3.1 Hakemuksen jättäminen
Hakijan muistilista hakemusta jätettäessä
- Hakulomake skannattuna ja allekirjoituksella varustettuna
- Liite 1 Hankesuunnitelma, jonka tulee sisältää
- Perustelut toimenpiteiden valinnalle
- Viestintäsuunnitelma
- Seuranta ja mittarit
- Liite 2 Talousarviolomake
- Liite 3 Toimenpiteiden kuvaus
- Liite 4 Matkat
- Liite 5 Tiivistelmä, jonka tulee sisältää:
- Tavoitteet, niiden toteuttamisen seurantatapa ja käytettävät mittarit
- Toteuttamistapa, kohderyhmä ja aikataulu
- Tulosten julkaisu- ja hyödyntämissuunnitelma
- Hankkeen tullessa hyväksytyksi tiivistelmä julkaistaan Ruokaviraston nettisivuilla.
- Liite 6 Hakijan toimintasuunnitelma ja vahvistettu talousarvio sille vuodelle, jolle avustusta haetaan
- Rekisteröitymislomake jos et ole aiemmin saanut ruokaketjun toiminnan edistämisen valtionavustusta.
- Jätä hakemus osoitteeseen kirjaamo@ruokavirasto.fi viimeistään hakuilmoituksessa mainittuna aikana. Mainitse viestissä ”hankehakemus ruokaketjun toiminnan edistämiseksi”, hankkeen nimi ja hakijataho.
3.2 Hakulomakkeen täyttäminen
Hakulomake tulee täyttää huolella. Haettaessa tulee käyttää Ruokaviraston hyväksymää hakulomalomaketta ja liittää siihen liitteet 1-6 sekä mahdolliset muut liitteet. Hakulomakkeen ja liitteet 2-4 löydät Ruokaviraston nettisivuilta. Hankesuunnitelmaan ja tiivistelmään ei ole valmista pohjaa.
Kaikki hankkeen kulut tulee esittää liitteessä 2 (talousarviolomake), toimenpiteet liitteessä 3 ja matkat liitteessä 4. Jos toimenpiteet, matkat, palkkakulut tai palkkiot on esitetty ainoastaan hankesuunnitelmassa, eikä niitä ole merkitty hakulomakkeeseen tai sen liitteisiin 2-4, ei kuluja voida hyväksyä. Hankesuunnitelmassa voit taustoittaa ja perustella tarkemmin hankkeeseen valittuja toimenpiteitä ja tarvetta hankkeessa tehtäville matkoille.
Lomakkeen kohtaan 1. tulee hankkeen nimi. Kts.hankkeen nimestä lisää kohdasta 4.1 Hankeviestintä.
Kohtaan 2. hakijan tiedot. Hankkeen yhteyshenkilö vastaa hankkeen toteutuksesta käytännön tasolla. Hankkeen vastuuhenkilö vastaa hankkeesta hallinnollisesti ja hänellä tulee olla myös nimenkirjoitusoikeus edustamassaan organisaatiossa. Yhteyshenkilö ja vastuuhenkilö voivat olla myös sama henkilö.
Tietosuoja: Maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmiin kerätään henkilötietoja viranomaistehtävien hoitamista varten. Sinulla on oikeus saada tiedot esimerkiksi rekisterinpitäjästä, henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta sekä tietojen säännönmukaisista luovutuksista. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä saat internetistä osoitteessa www.mavi.fi -> Tietoa meistä -> Tietopalvelut -> Tietosuoja.
Kohta 3. Täytetään hankkeen alkamis- ja päättymispäivät ja hankkeen toteutustapa (tiedotus-, menekki- ja/tai kehittämistoimenpiteet). Katso hakuilmoituksesta alkamis- ja päättymispäiviä koskevat rajoitukset. Alkamis- ja päättymisajankohta ei tarvitse olla olla vuoden ensimmäinen tai viimeinen päivä. Maksuperusteisen kirjanpidon vuoksi on kuitenkin suositeltavaa, että hanke päättyy aina kuukauden lopussa. Hanke voi koskea tietämyksen siirtoa, tiedotusta, menekinedistämistä tai kehittämistä, tai joitakin näiden yhdistelmiä. Hankkeen toimenpiteet määrittelevät sen, millaisesta hankkeesta on kyse. Lisätietoja eri toimenpiteistä löydät luvusta 1.
Kohta 4. Hankkeen painopisteeksi voi valita yhden tai useamman painopisteen. Useamman painopisteen valinta ei välttämättä tarkoita, että hanke saa todennäköisemmin rahoitusta. Lisätietoja painopisteistä löydät hakua koskevasta tiedotteesta.
Kohta 5. Hankkeen rahoitus. Hankkeen kokonaisbudjetti tehdään 1-3-vuotiseksi. Hakua koskevassa tiedotteessa ilmoitetaan hankkeiden keston enimmäisaika. Hankkeen ei tarvitse olla kestoltaan tasan yhtä, kahta tai kolmea vuotta. Kesto määrittyy sen mukaan mitä hankkeen toimenpiteiden toteuttamiseksi tarvitaan. Monivuotisissa hankkeissa toimenpiteiden tulee edetä johdonmukaisesti vuodesta toiseen. Useampana hankevuotena toistuvia toimenpiteitä ei rahoiteta.
Omarahoitus tulee olla vähintään 20% hankkeen budjetista. Omarahoitusosuus voidaan jakaa hakijan omaan rahaan, hakijan omaan työhön ja muiden rahoittajien rahaan tai työhön.
Hakijan tulee itse rahoittaa täysimääräisesti kaikki yli budjetin menevät kustannukset. Jos hankkeen omarahoitusosuus on enemmän kuin 20%, tulee hankehakemuksen mukainen omarahoitusosuus pysyä myös siinä tapauksessa, jos budjetti ylittyy. Jos hakija on jostain syystä saanut kerättyä omarahoitusta enemmän, maksetaan avustusta siten, että omarahoitusosuus ja avustus yhteensä eivät ylitä budjetin mukaisia hyväksyttyjä kuluja.
Kohta 6. Palkkaerittely ja hankkeen vaatima työpanos
Tähän kohtaan selvitetään palkattavan henkilön tehtävänimike, työpanos (htkk) koko hankkeelle, kuukausipalkka ja sivukulut. Kaikkien hankkeen työtekijöiden tulee pitää työaikakirjanpitoa.
Kohta 7. Arvonlisäveron avustuskelpoisuus
Hakijan tulee täyttää kohta sen mukaan, voiko se vähentää hankkeen kuluja verotuksessa vai ei. Jos kuluja ei voi vähentää, tulee esittää verottajalta saatu todistus tai toimitettava muu luotettava selvitys siitä, ettei toimija voi vähentää kyseiseen toimintaan liittyviä kustannuksia verotuksessaan. Tällöin hakija voi sisällyttää budjettiin myös arvonlisäveron osuuden. Muussa tapauksessa budjetissa esitetyt kulut ja syntyneet kustannukset tulee esittää arvonlisäverottomina.
Kohta 8. Avustuksen siirto
Avustuksen siirronsaajien nimet, yhteystiedot ja vastuuhenkilöt tulee esittää tässä kohtaa.
Kohta 9. Tiedot vastaavanlaisiin hankkeisiin myönnetyistä julkisista avustuksista.
Täytä tähän kaikki viimeisen kolmen vuoden aikana organisaation samankaltaisiin hankkeisiin tai toimenpiteisiin saadut julkiset avustukset ja tuet. Kirjoita kohtaan hankkeen tai toimenpiteen nimi, rahoittaja, rahoituksen määrä ja vuosi.
10. Hakemuksen liitteet
Liite 1 Hankesuunnitelma
Hankesuunnitelmaan ei ole käytössä valmista pohjaa. Sen tulee kuitenkin sisältää mm. perustelut toimenpiteiden valinnalle, viestintäsuunnitelma, selostus hankkeen seurannasta ja siinä käytettävistä mittareista.
Liite 2 Talousarviolomake
Talousarviolomakkeen täytöstä löydät lisää kohdasta 2.3 kululajit. Taulukko yksi täytetään samalla tapaa kuin hakulomakkeen kohta 5. Lisäksi taulukkoon tulee jakaa hankkeen kulut tiedottamiseen, tiedonvälitykseen, menekinedistämiseen ja kehittämiseen. Täytä hakuvaiheessa vain suunnitelmia koskevat sarakkeet. Samaa budjettilomaketta käytetään aina, jos budjettia muutetaan, jolloin muutokset merkitään punaisella. Hankevuoden päättyessä lomakkeeseen täytetään toteutunut budjetti.
Merkitse taulukkoon 2 koko hankkeen kulut yhteensä suunnitelmien kohdalle.
Taulukko 3: Erottele jokaisen toimenpiteen kulut. Tarkenna myös mistä palkkakuluista (nimike), palkkioista (nimike tai henkilö jos tiedossa) tai ostopalveluista (mitä hankitaan) on kyse. Tarkenna myös muut kustannukset lomakkeelle. Jos kyse on koko hankkeen kustannuksista, ei siinä tapauksessa tarvitse jyvittää kustannuksia erikseen toimenpiteille (esim. yleis-, kirjanpito- ja tietoliikennekulujen kohdalla).
Liite 3 Toimenpiteiden kuvaus
Kuvaa tälle lomakkeelle kaikki hankkeen toimenpiteet.
Toimenpiteitä voivat olla vaikkapa tapahtuma, koulutus tai kokonaisuus pieniä yhteensopivia toimenpiteitä, esimerkiksi some-markkinointitoimenpiteet. Hakija voi jakaa toimenpiteet hankkeen kokonaisuuden kannalta luontevimmalla tavalla. Toimenpidekokonaisuuksien tarkempi budjetointi tehdään erillisellä budjettilomakkeella.
Toimenpiteiden kuluista tulee antaa mahdollisimman tarkka arvio. Lomakkeeseen on hyvä laittaa mahdollisimman tarkka kuvaus toteuttamistavasta ja mainita kohderyhmä. Jos toimenpiteen toteuttaa siirronsaaja, tulee lomakkeella mainita, mikä siirronsaaja on kyseessä. Toteuttamisajankohdan tarkkuus riippuu toimenpiteen tyypistä. Esim. messujen kohdalla tarkka päivämääräkin saattaa olla jo tiedossa. Joissakin kehittämistoimenpiteissä voi puolestaan olla kyse useammista kuukausista. Toisinaan toimenpiteen toteuttaminen saattaa olla riippuvaista sääolosuhteista, tällöin tarkkuudeksi riittää esim. kevät 2019.
Toimenpiteiden kohderyhmä tulee kuvata mahdollisimman tarkoin. Kohderyhmänä ei voi olla yksittäinen henkilö, yritys tai esimerkiksi tietyn yrityksen kanssa yhteistyösopimuksen tehneet tuottajat. Hankkeiden tilaisuudetkin tulee olla siis kaikille avoimia.
Liite 4 Matkat
Tähän merkitään kaikki matkat, joihin osallistutaan ja joista syntyy hankkeelle kuluja. Jos matkakohde ei ole vielä tarkentunut, sen voi täydentää lomakkeelle myös hankkeen aikana. Peruste matkalle kuitenkin on oltava, muutoin ko. matkakulut eivät ole hyväksyttäviä. Matkustajien kohdalle riittää nimikkeet ja matkustajien määrä. Jos matkustustapa tulee olemaan muu kuin julkinen, mainitaan se tässä. Viitataan toimenpiteeseen tai useaan toimenpiteeseen, joihin matka liittyy. Käytä samaa toimenpidenumeroa kuin liitteessä 3 (toimenpiteiden kuvaus). Jos matkustusajankohta ei ole vielä tarkkaan tiedossa voi sen merkitä noin kuukauden tarkkuudella.
Liite 5 Tiivistelmä
Hankesuunnitelman tiivistelmässä tulee tulla esiin tavoitteet, seurantatapa ja käytettävät mittarit, hankkeen toteuttamistapa, kohderyhmä ja aikataulut sekä tulosten julkaisu ja hyödyntämissuunnitelma. Hanketiivistelmä voi olla pituudelta noin yksi A4. Muista, että myönteisen rahoituspäätöksen saadessaan hankkeen tiivistelmä julkaistaan Ruokaviraston nettisivuilla.
Liite 6 Hakijan toimintasuunnitelma ja vahvistettu talousarvio sille vuodelle, jolle avustusta haetaan
Hakija voi lisätä edellä mainittujen pakollisten liitteiden lisäksi vielä tarpeen mukaan muitakin liitteitä. Lisäliitteet on myös hyvä nimetä ja numeroida.
3.3 Hankepäätös
Hakija saa hankkeen käsittelyn jälkeen Ruokavirastosta hankepäätöksen. Hankepäätöksessä hankesuunnitelma on voitu hyväksyä kokonaan tai osittain. Jos hankesuunnitelma on hyväksytty osittain, tulee hakijan toimittaa Ruokavirastoon hankepäätöksen mukaisesti tarvittaessa uusi hankesuunnitelma ja/tai hakemuksen muita liitteitä päätöksessä esitettyyn määräaikaan mennessä, ellei niitä ole toimitettu jo ennen päätöstä.
Hankepäätökseen on saatettu lisätä hankekohtaisia valtionavustuksen käyttämistä koskevia ehtoja ja rajoituksia, joiden noudattaminen on avustuksen maksamisen ehtona.