Maaseutuverkoston yhtenä viestinnän pääteemana oli alkuvuodesta 2016 lanseerattu Mahdollisuuksien maa –kampanja, jolla tavoiteltiin yrittäjiä ja esiteltiin maaseuturahaston tarjoamia mahdollisuuksia yritysten kasvuun ja kehittymiseen.
Mahdollisuuksienmaa.fi-verkkosivusto luotiin tarjoamaan tietoa nimenomaan yrittäjän tarpeisiin vastaten: mikä on yrittäjän ongelma ja löytyykö maaseudun yritystuista ongelmaan ratkaisu? Sivustolla nostettiin esiin myös yrittäjyystarinoita eri puolilta Suomea videoiden ja kirjoitettujen juttujen kautta. Sivustolla ollut yhteydenottolomake tarjosi kiinnostuneille suoran väylän päästä asiansa kanssa eteenpäin, viesti lähti oman ELY-keskuksen yritysasiantuntijalle.
Erityisesti Yleisradion tv-kanavilla esitetty tietoisku maaseudun yritystuista sai yrittäjyydestä kiinnostuneet laittamaan yritysideoitaan eteenpäin yhteydenottolomakkeen kautta. Yleisradion tietoisku oli muutenkin erinomainen viestintäteko, sen avulla saimme Mahdollisuuksien maa –videolle ilmaista televisioaikaa muun muassa ennen illan legendaarisia puoli yhdeksän uutisia.
Humoristinen Millainen maaseudun yrittäjä olisit –testi oli tarkoitettu sosiaaliseen mediaan. Sen tavoitteena oli tuoda epäsuorasti tietoa maaseudun yrittäjyydestä ja maaseutuohjelman yritystuista niillekin, keitä informaatio ei suoraan onnistu tavoittamaan. Testissä vieraili yli 10 000 tuhatta kävijää.
Eritoten Yleisradion tietoisku ja juttu Suomen Yrittäjien lehdessä toivatkin maaseutuohjelman yritystuet monen sellaisen tietoon, jotka eivät aikaisemmin olleet niistä kuulleetkaan. Suuri yleisö tavoitettiin siis erinomaisesti. Suurta yleisöä tavoitettiin myös TV-ohjelma Elixirin kanssa tehdyn yhteistyön kautta. Elixir on koko perheen liikunta- ja hyvinvointiohjelma, jota esitetään valtakunnallisella MTV3- ja AVA-kanavilla kolme kertaa viikossa. Lisäksi ohjelmalla on kattava sivusto MTV3.fi-verkkoportaalissa sekä YouTubessa. Elixir-ohjelma kuvataan lähes aina maaseudulla ja haimme yhteistyössä sopivia kuvauskohteita kultakin eri paikkakunnilta. Lisäksi Elixir toimitti videosarjan teemalla Hyvinvointia koko Suomelle.
Maaseutuverkoston someviestintä jatkoi hyvää kasvuaan myös vuoden 2016 aikana. Maaseutu.fi-sivuston tekniset ongelmat jatkuivat pahoina, joten someviestinnän rooli nousi entistä merkittävämpään asemaan. Facebookissa saatiin vuoden aikana hieman yli 1300 uutta sivutykkääjää, joista moni seuraa sivun sisältöä hyvinkin aktiivisesti. Facebook-sivulla tarjoiltiin paitsi verkostotoimijoille ajankohtaisia asioita, myös runsaasti esimerkkejä ja tiedotusta maaseuturahaston tukimahdollisuuksista. Parhaimmat postaukset tavoittivat Facebookissa lähes 10 000 käyttäjää.
Twitterissä vakiinnutettiin vuoden 2016 aikana todella hyvin tunniste #maaseutu2020 koko maaseutuverkoston käyttöön, ja verkostokuulumisille saatiinkiin aikaiseksi hienoja jatkotwiittausten kehiä. Tunniste kokosi vuoden aikana tuhansittain terveisiä seminaareista, tapahtumista, hyvistä käytännöistä ja kuulumisista. MaaseutuFi-tilin yksittäisetkin twiitit tavoittivat säännönmukaisesti useita tuhansia näyttökertoja.
Youtubeen taltioitiin vuoden mittaan tallennettuja seminaari- ja koulutustilaisuuksia, ja myös alueelliset kuulumiset näkyivät entistä enemmän, kun maaseutuverkostoimijoiden kanssa teetettiin ilmeeltään yhtenäisiä videoita.
Maaseutuverkoston kuvapankki uudistettiin täysin vuoden 2016 keväällä, ja uudistus sai valtavasti hyvää palautetta. Uudistuksessa kuvien määrää karsittiin ja panostettiin enemmän laatuun. Kuvituskuvina toimivat valokuvat jaoteltiin nyt neljään eri teemaan: Yrittäjyys, Maa- ja metsätalous, Luonto ja Ihmiset. Näiden lisäksi kuvapankiin koottin yleisistä kuvituskuvista koostuva kansio sekä Logot ja lomakepohjat –kansio. Sopivan kuvan löydettävyyttä lisäsi mahdollisuus asiasanoihin perustuvaan hakuun.
Viestintäverkoston toiminta vakiintui vuoden aikana uomiinsa. Kauden vaihtumisen mukanaan tuomat muutokset oltiin omaksuttu jo hyvin, ja viestintäverkostotoiminnan ytimen muodostavia viestintähankkeitakin oli lähes joka alueella. Tärkeänä päivittäisen keskustelun kanavana toimi yhteinen Facebook-ryhmä, jossa kyseltiin, ihmeteltiin, tiedotettiin, vinkattiin ja ideoitiin yhdessä hyvinkin vilkkaasti. Ryhmässä oli vuoden lopussa 216 jäsentä.
Viestintäverkoston toimintaa vahvistettiin järjestämällä vuoden aikana mm. päätoimisten viestijöiden ajankohtaistapaaminen, useita koulutuksia koko verkostolle sekä suuralueittainen viestintäkierros. Suuralueittain (itä, etelä, länsi ja pohjoinen) toteutettu kierros kokosi yhteen lähialueiden viestijät, tiivisti yhteistä tekemistä ja tarjosi tärkeää vertaistukea.
Verkostolaiset saivat vuoden mittaan käyttöönsä myös lukuisia muita, isompia ja pienempiä, viestintätyökaluja käyttöönsä, kuten Tailorframe-valokuvauskonseptin, messuseinämän, uusia lomakepohjia (juliste, käyntikortti, ilmoitus, tarra jne.).
Koulutuksen saralla maaseutuverkoston toimijat saivat käyttöönsä myös päivitetyn Hanketoimijan käsikirjan. Käsikirja julkaistiin sähköisenä versiona, mikä takaa esimerkiksi päivitysten ajantasaisuuden.
Kansainvälisille kentille vietiin monenlaista viestiä Suomesta. Vuoden 2015 lanseerauskampanja herätti yhä kiinnostusta ja sitä esiteltiin edellisen vuoden ENRD:n Rural Connections -lehden lisäksi nyt Euroopan maaseutuverkostojen tapaamisessa Amsterdamissa. Kevään 2016 Rural Connections -lehdessä Suomen maaseutuverkerkosto oli jälleen esillä, tällä kertaa aiheena oli arviointi ja itsearviointi ja miten näitä Suomessa toteutetaan. EU Rural Review –julkaisun molemmissa vuoden 2016 numeroissa oli mukana Suomesta nostettu esimerkki. Vuoden jälkimmäisessä numerossa esillä ollut Arctic Warriors -yritys oli myös yksi Mahdollisuuksien maa -kampanjamme esimerkkiyrityksistä. Punkalaitumen kotouttamishankkeita esiteltiin vuonna 2016 Euroopan komission sosiaalisten innovaatioiden sivulla ja kotouttamista käsittelevässä EAFRD-hankelehtisessä.
Rural Connections, kevät 2016 (arviointi)
EAFRD Project Brochure – Migrant and refugee integration (Punkalaidun)
Nopeaan tiedonvälityksen tarpeeseen voi vastata myös perinteisellä konstilla. Ympäristö- ja ilmastotyöryhmän perustamalla sähköpostilistalla oli vuoden 2016 lopussa jo lähes 190 tilaajaa ja listalle tulleita viestejä jatkolähetetään ahkerasti eteenpäin. Listan kautta työryhmän puheenjohtaja Eija Hagelberg lähettää tietoa ajankohtaisista tapahtumista, kiinnostavista materiaaleista ja rahoitushauista. Lista toimii kaksisuuntaisesti; tilaajat myös lähettävät juttuvinkkejä Eijalle. Listalle on edelleen mahdollista liittyä. Voit tehdä sen täältä.
Maaseutuverkoston toimintakertomus 201620.2.2017