Av projekten förväntas öppenhet och informationsspridning. Allmän information om projekten är bra att ge åtminstone när projekten inleds och avslutas. Under projekttiden är det dessutom bra att skicka pressmeddelanden; de behöver inte nödvändigtvis handla om själva projektet, i stället kan de ta fasta på vad som har åstadkommits inom projektet.
10 skäl att informera om projektet
1. Du ökar projektets synlighet.
2. Du gör det lättare att genomföra projektet.
3. Du aktiverar och engagerar dem som är med om att genomföra projektet.
4. Du förmedlar information till finansiären om hur projektet framskrider.
5. Du förmedlar information till personer som kan ha nytta av projektet.
6. Du informerar allmänheten och ökar på sätt kännedomen både om ditt eget projekt och om projektverksamhet i allmänhet.
7. Du berättar om förändringar, framsteg, händelser.
8. Du skapar nätverk och sammanför människor. Med hjälp av omfattande nätverk kan projektets budskap spridas i ett mycket stort område.
9. Du gör det möjligt att påverka projektet i olika stadier.
10. De genomförda projekten utgör förebilder och lärdomar för nya projekt.
(Källa: Mellersta Finlands Leadergruppers kommunikationsprojekt Sykettä)
Intern information
Berätta om projektet för dem som berörs av projektet och för dem som kan gynnas av det. Målet är också att få dem att medverka i genomförandet, så att projektet inte blir något som bara en liten grupp sysslar med. Särskilt viktigt är också att den sökande partens förvaltningsorganisation och/eller styrelse samt projektfinansiärerna får information om projektets förlopp.
Det är bra att regelbundet besöka till exempel den förening som administrerar projektet eller kommunstyrelsen och rapportera vilka framsteg som har gjorts. Verktyg för den interna informationen är också till exempel e-post, intranät och styr- eller projektgruppens möten. Man kan också använda sig av sociala medier, exempelvis genom att skapa en sluten grupp på Facebook.
Extern information
Målet för den externa informationen är att informera andra om vad som pågår inom projektet. Offentlig information ger projektet synlighet och kan öka till exempel chanserna att hitta nya samarbetspartner.
Finansieringskällan ska anges när man informerar om projektet. Användningen av logotyper är en förutsättning för att till exempel annonser, broschyrer, webbsidor, informationsblad och visitkort ska berättiga till stöd. Om projektet/sökanden har en webbplats ska en kortfattad beskrivning av projektet publiceras där. Beskrivningen ska innehålla projektets målsättning och resultat samt nämna medfinansieringen från EU.
OBSERVERA
I alla projekt som finansieras via Leadergrupper eller NTM-centraler rekommenderas att följande används i samband med kommunikation:
• EU-flaggan
• i anslutning till flaggan antingen texten ”Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling: Europa investerar i landsbygdsområden” eller enbart texten
”EJFLU” om utrymmet är begränsat
• Leader-logotypen, om projektet finansieras av en Leadergrupp.
Dessutom kan du använda landsbygdsprogrammets symbol Landsbygd 2020.
Om du sammanställer en publikation inom projektet ska publikationens titelsida innehålla ett tydligt omnämnande av unionens medfinansiering och landsbygdsfonden EJFLU:s emblem. Ange i publikationen vem som svarar för dess innehåll och vem som har finansierat projektet.
Affischer och informationsskyltar
Om stödet till projektet överstiger 50 000 euro, ska du för den tid projektet genomförs sätta upp en affisch som presenterar projektet och dess EU-finansiering. Affischen ska sättas upp på en synlig plats, exempelvis i anslutning till projektledarens arbetsrum. En affischmall kan skrivas ut från adressen www.landsbygd.fi → Ansökan om stöd → Kommunikationsanvisningar för stödmottagare.
I stället för affischen kan du om du så vill använda en skylt till exempel om stödobjektet är beläget utomhus. Om projektet är av ett sådant slag att det inte finns någon lämplig plats för en affisch och investeringar inte ingår i projektet behöver ingen affisch sättas upp. Om projektgenomföraren så önskar kan en skylt sättas upp utomhus också när det gäller ett projekt som har fått mindre än 50 000 euro i stöd.
Om ett byggprojekt, köpet av en anordning eller någon motsvarande stor investering har fått över 500 000 euro i stöd, används en informationsskylt i stället för en affisch. Skylten ska sättas upp på en synlig plats redan medan genomförandet pågår och den ska finnas kvar i fem år efter den sista stödutbetalningen. Informationsskylten får du från NTM-centralen eller Leadergruppen.
Det är bra att planera kommunikationen
Gör upp en kommunikationsplan:
• Vad vill vi säga? (Budskap)
• Till vem? (Målgrupp)
• Hur? (Kanaler/Verktyg)
• Vilka effekter åstadkommer vi? (Resultat)
• Vad kostar det? (Budget)
• Vem sköter kommunikationen? (Skribenten/informatören)
• När ska informationen ut? (Tidtabell)
• Vad händer efter informationsspridningen? (Uppföljning)
(Källa: Mellersta Finlands Leadergruppers kommunikationsprojekt Sykettä)
På adressen http://www.landsbygd.fi hittar du kommunikationsanvisningar och en bildbank som innehåller logotyper samt sådana fotografier som det är fritt fram att använda. Ta också vara på Stödmottagarens verktygslåda för kommunikation: den innehåller till exempel färdiga mallar för annonser, brev och PowerPoint-presentationer. På webbplatsen landsbygd.fi kan du också skapa en projektsida där du delar med dig av projektets lärdomar och resultat samt berättar vilka erfarenheter projektet har gett.
Pressmeddelanden
• Syftet med ett pressmeddelande är att väcka redaktörernas intresse och få dem att skriva om projektet.
• Ibland publicerar redaktörerna pressmeddelandet i dess ursprungliga form, ibland kortar de av, kompletterar eller kommenterar det, ibland skriver de en helt ny grej på basis av pressmeddelandet.
• Ett pressmeddelande ska behandla någon ny och aktuell sak som är av allmänt intresse.
• Se på saken ur redaktörens perspektiv, inte ur projektets synvinkel.
Tips: skriv pressmeddelanden och artiklar så här
• En snärtig rubrik väcker läsarens intresse och berättar vad pressmeddelandet handlar om.
• Ingressen är den inledande textdelen. Där sammanfattas det som är viktigast i nyheten.
• Vad, var, när, hur, varför, vem? Det viktigaste ska sägas genast i början av pressmeddelandet, så tydligt och kärnfullt som möjligt.
• Håll textstyckena korta och använd mellanrubriker som lättar upp helheten.
• Ett pressmeddelandes längd ska vara högst en A4-sida. Om texten distribueras i utprintad form ska du använda en word-mall med logotyp.
• Be gärna om kommentarer av 1–3 personer som har med den i pressmeddelandet nämnda saken att göra. Människors kommentarer intresserar alltid läsarna.
• Det lönar sig att efter själva pressmeddelandetexten alltid skriva kontaktpersonens uppgifter (namn, titel, telefonnummer).
• En bild livar upp texten och ökar dess värde i läsarens ögon. Om möjligt bör bildmaterial alltid bjudas ut till medierna.
(Källa: Mellersta Finlands Leadergruppers kommunikationsprojekt Sykettä)
Handbok för projektaktörer201711.4.2017