Suomen maatalous 2000-luvulle

Toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen Suo­men maa­ta­lou­des­ta tuli tii­vis osa val­ti­o­joh­tois­ta so­pi­mus­jär­jes­tel­mää, ja elin­tar­vik­kei­dem­me ja­los­tus ja kaup­pa ovat säi­ly­neet voi­mak­kaas­ti kes­kit­ty­nei­nä vie­lä EU-jä­se­nyy­den jäl­keen­kin. Ruu­an tuo­tan­to on kui­ten­kin säi­lyt­tä­nyt ase­man­sa koti­maas­sa osin val­ti­on ja EUn huol­to­var­muut­ta ta­kaa­vien tu­kien vuok­si, osin vah­van ko­ti­mai­sen ky­syn­nän an­si­os­ta.

Jäl­ki­te­ol­li­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa, myös Suo­mes­sa, ruu­an­ku­lut­ta­jien asen­teet muut­tu­vat huo­mat­ta­vas­ti siir­ryt­tä­es­sä mas­sa­tuo­tan­nos­ta mar­ket­tei­neen di­gi­taa­li­ajan net­ti- ja lähi­kaup­paan. Maa­il­man me­nes­ty­vim­mis­sä in­no­vaa­ti­o­kes­kuk­sis­sa muun mu­as­sa Poh­jois-Ame­ri­kas­sa on ol­lut jo pit­kään ha­vait­ta­vais­sa uusi ruo­ka­tren­di, joka ko­ros­taa luon­non­mu­kai­suut­ta, pie­niä ja lä­hel­lä si­jait­se­via tuot­ta­jia, ja­los­ta­jia ja myy­mä­löi­tä. Yh­dys­val­lois­sa ei ole vuo­den 2006 jäl­keen val­mis­tu­nut ai­nut­ta­kaan uut­ta suur­ta os­tos­kes­kus­ta. Van­hat mar­ket­ti­ko­los­sit ra­pis­tu­vat tyh­jil­lään tai ne on muu­tet­tu muu­hun käyt­töön. New Yor­kin kau­pun­ki, jos­sa päi­vit­täin ruo­ki­taan 12 mil­joo­naa ih­mis­tä, ei ole sal­li­nut ra­ken­taa alu­eel­leen ai­nut­ta­kaan maan suu­rim­man ruu­an­ja­ke­li­jan Wal-Mar­tin mar­ket­tia. Ih­mi­set ruo­ki­taan pie­nil­lä kort­te­li­kau­poil­la ja ra­vin­to­loi­den ver­kos­tol­la. Luo­mu­ruu­an myyn­ti näis­sä maan tu­le­vai­suut­ta ra­ken­ta­vis­sa mil­joo­na­kes­kuk­sis­sa on kas­va­nut liki kol­man­nek­seen ku­lu­tuk­ses­ta kes­kei­sil­lä tuo­te­sek­to­reil­la .

Suo­mel­le tämä ke­hi­tys avaa ensi ker­ran toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen mer­kit­tä­vän kau­pal­li­sen edun ruu­an­tuo­tan­nos­sa. Poh­joi­nen si­jain­tim­me ja hy­vät mah­dol­li­suu­tem­me kas­vat­taa luon­non­mu­kai­set kri­tee­rit täyt­tä­vää ra­vin­toa an­ta­vat meil­le sekä tuo­tan­to- että ima­go­edun mo­niin mas­sa­tuot­ta­jiin näh­den. Suo­men maa­brän­di ryh­mä 2010 aset­ti juu­ri tä­män vuok­si maam­me ta­voit­teek­si siir­tää puo­let ruu­an­tuo­tan­nos­ta luo­muun vuo­teen 2030 men­nes­sä. Kyl­myys ja kau­kai­nen si­jain­tim­me tu­ke­vat ter­vey­des­tään huo­leh­ti­vien ku­lut­ta­jien mie­li­ku­vaa puh­taas­ta ruu­as­ta. Kas­va­va huo­li ym­pä­ris­tö­on­gel­mien kas­vus­ta ko­ros­taa ruu­an tuot­ta­mis­ta il­man ener­gi­aa ku­lut­ta­via ja ve­sis­tö­jä re­he­vöit­tä­viä ke­mi­kaa­le­ja sekä luon­toon ja ih­mi­siin pää­ty­viä tor­jun­ta-ai­nei­ta.

Kai­kes­sa tuo­tan­nos­sa täl­lä vuo­si­tu­han­nel­la py­ri­tään mak­si­moi­maan laa­dun, suun­nit­te­lun ja ima­gon osuus lop­pu­tuot­teen hin­nas­sa ja vä­hen­tä­mään ener­gi­an ja raa­ka-ai­neen osuut­ta. Ruu­as­sa se tar­koit­taa pie­nem­piä eriä kor­ke­am­paa laa­tua, jos­ta saa sel­väs­ti pa­rem­man hin­nan kuin bulk­ki­tuo­tan­nos­ta.

Kan­san­ta­lou­del­le elin­tar­vik­kei­den vien­nin ja kat­teen pa­ran­ta­mi­nen oli­si eri­tyi­sen ter­ve­tul­lut­ta. Vuo­den 2013-14 ti­las­to­jen mu­kaan Suo­men ruo­ka­sek­to­rin vien­nin tase oli liki 3 mil­jar­dia eu­roa tap­pi­ol­li­nen. Eli tuom­me tuol­la sum­mal­la enem­män ruo­kaa, re­hu­ja ja maa­ta­lou­den tuo­tan­to­pa­nok­sia kuin viem­me. Ero on vain kas­va­nut huo­li­mat­ta sekä alku­tuo­tan­non että ja­los­tuk­sen ja kau­pan voi­mak­kaas­ta kes­kit­ty­mi­ses­tä suu­riin yk­si­köi­hin. Mais­sa, jois­sa ruo­ka­vien­ti muo­dos­taa huo­mat­ta­van osa kan­san­tuot­tees­ta, laa­tu syn­tyy pie­nis­sä yk­si­köis­sä. Ita­li­an ky­lis­sä, Sveit­sin vuo­ril­la , Rans­kan jo­kien var­sil­la, Sak­san laak­sois­sa, pie­nis­sä juus­to­lois­sa, kylä­teu­ras­ta­mois­sa ja vii­ni­ti­loil­la luo­daan se laa­tu, joil­la näi­den mai­den elin­tar­vik­keet saa­vut­ta­vat maa­il­man­mai­neen.

Laa­dun kä­si­te pi­tää­kin ar­vi­oi­da meil­lä uu­del­leen. Hy­vin mak­sa­va ku­lut­ta­ja maa­il­mal­la toi­vei­neen ja ar­voi­neen pi­tää aset­taa laa­dun ra­ken­ta­mi­sen kes­ki­öön ja kat­soa, mitä kil­pai­lu­e­tu­ja meil­tä löy­tyy noi­den tar­pei­den tyy­dyt­tä­mi­seen. Van­ha­kan­tai­nen etu­pii­ri­a­jat­te­lu ja jäyk­kä kes­kit­ty­mi­nen vain ruu­an hy­gi­ee­ni­syy­teen laa­tu­kri­tee­ri­nä ajaa alan en­tis­tä sy­vem­pään byro­kra­ti­aan ja ah­din­koon, jos­ta vain ulko­mai­nen ke­mi­an­te­ol­li­suus kor­jaa hyö­dyn.

Maa­ta­lous on 2000-lu­vul­la edel­leen­kin mer­kit­tä­vä osa maa­seu­dun toi­meen­tu­loa, mut­ta maa­seu­tu pi­tää näh­dä laa­ja­na pal­ve­lui­den tuot­ta­ja­na. Uusi di­gi­taa­li­nen tek­no­lo­gia muut­taa pe­ri­fe­ria-ajat­te­lua, ja nyky­ai­ka­na osaa­ja voi työs­ken­nel­lä mis­sä vain. Pait­si puh­das­ta ruo­kaa voim­me myy­dä tek­no­lo­gi­aa ja kou­lu­tus­ta sekä mat­kai­lu- ja ter­veys­pal­ve­lui­ta. Cle­an tech ja kier­to­ta­lous so­pi­vat erin­o­mai­ses­ti myös maa­seu­dul­le.

Ny­kyis­ten en­nus­tei­den mu­kaan maa­seu­tum­me on kui­ten­kin au­ti­oi­tu­mas­sa ih­mis­ten muut­ta­es­sa kau­pun­kei­hin. Mo­nin pai­koin kiin­teis­tö­jen ar­vot haja-asu­tus­a­lu­eil­la ovat ro­mah­ta­mas­sa. Tämä ke­hi­tys voi­daan py­säyt­tää, mut­ta se voi­daan teh­dä vain yrit­tä­jyy­del­lä ja asi­ak­kaan tar­pei­den aset­ta­mi­sel­la etu­si­jal­le. Ku­lut­ta­jan ym­mär­tä­mi­nen on kes­kei­nen kei­no luo­da to­del­lis­ta vien­tiä maa­seu­dun tuot­teil­le ja pal­ve­luil­le ja pi­tää Suo­mi kaut­taal­taan asut­tu­na. Jul­ki­nen sek­to­ri voi aut­taa hy­vien käy­tän­tö­jen so­vel­ta­mi­ses­sa koko maa­han.

Maa­ta­lous tar­vit­see oman päi­vi­tyk­sen­sä 2000-lu­vul­le. In­no­vaa­ti­ot ruu­an, ta­va­roi­den ja pal­ve­lui­den tuot­ta­mi­ses­sa ovat kes­kei­nen työ­kalu. Kos­ka ky­sees­sä on ensi­si­jas­sa luo­van ajat­te­lun ke­hit­tä­mi­nen, yh­tei­sön ilma­pii­ri on rat­kai­se­vas­sa ase­mas­sa. Osaa­jat viih­ty­vät su­vait­se­vas­sa ja po­si­tii­vi­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä, jo­ten ke­hi­tys­työn tu­lee al­kaa jo­kai­ses­ta maa­seu­dun asuk­kaas­ta.

Osmo Rau­ha­la

Läh­teet:

Elin­ta­vi­ke­te­ol­li­suus­liit­to: Elin­ta­vik­kei­den tuon­ti ja vien­ti 1985-2013

New York News­day 5.6.2014 ´´Mayor De Bla­sio: Wal­mart un­wel­co­me to New York City´´

PBS News­Hour 28.11.2014 ´´Once temp­les of Ame­ri­can com­mer­ce, in­door­malls loo­se shop­pers to e-sto­res`´ Paul Sol­man: ´´Not a sing­le mall is built sin­ce 2006´

Bu­si­ness In­si­der 31.1.2014 ´´Ame­ri­can shop­ping malls a dying a slow ugly de­ath.`´Hay­ley Pe­ter­son

In­no­vaa­ti­o­arvo­ket­ju

So­vel­ta­ja ra­kas­taa rat­kai­su­jaMaa­seu­tu­ver­kos­ton en­sim­mäi­nen in­no­vaa­ti­o­ryh­mä2.5.2016