Tämä on ohjeellinen luettelo toimenpiteistä ja kustannuksista, jotka ovat tukikelpoisia toimintaohjelmissa delegoidun asetuksen (EU) 2017/891 liitteen III mukaisesti. Luettelo sisältää paljon erilaisia mahdollisuuksia toimenpiteiksi, mutta tukikelpoisia toimenpiteitä voi olla muitakin kuin luettelossa mainitut. Tätä luetteloa on muokattu ja täydennetty Suomen kansallisen lainsäädännön ja kansallisen strategian perusteella.
Tukikelpoisia toimenpiteitä ja kustannuksia voivat olla:
1. Erityis- ja lisäkustannukset, jotka johtuvat seuraavista:
— toimenpiteet laadun parantamiseksi
— luonnonmukainen kasvinsuojeluaineisto (kuten feromonit ja saalistajat) riippumatta siitä, käytetäänkö sitä luonnonmukaisessa, integroidussa vai tavanomaisessa tuotannossa
— hyväksyttyjen toimintaohjelman ympäristötoimenpiteiden toteuttamisesta johtuvat erityis- ja lisäkustannukset – Suomessa hyväksyttävät ympäristötoimenpiteet ovat kansallisessa strategiassa
— luonnonmukainen, integroitu tai kokeellinen tuotanto, mukaan lukien luonnonmukaisiin siemeniin ja taimiin liittyvät erityiskustannukset
— täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 543/2011 II osastossa tarkoitettujen vaatimusten, kasvien terveyttä koskevien sääntöjen ja jäämien enimmäistasojen noudattamisen varmistaminen.
Erityiskustannuksilla tarkoitetaan lisäkustannuksia, jotka lasketaan perinteisten kustannusten ja tosiasiallisesti aiheutuneiden kustannusten välisenä erotuksena, ja tulonmenetyksiä, jotka aiheutuvat jostakin toimesta, lukuun ottamatta lisätuloja ja kustannussäästöjä.
2. Toimintarahastojen ja -ohjelmien toteuttamiseen liittyvät hallinto- ja henkilöstökustannukset, joihin kuuluvat seuraavat:
a) toimintarahastoihin tai -ohjelmiin nimenomaisesti liittyvät yleiskustannukset, myös hallinto- ja henkilöstökustannukset, raportteihin ja arviointitutkimuksiin liittyvät kustannukset sekä kirjanpitoon ja tilienhoitoon liittyvät kustannukset. Yleiskustannukset katetaan enintään 180 000 euroon saakka kiinteämääräisellä kertasummalla, joka vastaa enintään kahta prosenttia hyväksytystä toimintarahastosta.
b) henkilöstökustannukset (myös palkkoihin liittyvät pakolliset maksut), jotka johtuvat toimenpiteistä, joiden tarkoituksena on:
— laadun parantaminen tai säilyttäminen tai ympäristön suojeleminen
— kaupan pitämisen tason parantaminen
Kyseisten toimenpiteiden täytäntöönpano vaatii erityisesti pätevää henkilöstöä. Jos tuottajaorganisaatio käyttää tällaisissa tapauksissa omaa henkilöstöään tai tuottajajäseniä, työhön käytetty aika on todistettava oikeaksi asiakirjoin. Maksatushakemuksen yhteydessä tulee toimittaa työntekijäkohtainen työaikakirjanpito sekä laskelma toimintaohjelmassa tehdystä työstä aiheutuneista henkilöstökustannuksista.
Tosiasiallisten henkilöstökustannusten vaihtoehtona on myös mahdollista hakea henkilöstökustannuksista vuosittaista kertasummaa. Kertasumma voi olla enintään 20 prosenttia toimintarahaston kokonaismäärästä. Tässä tapauksessa tehdyistä töistä ei tarvitse esittää työaikakirjanpitoa, vaan ilmoittaa ainoastaan työtehtäviin osallistuneet henkilöt. Kertasummavaihtoehdon on tarkoitus olla nimenomaan vaihtoehto, jolloin työaikakirjanpitoon pertustuvia henkilöstökustannuksia ei haeta. Selvitys kertasummaan sisältyvistä töistä on esitettävä kysyttäessä paikan päällä toteutettavassa tarkastuksessa tai muun valvonnan yhteydessä.
c) tuottajaorganisaatioiden sulautumisesta aiheutuvat oikeudelliset kustannukset ja hallintokustannukset sekä ylikansallisten tuottajaorganisaatioiden perustamisesta aiheutuvat oikeudelliset kustannukset ja hallintokustannukset; tuottajaorganisaatioiden tältä osin teettämät toteutettavuustutkimukset ja pyytämät ehdotukset.
3. Toimintaohjelmaan liittyvistä kokouksista ja koulutusohjelmista aiheutuvat kustannukset, myös tapauksen mukaan osallistujien päivärahat ja matka- ja majoituskulut Verohallinnon päätöksen mukaisen verovapaan korvauksen mukaisina.
4. Seuraavien menekinedistäminen:
— tuottajaorganisaation ja sen tytäryrityksen tuote-/tavaramerkit,
— yleisluonteiset menekinedistämistoimet ja laatumerkkien edistämistoimet,
— kustannukset, jotka liittyvät menekinedistämisviestien painamiseen ensimmäisen tai toisen luetelmakohdan mukaisiin pakkauksiin tai merkkeihin, sillä edellytyksellä, että tästä määrätään toimintaohjelmassa.
Maantieteelliset nimet sallitaan ainoastaan, jos
a) ne ovat Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1151/2012 soveltamisalaan kuuluvia suojattuja alkuperänimityksiä tai suojattuja maantieteellisiä merkintöjä tai
b) ne ovat toissijaisia suhteessa pääasialliseen viestiin kaikissa niissä tapauksissa, joissa a-kohtaa ei sovelleta.
Yleisluonteisiin menekinedistämistoimiin ja laatumerkkien edistämistoimiin liittyvässä menekinedistämisaineistossa on oltava Euroopan unionin tunnus (ainoastaan, jos kyseessä on visuaalinen media), ja siihen on sisällyttävä seuraava maininta: ”Euroopan unionin tuella rahoitettu kampanja”. Tuottajaorganisaatiot ja tytäryritykset eivät saa käyttää tuote-/tavaramerkkiensä menekinedistämisessä Euroopan unionin tunnusta.
5. Rakentamattoman maan hankinta, jos hankinta on tarpeen toimintaohjelmaan kuuluvan investoinnin suorittamiseksi, edellyttäen että se maksaa vähemmän kuin 10 prosenttia kyseisen toimen tukikelpoisista kokonaismenoista; asianmukaisesti perustelluissa poikkeustapauksissa prosenttiosuus voi olla suurempi ympäristönsuojeluun liittyvien toimien osalta. Kiinteistöinvestoinneista ja uudisrakentamisesta aiheutuvat kustannukset ovat lähtökohtaisesti tukikelpoisia, kun investoinnit ovat perusteltuja. Tuottajaorganisaation jäsenen tilakohtainen maanhankinta tai tilakohtainen tuotantotilojen rakentaminen eivät ole tukikelpoisia toimenpiteitä.
6. Koneiden ja laitteiden hankinta, mukaan lukien käytetyt laitteet edellyttäen, ettei niitä ole hankittu unionin tai kansallisella tuella hankintaa edeltäneiden seitsemän vuoden aikana. Kone- ja laiteinvestoinnit ovat mahdollisia myös tilakohtaisina investointeina.
Hankintojen kilpailutus ja hintakartoituksen toteuttaminen
Toimintaohjelmaan sisältyvistä merkittävänä pidettävistä hankinnoista ja investoinneista tulee toteuttaa hankintakilpailutus tai toteuttaa vähintään hintakartoitus markkinoilla olevista vaihtoehdoista. Tämä koskee rakennus- ja laiteinvestointeja ja muita arvoltaan merkittäviä hankintoja. Hankinnan kilpailutus tulisi olla toteutettu jo toimintaohjelman hyväksyntää hakiessanne tai vastaavasti toimintaohjelman vuotuisia muutoksia esittäessänne. Saadut tarjoukset tulee taltioida ja ne on hyvä toimittaa Ruokavirastoon toimintaohjelman hyväksymishakemuksen oheismateriaalina. Tehty hankintapäätös on myös aiheellista perustella kirjallisesti joko toimintaohjelmatekstiin tai erilliseen hankintapöytäkirjaan.
7. Sisäiseen kuljetukseen tarkoitettuihin kuljetusvälineisiin tehtävät investoinnit, jos tuottajaorganisaatio antaa asianomaiselle jäsenvaltiolle asianmukaiset todisteet siitä, että kuljetusvälinettä käytetään ainoastaan tuottajaorganisaation sisäiseen kuljetukseen ja kylmäkuljetus- tai säätöilmakuljetuslaitteeseen liittyviin ajoneuvojen lisälaitteisiin tehtävät investoinnit.
8. Leasing-vuokraus tavaran nettomarkkina-arvon rajoissa, mukaan lukien sellaisten käytettyjen laitteiden leasing-vuokraus, jotka eivät ole saaneet unionin tai kansallista tukea leasing-vuokrausta edeltäneiden seitsemän vuoden aikana.
9. Laitteiden tai muiden tavaroiden vuokraus hankinnan vaihtoehtona taloudellisesti perustelluissa tapauksissa.
10. Sijoitukset yritysten osakkuuksiin tai pääomaan, jos sijoituksella edistetään suoraan toimintaohjelman tavoitteiden saavuttamista.
HEDELMÄ- JA VIHANNESALAN TUOTTAJAORGANISAATIOIDEN TOIMINTAOHJELMATHakuopas 20208.12.2017