Utbetalningen av stöd förutsätter att projektet har genomförts i enlighet med den godkända projektplanen och villkoren i stödbeslutet.
Beroende på projekttypen kan utbetalningar sökas i flera omgångar. Maximiantalet betalningsposter framgår av stödbeslutet.
OBSERVERA
Ansök om utbetalning åtminstone en gång per år räknat från stödbeslutets datum. Om projektet pågår i högst två år kan betalning sökas mer sällan.
De perioder som de ansökta betalningsposterna gäller ska följa på varandra utan tidsluckor och utan överlappningar. Om betalning till exempel har sökts för perioden 1.1–31.5 ska perioden för följande post börja 1.6.
När projektet avslutas ska slutbetalningen sökas inom fyra månader från projekttidens slutdatum. Kontrollera projekttiden i stödbeslutet.
Undantag utgör semesterpenning, semesterlön och semesterersättning; de kan betalas till anställda också efter slutbetalningen. Utbetalning som gäller dem kan du söka inom en månad efter den tidpunkt då de senast ska betalas på basis av anställningen.
Betala först från projektgenomförarens konto de kostnader och fakturor som projektgenomförandet har gett upphov till. Därefter registrerar bokföraren de betalda fakturorna i bokföringen. Upprätta först därefter betalningsansökan med bokföringsmaterialet som grund. Det här gäller inte ansökan om förskott.
Betalningsansökan undertecknas av en person med officiell namnteckningsrätt. Betalningar, också förskott, söker du via Hyrrä. Om du undantagsvis har ansökt om stöd på pappersblankett kan utbetalning sökas på pappersblanketter. Endast sådana kostnader och kostnadsslag som har godkänts i projektplanen ska tas med i betalningsansökan. Om till exempel köpta tjänster inte finns med i det kostnadsförslag som ingår i projektplanen och i stödbeslutet, kan sådana inte heller anges i betalningsansökan.
Foga till betalningsansökan en redogörelse för de åtgärder som har genomförts under den tid för vilken du söker betalning. Redogörelsen kan formuleras fritt, men det är bra att skriva den med hjälp av slutrapportmallen. Bifoga till betalningsansökan de inskannade utgiftsverifikaten samlade enligt kostnadsslag i den ordningsföljd som anges i huvudboken samt de andra verifikat som behövs.
Bifoga för varje kostnad handlingar som bevisar att kostnaden har betalats och hör ihop med projektet. Exempel på sådana handlingar är utdrag ur huvudboken, fakturor, betalningskvitton, timjournal, löneverifikat och dokumentering av konkurrensutsättningar. Till reseräkningar ska du bifoga programmen för de tillställningar som resorna har gällt.
Om betalningsansökan innehåller kostnader som inte hör till projektet dras dessa av i samband med utbetalningen. I det fallet minskar stödbeloppet. Om det stöd som söks är över 10 % större än det stödbelopp som myndigheten fastställer görs ett extra avdrag. Från det godkända stödbeloppet avdras differensen mellan det för stora stöd som anges i ansökan och det fastställda stödet.
Avdrag tillämpas dock inte om stödmottagaren kan visa att hen inte är orsaken till att det belopp som inte är stödberättigande togs med.
När betalningsansökan fylls i omsorgsfullt och alla bilagor som behövs medföljer den kan behandlingen av betalningsansökan och inbetalningen av stödet på kontot ske snabbare.
Handbok för projektaktörer201711.4.2017
EXEMPEL
I betalningsansökan har sökanden uppgett att kostnaderna är 20 000 euro, NTM-centralen godkänner 15 000 euro. Stödprocenten för projektet är 80.
20 000 x 80 % = 16 000
15 000 x 80 % = 12 000
differens 4 000
I stöd betalas till sökanden 12 000 – 4 000 = 8 000 euro.