Anmälan av skiftesuppgifterna och huvudstödsansökan

Allmänt om Viputjänsten

Ge­nom att klicka på Vipu fram­si­da på Egna upp­gif­ter öpp­nas mel­lan­bla­det, där det finns för­utom kund­re­gist­ret- och åt­komst­rät­tig­hets­upp­gif­ter­na ock­så råd­gi­var­skär­men. På råd­gi­var­skär­men finns ett sam­man­drag över går­dar, till vil­ken råd­gi­va­ren el­ler od­la­ren har rät­tig­he­ter. Dess­utom finns på råd­gi­var­skär­men  upp­gift om i vil­ket ske­de var­je gårds an­sö­kan är.

På Vipu fram­si­dan un­der Gård finns de­len om ut­be­tal­nings­hän­del­ser. I ut­be­tal­nings­hän­del­ser de­len vi­sas bl.a det val­da årets ut­be­tal­da  stöd.

Från år 2017 har för­verk­li­gats en ny ut­be­tal­nings­skärm, på vil­ken vi­sas un­der ka­len­der­året ut­be­tal­da ut­be­tal­nings­hän­del­ser samt möj­lig­het att skri­va ut sam­man­dra­get för det ut­be­tal­da stö­den un­der året.  Alla ut­be­tal­nings­hän­del­ser har lis­tats i tids­ord­nings­följd och upp­gif­ter­na vi­sas i tre oli­ka ni­vå­er. I den förs­ta ni­vån visa ut­be­tal­nings­hän­del­sens upp­gif­ter: Ut­be­tal­nings­da­tum, Be­tal­nings­mot­ta­ga­re, Kon­to­num­mer till vil­ket stö­det be­ta­lats samt Be­lopp €. Ge­nom att klicka på öns­kad rad öpp­nas upp­gif­ter­na med den svar­ta pi­len var­ef­ter vi­sas ifrå­ga­va­ran­de ut­be­tal­nings­hän­del­ses nog­gran­na­re upp­gif­ter.

Anmälan om skiftesuppgifterna och huvudstödsansökan

Upp­gift om år 2018 hu­vud­stöds­an­sö­kan och vill­ko­ren för stöd som söks finns i An­sök­nings­gui­den för 2018 på ad­res­sen http://www.mavi.fi/sv/gui­der-och-an­vis­ning­ar/od­la­re/Si­dor/An­sok­nings­gui­de.aspx

Du kan sö­ka alla hu­vud­stöds­an­sö­kans stöd el­ler ut­be­tal­ning­en av des­sa i Vi­put­jäns­tens El­ekt­ro­nis­ka tjäns­ter. Hu­vud­stöds­an­sö­kan stöd me­nas de stöd, som kan sö­kas på pap­pers­blan­ket­ten 101B. I sam­band med hu­vud­stöds­an­sö­kan änd­ring­ar, an­mäl­ning­ar el­ler för­bin­del­se/av­tal kan det för någ­ra en­dast gö­ras på pap­per el­ler de­ras an­sö­kan kan gö­ras på an­nat stäl­le i Vi­pun. Läs vid be­hov när­ma­re an­vis­ning­ar i An­sök­nings­gui­den kap. 1.

Med fram­si­dans öv­re­balk El­ekt­ro­nis­ka tjäns­ter – knap­pen  öpp­nas El­ekt­ro­nis­ka tjäns­ters tid­ta­bell.  Skär­mens tids­lin­je med­de­lar om re­spek­ti­ve funk­tions öp­pen­håll­nings­tid. Den rö­da lin­jen vi­sar på dags­lä­get.

Om du skall gö­ra bas­skif­te­s­änd­ring­ar (del­ning, sam­man­slag­ning, ska­pa nytt), gör först des­sa åt­gär­der ge­nom att väl­ja Bas­skif­te­s­änd­ring­ar.

Om för bas­skif­ten inte be­hö­ver gö­ras änd­ring­ar välj Hu­vud­stöds­an­sö­kan.

 Nytt i Vipu 2018  och att komma ihåg

Du kan ock­så se vi­de­on Stöd som söks, Vi­pur­åd­gi­va­ren samt Sam­man­drag och skick­an­de funk­tio­nen här. (finsk)

“Ge­nom att klicka på bil­der­na får du dem stör­re!”

Hu­vud­stöds­an­sö­kan 2018 ( Skif­te­s­upp­gif­ter­nas an­mäl­ning­ar och Sök stöd)Vipu an­vän­da­rens an­vis­ning 31.3.2018