Hankkeilta odotetaan avoimuutta ja tiedottamista. Hankkeista on hyvä tiedottaa yleisesti vähintään sen alkaessa ja päättyessä. Hankkeen aikana kannattaa lisäksi tehdä lehdistötiedotteita: ei välttämättä itse hankkeesta, vaan hankkeessa aikaansaaduista asioista.
10 syytä viestiä hankkeesta
- Lisäät hankkeen näkyvyyttä.
- Helpotat hankkeen toteuttamista.
- Aktivoit ja sitoutat hankkeen toteuttamisessa mukana olevia ihmisiä.
- Välität tietoa hankkeen etenemisestä rahoittajalle.
- Välität tietoa henkilöille, jotka voivat saada hyötyä hankkeesta.
- Informoit suurta yleisöä ja näin lisäät tietoa sekä omasta hankkeesta että hanketoiminnasta yleensä.
- Kerrot muutoksista, etenemisestä, tapahtumista.
- Luot verkostoja ja kokoat ihmisiä yhteen. Laajojen verkostojen avulla hankkeen viesti voi levitä todella laajalle alueelle.
- Annat mahdollisuuden vaikuttaa hankkeeseen sen eri vaiheissa.
- Toteutetut hankkeet ovat esimerkkinä ja oppina uusille hankkeille.
(Lähde: Keski-Suomen Leader-ryhmien Sykettä-viestintähanke)
Sisäinen tiedottaminen
Kerro hankkeesta niille tahoille, joita hanke koskee ja jotka voivat saada hankkeesta jotain hyötyä. Tavoitteena on myös saada asianosaiset mukaan toteuttamaan hanketta. Hanke ei saa jäädä vain jonkin pienen ryhmän omaksi toimenpiteeksi. Erityisen tärkeää on tiedottaa hankkeen kulusta myös hakijatahon hallinto-organisaatiolle ja/tai hallitukselle sekä hankkeen rahoittajille.
Kannattaa vierailla säännöllisin väliajoin esimerkiksi hanketta hallinnoivan yhdistyksen tai kunnan hallituksessa kertomassa toimenpiteiden etenemisestä. Sisäisen tiedottamisen välineitä ovat myös esimerkiksi sähköposti, intranet ja ohjaus- tai hankeryhmän kokoukset. Myös sosiaalista mediaa voi hyödyntää, esimerkiksi perustamalla suljetun Facebook-ryhmän.
Ulkoinen tiedottaminen
Ulkoisen tiedottamisen tavoitteena on kertoa muille siitä, mitä hankkeessa tapahtuu. Julkinen tiedottaminen tuo hankkeelle näkyvyyttä ja voi auttaa esimerkiksi uusien yhteistyökumppaneiden löytämistä.
Tiedottamisessa on tuotava ilmi rahoituslähde. Logojen käyttö on edellytys esimerkiksi maksullisten ilmoitusten, esitteiden, verkkosivujen, tiedotuslehtien ja käyntikorttien tukikelpoisuudelle. Jos hankkeella/hakijalla on verkkosivusto, tulee sivustolla kertoa lyhyt kuvaus hankkeesta. Kuvauksesta on käytävä ilmi hankkeen tavoitteet, tulokset ja EU:n rahoitusosuus.
HUOMIOITAVAA
Kaikissa Leader-ryhmien ja ELY-keskusten kautta rahoituksen saaneissa hankkeissa käytetään viestinnän yhteydessä
- EU-lippua
- lipun yhteydessä joko tunnuslausetta ”Euroopan maaseudun
- kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” tai pelkkää tekstiä ”maaseuturahasto”, mikäli tilaa on vähän
- Leader-logoa, kun kyseessä on Leader-ryhmän rahoittama hanke.
Lisäksi voit käyttää maaseutuohjelman Maaseutu 2020 -tunnusta.
Jos tuotat hankkeessasi julkaisun, sijoita julkaisun nimilehdelle näkyvä merkintä unionin rahoitusosuudesta sekä maaseuturahaston tunnus. Kerro julkaisussa, kuka sen sisällöstä vastaa ja kuka on rahoittanut hanketta.
Julisteet ja kyltit
Jos hanke on saanut tukea yli 50 000 euroa, esille pitää hankkeen toteutusajaksi laittaa juliste, jossa esitellään hanketta ja sille saatua EU-rahoitusta. Juliste asetetaan näkyvälle paikalle, esimerkiksi hankevetäjän työtilojen yhteyteen. Tulostettava julistepohja löytyy osoitteesta www.maaseutu.fi → Hakijalle → Tuensaajan viestintäohjeet.
Julisteen tilalla voi halutessaan käyttää kylttiä esimerkiksi silloin, kun tuen kohde sijaitsee ulkona. Jos hankkeen luonne on sellainen, että julisteelle ei löydy sopivaa paikkaa eikä hankkeessa tehdä investointia, julisteen voi jättää laittamatta. Jos hankkeen toteuttaja haluaa, kylttiä voi pyytää ulkotiloihin myös hankkeelle, jonka tuki on alle 50 000 euroa.
Jos laitehankinta, rakennushanke tai muu vastaava suuri investointi on saanut tukea yli 500 000 euroa, käytetään julisteen sijaan tiedotuskylttiä. Kyltti on laitettava näkyvälle paikalle jo toteutusaikana ja sen on oltava paikallaan viisi vuotta viimeisestä tuen maksuerästä. Tiedotuskyltin saa ELY-keskuksesta tai Leader-ryhmästä.
Viestintä kannattaa suunnitella
Laadi viestintäsuunnitelma:
- Mitä haluamme sanoa? (Sanoma)
- Kenelle? (Kohderyhmä)
- Miten? (Keinot/välineet)
- Mitä vaikutuksia saamme aikaan? (Tulos)
- Mitä maksaa? (Budjetti)
- Kuka/ketkä tekevät? (Tekijät)
- Milloin on h-hetki? (Aikataulu)
- Mitä tiedottamisen jälkeen? (Seuranta)
(Lähde: Keski-Suomen Leader-ryhmien Sykettä-viestintähanke)
Osoitteesta www.maaseutu.fi löytyy viestintäohje sekä kuvapankki, joka sisältää tarpeelliset logot sekä vapaasti hyödynnettäviä valokuvia. Hyödynnä myös tuensaajan viestinnän työkalupakkia, jossa on esimerkiksi valmiita ilmoitus-, kirje- ja PowerPoint-pohjia. Hankkeessa saatuja kokemuksia, oppeja ja tuloksia on mahdollista jakaa tekemällä hankesivu maaseutu.fi-sivustolle.
Tiedotteen kirjoittaminen
- Tiedotteen tavoite on herättää toimittajien mielenkiinto ja saada heidät kirjoittamaan hankkeesta.
- Joskus toimittajat julkaisevat tiedotteen sellaisenaan, joskus he lyhentävät, täydentävät tai kommentoivat sitä, joskus he kirjoittavat tiedotteen pohjalta kokonaan uuden jutun.
- Tiedotteen tulee käsitellä jotain uutta ja ajankohtaista, yleisesti kiinnostavaa asiaa.
- Tarkastele asiaa toimittajan, älä hankkeesi näkökulmasta.
Vinkkejä tiedotteen ja jutun kirjoittamiseen
- Napakka otsikko herättää lukijan kiinnostuksen ja kertoo tiedotteen aiheen.
- Ingressi on uutisen kärki, johon on tiivistetty uutisen pääasia.
- Mitä, missä, milloin, miten, miksi, kuka? Tärkeimmät asiat heti tiedotteen alkuun, mahdollisimman selkeästi ja ytimekkäästi..
- Muista lyhyet kappaleet ja elävöittävät väliotsikot.
- Tiedotteen maksimipituus yksi A4. Jos teksti menee jakeluun printattuna, käytä logollista word-pohjaa.
- Tiedotteeseen kannattaa pyytää 1-3 kommenttia aiheeseen liittyvältä henkilöltä, koska ihmisten kommentit kiinnostavat aina lukijaa.
- Tiedotteen loppuun kannattaa aina laittaa yhteyshenkilön tiedot (nimi, titteli, puhelinnumero).
- Kuva elävöittää tekstiä ja nostaa sen arvoa lukijan silmissä. Jos mahdollista, medioille tulisi aina tarjota kuvamateriaalia.
(Lähde: Keski-Suomen Leader-ryhmien Sykettä-viestintähanke)
Hanketoimijan käsikirja – hankkeen suunnittelu, hakeminen, toteuttaminen ja päättäminen24.8.2016