KOSTNADER OCH FINANSIERING

Uppdaterad 2.10.2015

I mel­lan­bla­det Kost­na­der och fi­nan­si­e­ring an­ges de kost­na­der och den fi­nan­si­e­ring som man an­sö­ker om för att ge­nom­fö­ra pro­jek­tet en­ligt kost­nads- och fi­nan­si­e­rings­typ. Utan des­sa upp­gif­ter kan man inte skicka in an­sö­kan.

En när­ma­re kost­nads­spe­ci­fi­ka­tion bi­fo­gas med an­sö­kan un­der mel­lan­bla­det Pro­jekt­plan.

Välj först den kost­nads­mo­dell som an­vänds i pro­jek­tet. NTM-cen­tra­len fat­tar det slut­li­ga be­slu­tet om kost­nads­mo­del­len. Kost­nads­mo­del­len kan inte by­tas ut mitt un­der pro­jek­tet. Om pro­jek­tet om­fat­tar över­fö­ring av stöd an­vänds den val­da kost­nads­mo­del­len för alla som ge­nom­för pro­jek­tet.

Kost­nads­mo­del­ler­na som kan väl­jas är:
1.    Be­räk­na­de all­män­na kost­na­der 24 % (flat rate)
2.    Be­räk­na­de all­män­na kost­na­der 15 % (flat rate)
3.    Kost­na­der­na god­känns en­bart en­ligt de fak­tis­ka kost­na­der­na

Ge­nom att klicka på pi­len un­der ru­bri­ken Kost­nads­mo­dell öpp­nas en lis­ta över al­ter­na­tiv. Klicka på det al­ter­na­tiv du vill ha. Ef­ter att du valt mo­del­len ska du fyl­la i mo­ti­ve­ring­en för ditt val och var­för den val­da kost­nads­mo­del­len läm­par sig för pro­jekt i fäl­tet Mo­ti­ve­ring för val av kost­nads­mo­dell. Ne­dan­för fäl­tet för val av kost­nads­mo­dell dy­ker det upp en för­kla­ring för hur kost­na­der­na er­sätts i den val­da kost­nads­mo­del­len. Ska­pa den val­da kost­nads­mo­del­len ge­nom att klicka på Ska­pa.

Be­räk­na­de all­män­na kost­na­der (flat rate)

En del av pro­jek­tets s.k. all­män­na kost­na­der kan god­kän­nas som be­räk­na­de. Som be­räk­na­de all­män­na kost­na­der god­känns kon­tors­kost­na­der, pro­jekt­per­so­na­lens re­se­kost­na­der, pro­jekt­per­so­na­lens del­ta­gar­av­gif­ter i kur­ser och se­mi­na­ri­er, pro­jekt­per­so­na­lens lag­stad­ga­de ar­bets­häl­so­vårds­kost­na­der, kost­na­der för lo­ka­ler och ma­ski­ner samt ap­pa­ra­ter som re­ser­ve­rats för pro­jekt­per­so­na­lens bruk och ser­ve­rings­kost­na­der samt styr­grup­pens kost­na­der. Som des­sa all­män­na kost­na­der god­känns ett be­lopp som är 24 % el­ler 15 % av lö­ne­kost­na­der­na för pro­jek­tet. De be­hö­ver inte ve­ri­fi­e­ras se­pa­rat med kvit­ton el­ler ve­ri­fi­kat. Öv­ri­ga kost­na­der ve­ri­fi­e­ras med kvit­ton.

I pro­jekt där re­se­kost­na­der­na är ex­tra hö­ga på grund av pro­jek­tets in­ne­håll, t.ex. in­ter­na­tio­nellt sam­ar­be­te, nät­ver­kan­de verk­sam­het el­ler långa av­stånd, kan mo­del­len med en be­räk­nad all­män kost­nad på 15 % an­vän­das. Det­ta av­vi­ker från det ovan i det att re­se­kost­na­der­na söks ut­gå­en­de från de fak­tis­ka kost­na­der­na. I öv­rigt är mo­del­len den­sam­ma som ovan.

Lö­ne­kost­na­der, köp­ta tjäns­ter och alla öv­ri­ga än de ovan nämn­da all­män­na kost­na­der­na god­känns mot kvit­ton en­ligt van­lig prax­is.

I pro­jekt utan lö­ne­kost­na­der kan den­na mo­dell inte väl­jas.

Kost­na­der­na god­känns en­bart en­ligt de fak­tis­ka kost­na­der­na

Det är me­ning­en att alla kost­na­der en­dast ska god­kän­nas en­ligt de fak­tis­ka kost­na­der­na i mo­ti­ve­ra­de un­dan­tags­fall. I kost­nads­be­räk­ning­en ska kost­na­der­na för pro­jek­tet och mo­ti­ve­ring­ar­na för kost­na­der­na upp­ges en­ligt kost­nads­slag. Kost­na­der­na ska ve­ri­fi­e­ras i sam­band med be­tal­nings­an­sök­ning­ar­na.

Mo­ti­ve­ra va­let av kost­nads­mo­dell. En­gångs­er­sätt­ning mås­te läm­pa sig för pro­jek­tet, så i mo­ti­ve­ring­ar­na ska sär­skild upp­märk­sam­het fäs­tas vid var­för en­gångs­er­sätt­ning läm­par sig för pro­jek­tet. Om man väl­jer al­ter­na­tiv 4 ska va­let mo­ti­ve­ras sär­skilt noga.

Kost­na­der­nas skä­lig­het

En för­ut­sätt­ning för att stöd ska be­vil­jas och be­ta­las är att kost­na­der­na kan an­ses vara skä­li­ga. Kost­na­der­nas skä­lig­het grans­kas om möj­ligt re­dan vid be­vil­jan­det.

La­gen om of­fent­lig upp­hand­ling (348/2007) ska tilläm­pas på pro­jek­ten. La­gen tilläm­pas inte på varu- el­ler tjänst­eupp­hand­ling, pro­jekt­täv­ling­ar el­ler tjäns­te­kon­ces­sio­ner, om upp­hand­ling­ens upp­skat­ta­de vär­de ex­klu­si­ve mer­vär­des­skatt är mind­re än 30 000 euro. La­gen tillläm­pas inte hel­ler på byg­gent­re­pre­na­der och bygg­kon­ces­sio­ner, om upp­hand­ling­ens upp­skat­ta­de vär­de ex­klu­si­ve mer­vär­des­skatt är mind­re än 150 000 euro.

NTM-cen­tra­len be­dö­mer om bygg­nads­kost­na­der­na är skä­li­ga ge­nom att an­vän­da s.k. re­fe­rens­kost­na­der. Där­för är det vik­tigt att fram­för allt pla­ner för byg­gan­de, bygg­nads­be­skriv­ning­ar och kost­nads­be­räk­ning­ar är till­räck­ligt nog­gran­na. Med re­fe­rens­kost­na­der av­ses så­da­na all­mänt an­vän­da en­het­li­ga kost­na­der som fö­re­tag och myn­dig­he­ter i den ak­tu­el­la bran­schen i hu­vud­sak an­vän­der när de upp­skat­tar kost­na­der­na för åt­gär­der.

Vid köp där re­fe­rens­kost­na­der inte kan an­vän­das, ska en ut­red­ning om pris­ni­vån läm­nas in i frå­ga om köp som över­sti­ger 2 500 euro. Det kan vara en ut­red­ning om den nor­ma­la pris­ni­vån, ett till­räck­ligt an­tal an­bud el­ler nå­gon an­nan ut­red­ning ut­i­från vil­ken den som be­vil­jar stö­det kan be­dö­ma kost­na­der­nas skä­lig­het. Du kan ta reda på pris­ni­vån till ex­em­pel ge­nom att frå­ga i af­fä­rer el­ler an­vän­da pris­upp­gif­ter på In­ter­net.

Stöd be­vil­jas inte för så­da­na in­köps­kost­na­der som har gjorts av den sö­kan­de, en fa­mil­je­med­lem, ett fö­re­tag med be­stäm­man­de­rätt från den sö­kan­de el­ler den­nes fa­mil­je­med­lem el­ler en per­son i le­dan­de ställ­ning i den sö­kan­des fö­re­tag, om det in­nan kö­pet inte har skaf­fats till­räck­ligt med of­fer­ter från and­ra lämp­li­ga håll.

Mervärdesskatt

Upp­ge hu­ru­vi­da de kost­na­der för pro­jek­tet man an­sö­ker om in­ne­hål­ler mer­vär­des­skatt el­ler inte. Det går att in­klu­de­ra mer­vär­des­skatt i pro­jek­tets kost­na­der om mer­vär­des­skat­ten kvar­står som en slut­lig kost­nad för sö­kan­den. Det här är möj­ligt när den sö­kan­de inte alls är mer­vär­des­skatt­skyl­dig el­ler om den sö­kan­de är moms­skyl­dig för en del av sin verk­sam­het.

Om den sö­kan­de är moms­skyl­dig för en del av sin verk­sam­het ska skat­te­för­valt­ning­ens an­vis­ning om be­hand­ling av mer­vär­des­skatt i pro­jekt bi­fo­gas till an­sö­kan. Om den sö­kan­de inte är moms­skyl­dig för nå­gon av sin verk­sam­het bi­fo­gas en fritt for­mu­le­rad mo­ti­ve­ring om mer­vär­des­skat­tens god­tag­bar­het i pro­jek­tet till an­sö­kan.

Mer­vär­des­skat­ten blir inte sö­kan­dens slut­li­ga kost­nad om den sö­kan­de får mer­vär­des­skat­ten som ett av­drag el­ler åter­be­tal­ning (10 och 12 kap. i mer­vär­des­skat­te­la­gen [1501/1993]). Om mer­vär­des­skatt hän­för sig till pro­jekt­kost­na­der­na er­sätts i de stat­li­ga fi­nan­si­e­rings­an­de­lar som den sö­kan­de får för sin verk­sam­het, mer­vär­des­skat­ten är inte pro­jek­tets slut­li­ga kost­nad.

Projektets kostnadsberäkning

Fyll i kost­nads­be­räk­nings­ta­bel­len en­ligt den kost­nads­mo­dell du har valt. Om pro­jek­tet om­fat­tar bå­de ut­veck­ling och in­ve­ste­ring­ar ska man fyl­la i kost­nads­be­räk­ning­en för bå­da de­lar­na se­pa­rat.

Pro­jek­tets kost­nads­be­räk­ning fylls i i en­lig­het med kost­nads­typ­spe­ci­fi­ka­tio­nen. Ange även pro­jek­tets even­tu­el­la in­komst. In­komst som upp­kom­mer inom pro­jek­tet av­dras från pro­jek­tets hel­hets­kost­na­der. Ett in­ve­ste­rings­pro­jekt kan inte in­bringa in­komst.

Lö­ner
Lö­ne­kost­na­der­na om­fat­tar lö­ne­kost­na­der­na in­klu­si­ve lag­stad­ga­de bi­kost­na­der för de per­so­ner som är an­ställ­da för pro­jek­tet.

De som ar­be­tar i pro­jek­tet ska föra bok över sina ar­bets­tim­mar och den ska upp­ri­sas i sam­band med be­tal­nings­an­sö­kan. Om per­so­nen bara an­vän­der en del av sin ar­bets­tid till pro­jek­tet kan man för pro­jek­tet god­kän­na den upp­ri­sa­de lö­nens an­del en­ligt upp­följ­ning av den to­ta­la ar­bets­ti­den.

Ar­vo­den
I ar­vo­den in­går ex­pert­ar­vo­den och mö­tes­ar­vo­den jäm­te bi­kost­na­der. Som skä­lig sum­ma på ar­vo­det an­ses den sum­ma som i all­män­het be­ta­las ut i ar­vo­de för mot­sva­ran­de upp­gift.

Styr­grup­pens mö­tes­ar­vo­den god­känns som pro­jekt­kost­na­der. Kost­na­der­na som upp­står när de myn­dig­he­ter som hör till styr­grup­pen del­tar kan inte räk­nas som pro­jekt­kost­na­der, om del­ta­gan­det hör till tjänst­eut­öv­ning­en. Kost­na­der i form av na­tu­ra­för­må­ner är inte god­tag­ba­ra.

Hy­ror

Un­der hy­ror an­teck­nar man kost­na­der som upp­står för hyra av lo­ka­ler, ma­ski­ner och an­ord­ning­ar samt and­ra mot­sva­ran­de kost­na­der. Le­a­sing­kost­na­der är god­tag­ba­ra kost­na­der om ma­ski­nen el­ler ap­pa­ra­ten en­ligt av­tals­vill­ko­ren inte över­går i den sö­kan­des ägo.

Köp­ta tjäns­ter

De köp­ta tjäns­ter­na in­ne­hål­ler tjäns­ter köp­ta av ut­om­stå­en­de.

Re­se­kost­na­der

Re­se­kost­na­der er­sätts en­ligt sta­tens re­se­regle­men­te. Res­kost­na­der kan om­fat­ta res­kost­na­der i hem­lan­det och ut­om­lands. En­dast res­kost­na­der som är nöd­vän­di­ga för ge­nom­fö­ran­det av pro­jek­tet är god­tag­ba­ra.

Öv­ri­ga di­rek­ta kost­na­der

Om be­räk­na­de all­män­na kost­na­der har valts som kost­nads­mo­dell, hör till di­rek­ta kost­na­der, de kost­na­der som inte hör till be­räk­na­de all­män­na kost­na­der el­ler till öv­ri­ga kost­nads­slag.

Be­räk­na­de all­män­na kost­na­der (flat rate 24 % och flat rate 15 %)

Som be­räk­na­de all­män­na kost­na­der god­känns ett be­lopp som är 24 % el­ler 15 % av lö­ne­kost­na­der­na för pro­jek­tet. Des­sa kost­na­der är kon­tors­kost­na­der, pro­jekt­per­so­na­lens re­se­kost­na­der, pro­jekt­per­so­na­lens del­ta­gar­av­gif­ter i kur­ser och se­mi­na­ri­er, pro­jekt­per­so­na­lens lag­stad­ga­de ar­bets­häl­so­vårds­kost­na­der, kost­na­der för lo­ka­ler och ma­ski­ner samt ap­pa­ra­ter som re­ser­ve­rats för pro­jekt­per­so­na­lens bruk och ser­ve­rings­kost­na­der samt styr­grup­pens kost­na­der. Om man har valt mo­del­len flat rate 15 % er­sätts re­se­kost­na­der­na ut­gå­en­de från de fak­tis­ka kost­na­der­na.

Öv­ri­ga kost­na­der

När man har valt mo­del­len som byg­ger på fak­tis­ka kost­na­der el­ler en­gångs­er­sätt­ning fylls de öv­ri­ga kost­na­der­na i. I kost­na­der­na ska man en­bart pre­sen­te­ra den an­del av kost­na­der­na för den sö­kan­des verk­sam­het som fak­tiskt här­rör från ge­nom­fö­ran­det av pro­jek­tet. Den ska spe­ci­fi­ce­ras från kost­na­der­na som sö­kan­dens öv­ri­ga verk­sam­het med­för. I öv­ri­ga kost­na­der in­går bl.a. kost­na­der för in­for­ma­tion om pro­jek­tet.

Ve­der­lags­fritt ar­be­te

Kost­nad för pro­jek­tet och pri­vat fi­nan­si­e­ring kan god­kän­nas en­dast som na­tu­rapre­sta­tion om det är ett ve­der­lags­fritt ar­be­te som ut­förts för pro­jek­tet och som är nöd­vän­digt för ge­nom­fö­ran­det av pro­jek­tet. Den som ut­för ar­be­tet ska vara minst 15 år. Pri­vat fi­nan­si­e­ring kan i sin hel­het ut­gö­ras av ve­der­lags­fritt ar­be­te.

För ve­der­lags­fritt ar­be­te ska en pre­li­mi­när plan pre­sen­te­ras på en se­pa­rat bi­la­ga (3306F). Pla­nen ska om­fat­ta en upp­skatt­ning av ar­bets­mäng­den i tim­mar och ar­be­tets art samt en be­döm­ning av an­ta­let per­so­ner som ut­för ar­be­tet. Vär­det på det ve­der­lags­fria ar­be­tet är 15 euro per tim­me per ar­be­ta­re. Om ar­be­ta­ren an­vän­der en trak­tor el­ler mot­sva­ran­de ar­bets­ma­skin är ar­be­tet värt sam­man­lagt 45 euro per tim­me per ar­be­ta­re (30 euro per tim­me för ar­bets­ma­ski­nen och 15 euro för per­so­nen som styr el­ler kör ma­ski­nen.) Ob­ser­ve­ra att ve­der­lags­fritt ar­be­te är fö­re­mål för till­syn och kon­troll lik­som öv­rig verk­sam­het, så det är bra att vara re­a­lis­tisk re­dan i an­sök­nings­ske­det. Den myn­dig­het som be­vil­jat stö­det be­kräf­tar i be­slu­tet an­de­len ve­der­lags­fritt ar­be­te av den pri­va­ta fi­nan­si­e­ring­en och av de god­tag­ba­ra kost-na­der­na. I sam­band med ve­der­lags­fritt ar­be­te ses skä­li­ga ser­ve­rings­kost­na­der som god­tag­ba­ra kost­na­der.

Ve­der­lags­fritt ar­be­te kan inte in­gå i un­der­vis­nings- och in­for­ma­tions­pro­jekt el­ler i pro­jekt som mot­sva­rar sam­ar­betsprin­ci­per­na.

3306F En upp­skatt­ning av ar­ten och mäng­den av ar­be­te som ut­förts utan ve­der­lag: http://www.suo­mi.fi/suo­mi­fi/svens­ka/e-tjan­ster/blan­ket­ter/mavi_mavi3306f/in­dex.html

Pro­jekt­in­koms­ter

Pro­jek­tets in­koms­ter är in­koms­ter som fåtts ge­nom för­sälj­ning av va­ror och tjäns­ter som in­för­skaf­fats för ge­nom­fö­ran­det av pro­jek­tets samt av pro­jek­tets re­sul­tat samt er­sätt­ning­ar som fåtts för pro­jek­tets för­nö­den­he­ter och lo­ka­ler.

Pro­jekt­in­koms­ter­na dras av från det stöd som ska be­ta­las ut. In­koms­ter som be­ta­las ut till stöd­mot­ta­ga­ren un­der ti­den för ge­nom­fö­ran­det av pro­jek­tet tas i be­ak­tan­de.

Projektets finansieringsplan

Fyll i pro­jek­tets kost­nads­be­räk­ning en­ligt kost­nads­typ­spe­ci­fi­ka­tio­nen samt ange pro­jek­tets even­tu­el­la in­komst. In­komst som upp­kom­mer inom pro­jek­tet av­dras från pro­jek­tets hel­hets­kost­na­der. Fäl­ten med grå brak­grund in­ne­hål­ler form­ler som an­vän­da­ren inte kan re­di­ge­ra.

I fi­nan­si­e­rings­pla­nen an­ges hur pro­jek­tet fi­nan­si­e­ras. All of­fent­lig fi­nan­si­e­ring som söks el­ler fåtts till pro­jek­tet ska upp­ges. Här fylls pro­jek­tets even­tu­el­la kost­na­der i som en del av pro­jek­tets fi­nan­si­e­ring. Sum­mor­na för kost­nads­be­räk­ning­en och den to­ta­la fi­nan­si­e­ring­en ska vara lika sto­ra.

Fi­nan­si­e­ring­en spe­ci­fi­ce­ras för det stöd som söks i pla­nen(fi­nan­si­e­ring från EU och sta­ten) och öv­rig of­fent­lig fi­nan­si­e­ring. Som öv­rig of­fent­lig fi­nan­si­e­ring räk­nas fi­nan­si­e­ring från kom­mu­nen och öv­ri­ga of­fent­li­ga sam­fund, t.ex. fi­nan­si­e­ring från en för­sam­ling. Som fi­nan­si­e­ring från kom­mu­nen räk­nas bara den kom­mu­na­la fi­nan­si­e­rings­an­del som Le­a­der-grup­pen be­ta­lar ur. Om kom­mu­nen be­ta­lar sin an­del av pro­jek­tet räk­nas det som öv­rig of­fent­lig fi­nan­si­e­ring.

I fi­nan­si­e­rings­pla­nen spe­ci­fi­ce­ras även pri­vat fi­nan­si­e­ring. Som pri­vat fi­nan­si­e­ring god­känns en pen­ning­an­del el­ler ve­der­lags­fritt ar­be­te. Ve­der­lags­fritt ar­be­te kan inte in­gå i un­der­vis­nings- och in­for­ma­tions­pro­jekt el­ler i pro­jekt som mot­sva­rar sam­ar­betsprin­ci­per­na.

Till an­sö­kan ska en nog­gran­na­re, spe­ci­fi­se­rad kost­nads­be­räk­ning och fi­nan­si­e­rings­plan bi­fo­gas. Av den ska en be­döm­ning av pro­jek­tets kost­na­der un­der hela dess tid fram­gå. I fi­nan­si­e­rings­pla­nen ut­reds hela fi­nan­si­e­ring­en en­ligt fi­nan­si­e­rings­käl­la: den pri­va­ta, den kom­mu­na­la och den öv­ri­ga of­fent­li­ga fi­nan­si­e­ring­en. För den öv­ri­ga of­fent­li­ga fi­nan­si­e­ring­en ska ges en ut­red­ning av om man har sökt el­ler äm­nar sö­ka fi­nan­si­e­ring av and­ra fi­nan­si­ä­rer? Var­i­från och när har fi­nan­si­e­ring sökts? Hur myck­et fi­nan­si­e­ring har sökts el­ler be­vil­jats?

Om du vill byta den val­da kost­nads­mo­del­len, klicka då på Byt, som er­satt Ska­pa-knap­pen i sam­band med ska­pan­det av kost­nads­mo­del­len. Om du vill byta kost­nads­mo­dell kon­trol­le­rar sys­te­met än­nu att du sä­kert vill byta kost­nads­mo­dell. Där­ef­ter ra­de­ras kost­nads- och fi­nan­si­e­rings­upp­gif­ter­na som an­getts i an­sö­kan. Välj den kost­nads­mo­dell som an­vänds på nytt, mo­ti­ve­ra ditt val och fyll i kost­nads- och fi­nan­si­e­rings­upp­gif­ter­na i rätt fält.

Om du vill spa­ra upp­gif­ter­na du fyllt i, klicka då på Spa­ra i blan­ket­tens öv­re vänst­ra hörn, el­ler om du vill fort­sät­ta fyl­la i an­sö­kan på föl­jan­de sida, klicka då på Föl­jan­de. Då spa­ras blan­ket­tens upp­gif­ter och mel­lan­bla­det Mål­sätt­ning­ar öpp­nas.

HYR­RÄ-AN­VIS­NING­ARUt­veck­lings­pro­jekt27.3.2015