Efter att du valt ansökningstypen kan du se två mellanblad i ansökan: Basuppgifter och Projektplan. Innan du fyller i ansökan, kontrollera i blankettens övre kant att du valt rätt ansökningstyp. Fyll först i mellanbladet Basuppgifter. I grunduppgifterna ingår uppgifter om sökanden och hans eller hennes kontaktuppgifter, projektets kontaktpersoner, övriga parter samt projektuppgifter
Sökande och kontaktuppgifter
Sökande- och kontaktuppgifter kommer automatiskt från företags- och organisationsdatasystemet (FODS). Om adressuppgifterna är föråldrade, uppdatera dem då i FODS, så att de även uppdateras i Hyrrä. Genom att klicka på Redigera kan du lägga till eller ändra sökandens www-adress i ansökan.
Då du klickar på Redigera-knappen öppnas ett fält för en www-adress där du kan fylla i sökandens www-adress. Spara uppgiften genom att klicka på Spara.
Kontaktperson
Vid behov kan kontaktpersonens uppgifter vara den personens uppgifter som fungerar som projektets kontaktperson för myndigheterna. Man lägger till en kontaktperson genom att klicka Lägg till kontaktperson.
Fyll i kontaktpersonens personbeteckning i fältet som öppnas i formatet xxxxxx-xxxx och klicka på Sök. Systemet söker automatiskt kontaktpersonens uppgifter från befolkningsregistercentralen. Uppgifterna kan inte ändras. Om du vill byta ut personen du valt till någon annan, klicka då Byt kontaktperson.
Genom att klicka på Redigera öppnas fält för kontaktpersonens telefonnummer och e-postadress. Spara uppgifterna genom att klicka på Spara. Det är viktigt att lägga till e-postadressen så att meddelanden som gäller ansökan och som skickas per e-post ska nå kontaktpersonen.
Uppgifter om företaget
Fyll i uppgifter om företaget i ansökan.
Ange huruvida den sökande är medlem av ett jordbrukshushåll (jordbrukare, make eller någon annan som hör till samma hushåll). Om den sökande är medlem av ett jordbrukshushåll så uppge lägenhetssignum för den gårdsbruksenhet till vars ägares hushåll den sökande hör.
Ange huruvida det företag som ansöker om stöd vid ansökningstidpunkten är ett företag som startar sin verksamhet eller ett redan verksamt företag samt den tidpunkt då företagsverksamheten startat
Ansvarsperson
Projektets ansvarsperson är en person som kan underteckna ansökan och ansvarar för genomförandet av projektet. En person som autentiserats i systemet läggs automatiskt till som ansvarsperson. Uppgifter som kan ändras (kompletteras) är:
• Genom att välja personen som Undertecknare fastställs ansökans undertecknare. Du kan aktivera/avaktivera valet genom att klicka på rutan framför valet så att den är ifylld (vald) eller tom (inte vald). I ansökans mellanblad för Grunduppgifter ska man välja undertecknare enligt organisationens regler för att det ska vara möjligt att underteckna och lämna in ansökan.
• Man kan även ändra (komplettera) ansvarspersonens uppgifter om personens roll inom projektet/organisationen, telefonnummer och e-postadress. Det är viktigt att lägga till e-postadressen så att meddelanden som gäller ansökan och som skickas per e-post ska nå ansvarspersonen.
Övriga personer med rätt att underteckna
Ansökan kan även ha övriga parter (t.ex. övriga personer som undertecknar ansökan), som läggs till ansökan här. Personerna läggs till under Lägg till ny part.
Fyll i personens personbeteckning i fältet som öppnats i formatet xxxxxx-xxxx och klicka på Sök. Systemet söker automatiskt kontaktpersonens uppgifter från befolkningsregistercentralen. Om någon annan part fungerar som ansökans undertecknare, klicka Undertecknare. Om du vill radera en annan part, klicka Radera.
Du kan lägga till flera övriga parter i ansökan genom att klicka Lägg till ny part på nytt. Du kan endast skicka ansökan efter att alla parter som angetts som undertecknare har loggat in med sina egna koder och undertecknat ansökan under mellanbladetn Underteckning. Därför ska alla undertecknare ha egna Katso-koder med Hyrrä-sökandes behörigheter. Mer information om att skicka ansökan finns under Att underteckna och skicka.
Uppgifter om projektet
I den här delen lägger man till projektets grunduppgifter. Dessa är bl.a. Projektets namn och kommunen där projektet genomförs. Ge åtgärden ett namn som är beskrivande, kort och slående. Uppge i fråga om nystartad företagsverksamhet eller företagsverksamhet som ska utvecklas det verksamhetsområde som det sökta stödet avser.
Uppge den kommun där företagets verksamhet bedrivs vid ansökningstidpunkten. Uppge också den kommun där åtgärden eller investeringen genomförs enligt kommunindelningen 2014. Stödnivåerna för investeringar är avtrappade enligt de nationella stödzonerna som bestäms utifrån kommunindelningen 2014.
Uppge den noggranna adressen för företagets verksamhet, så att åtgärden kan placeras in i den klassificering av landsbygds- och stadsområden som används vid uppföljningen av programmet och som baserar sig på geografisk information.
Projekt som finansierats med företagsstöd kan läggas ut på webbsidorna. Skriv här en sådan beskrivning av projektet som inte innehåller några företagshemligheter och som alltså kan offentliggöras.
Obligatoriska fält anges med en röd asterisk och Tooltipsen ger anvisningar i att fylla i fälten. (Läs Allmänt om att använda Hyrrä).
I rullgardinsmenyn Kontonummer uppges det bankkontonummer på vilket betalningen görs. Om du redan tidigare har sparat kontonumret i systemet syns det i rullgardinsmenyn. Om du inte tidigare har sparat något kontonummer, eller om du vill spara ett nytt kontonummer i systemet, väljer du punkten Lägg till ett nytt bankkonto. Skriv kontonumret i IBAN-form (t.ex. FI12 3456 7890 1234 56) i fältet Nytt kontonummer. Systemet ger automatiskt kontonumrets BIC-kod.
Kom ihåg att spara de uppgifter du lagt till genom att klicka på knappen Spara.
Blankettens uppgifter sparas då du klickar Följande och går till följande mellanblad. Samtidigt öppnas mellanbladet Projektplan.
Om du vill spara uppgifterna och fortsätta att fylla i ansökan senare, klicka då på Spara i det övre vänstra hörnet.
HYRRÄ-ANVISNINGARFöretagsstöd28.4.2015