ATT UNDERTECKNA OCH SKICKA

Uppdaterad 27.2.2018

An­sö­kan un­der­teck­nas och skick­as in el­ekt­ro­niskt.

Alla de per­so­ner som an­getts som un­der­teck­na­re på mel­lan­bla­det Ba­s­upp­gif­ter ska log­ga in i sys­te­met med sina egna ko­der in­nan det går att skicka in an­sö­kan. Var­je un­der­teck­na­re ska ha per­son­li­ga Kat­so -ko­der med Hyr­rä-rät­tig­he­ter som be­vil­jats av or­ga­ni­sa­tio­nens hu­vud­an­vän­da­re (se Kat­so-ko­den24) samt nå­got sätt att styr­ka sin iden­ti­tet (mo­bil­cer­ti­fi­kat, nät­banksko­der el­ler cer­ti­fi­kat­kort). Först ef­ter att alla un­der­teck­na­re un­der­teck­nat an­sö­kan kan den skick­as in för myn­dig­hets­be­hand­ling.

An­sö­kan un­der­teck­nas ge­nom att klicka på ru­tan fram­för tex­ten Jag un­der­teck­nar och för­säk­rar att upp­gif­ter­na ovan är rik­ti­ga. Ru­tan fylls i och un­der tex­ten om un­der­teck­ning dy­ker det upp ett fält där det står Un­der­teck­na. Klicka på knap­pen och an­sö­kan är un­der­teck­nad. Knap­pen Skicka dy­ker upp un­der un­der­teck­ning­en. Om det finns fle­ra un­der­teck­na­re dy­ker Skicka-knap­pen upp först ef­ter att alla un­der­teck­na­re un­der­teck­nat an­sö­kan. Klicka på Skicka så sänds an­sö­kan in för be­hand­ling. Du får ett med­de­lan­de att an­sö­kan skick­ats.

Om du vill änd­ra på en an­sö­kan som un­der­teck­nats men inte än­nu skick­ats mås­te du först ra­de­ra alla un­der­teck­ning­ar in­nan du kan re­di­ge­ra upp­gif­ter­na. Det­ta gör du ge­nom att klicka på Ra­de­ra un­der­teck­ning­ar. Kom ihåg att om du ra­de­rar un­der­teck­ning­ar­na mås­te alla un­der­teck­na­re un­der­teck­na an­sö­kan på nytt in­nan den kan skick­as in.

Om du re­dan hun­nit skicka in an­sö­kan men den inte än­nu ta­gits upp för myn­dig­hets­be­hand­ling kan du öpp­na an­sö­kan för re­di­ge­ring. Det­ta gör du ge­nom att klicka Re­tur­ne­ra och re­di­ge­ra un­der ru­bri­ken Funk­tio­ner i vänst­ra kan­ten. Du kan re­di­ge­ra an­sö­kan ef­ter att du först ra­de­rat alla un­der­teck­ning­ar så som an­ges ovan. Kom ihåg att om du ra­de­rar un­der­teck­ning­ar­na mås­te alla un­der­teck­na­re un­der­teck­na an­sö­kan på nytt in­nan den kan skick­as in.

Då din an­sö­kan kom­mit fram för myn­dig­hets­be­hand­ling får du än­nu ett med­de­lan­de om att an­sö­kan mot­ta­gits. Om an­sö­kan in­ne­hål­ler till­räck­li­ga upp­gif­ter för att bli an­häng­ig är da­tu­met för an­sö­kans an­häng­ig­gö­ran­de det­sam­ma som da­tu­met för när an­sö­kan kom fram hos myn­dig­he­ten. Kost­na­der som upp­kom­mer ef­ter an­häng­ig­gö­ran­det är stöd­be­rät­ti­ga­de, med för­ut­sätt­ning­en att pro­jek­tets ge­nom­fö­ran­de­tid på­går.

HYR­RÄ-AN­VIS­NING­ARUt­veck­lings­pro­jekt27.3.2015