år. Privat finansiering kan i sin helhet utgöras av vederlagsfritt arbete.
För vederlagsfritt arbete ska en preliminär plan presenteras på en separat bilaga (3306F). Planen ska omfatta en uppskattning av arbetsmängden i timmar och arbetets art samt en bedömning av antalet personer som utför arbetet. Värdet på det vederlagsfria arbetet är 15 euro per timme per arbetare. Om arbetaren använder en traktor eller motsvarande arbetsmaskin är arbetet värt sammanlagt 45 euro per timme per arbetare (30 euro per timme för arbetsmaskinen och 15 euro för personen som styr eller kör maskinen.) Observera att vederlagsfritt arbete är föremål för tillsyn och kontroll liksom övrig verksamhet, så det är bra att vara realistisk redan i ansökningsskedet. Den myndighet som beviljat stödet bekräftar i beslutet andelen vederlagsfritt arbete av den privata finansieringen och av de godtagbara kost-naderna. I samband med vederlagsfritt arbete ses skäliga serveringskostnader som godtagbara kostnader.
Vederlagsfritt arbete kan inte ingå i undervisnings- och informationsprojekt eller i projekt som motsvarar samarbetsprinciperna.
3306F En uppskattning av arten och mängden av arbete som utförts utan vederlag: http://www.suomi.fi/suomifi/svenska/e-tjanster/blanketter/mavi_mavi3306f/index.html
Projektinkomster
Projektets inkomster är inkomster som fåtts genom försäljning av varor och tjänster som införskaffats för genomförandet av projektets samt av projektets resultat samt ersättningar som fåtts för projektets förnödenheter och lokaler.
Projektinkomsterna dras av från det stöd som ska betalas ut. Inkomster som betalas ut till stödmottagaren under tiden för genomförandet av projektet tas i beaktande.
Projektets finansieringsplan
Fyll i projektets kostnadsberäkning enligt kostnadstypspecifikationen samt ange projektets eventuella inkomst. Inkomst som uppkommer inom projektet avdras från projektets helhetskostnader. Fälten med grå brakgrund innehåller formler som användaren inte kan redigera.
I finansieringsplanen anges hur projektet finansieras. All offentlig finansiering som söks eller fåtts till projektet ska uppges. Här fylls projektets eventuella kostnader i som en del av projektets finansiering. Summorna för kostnadsberäkningen och den totala finansieringen ska vara lika stora.
Finansieringen specificeras för det stöd som söks i planen(finansiering från EU och staten) och övrig offentlig finansiering. Som övrig offentlig finansiering räknas finansiering från kommunen och övriga offentliga samfund, t.ex. finansiering från en församling. Som finansiering från kommunen räknas bara den kommunala finansieringsandel som Leader-gruppen betalar ur. Om kommunen betalar sin andel av projektet räknas det som övrig offentlig finansiering.
I finansieringsplanen specificeras även privat finansiering. Som privat finansiering godkänns en penningandel eller vederlagsfritt arbete. Vederlagsfritt arbete kan inte ingå i undervisnings- och informationsprojekt eller i projekt som motsvarar samarbetsprinciperna.
Till ansökan ska en noggrannare, specifiserad kostnadsberäkning och finansieringsplan bifogas. Av den ska en bedömning av projektets kostnader under hela dess tid framgå. I finansieringsplanen utreds hela finansieringen enligt finansieringskälla: den privata, den kommunala och den övriga offentliga finansieringen. För den övriga offentliga finansieringen ska ges en utredning av om man har sökt eller ämnar söka finansiering av andra finansiärer? Varifrån och när har finansiering sökts? Hur mycket finansiering har sökts eller beviljats?
Om du vill byta den valda kostnadsmodellen, klicka då på Byt, som ersatt Skapa-knappen i samband med skapandet av kostnadsmodellen. Om du vill byta kostnadsmodell kontrollerar systemet ännu att du säkert vill byta kostnadsmodell. Därefter raderas kostnads- och finansieringsuppgifterna som angetts i ansökan. Välj den kostnadsmodell som används på nytt, motivera ditt val och fyll i kostnads- och finansieringsuppgifterna i rätt fält.
Om du vill spara uppgifterna du fyllt i, klicka då på Spara i blankettens övre vänstra hörn, eller om du vill fortsätta fylla i ansökan på följande sida, klicka då på Följande. Då sparas blankettens uppgifter och mellanbladet Målsättningar öppnas.
HYRRÄ-ANVISNINGARUtvecklingsprojekt27.3.2015