Tuenhakijan pankki- ja yhteystiedot
Täyttämällä tukihakemukset huolellisesti ja oikein turvaat tilan tukimaksujen sujumisen aikataulujen mukaisesti. Puutteelliset ja keskenään ristiriitaiset tiedot voivat johtaa tuen myöntämättä jättämiseen, tuen leikkaamiseen tai tuen maksamisen viivästymiseen.
Varmista, että olet ilmoittanut maaseutuelinkeinoviranomaiselle oikean pankkitilinumeron. Jos olet ensisijainen viljelijä, voit ilmoittaa pankki- ja yhteystietojen muutoksista Vipu-palvelussa. Muutoksista voit ilmoittaa myös kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle tai/ja ELY-keskukselle. Mavi ei tee yhteystietojen muutoksia. Sekä ELY-keskusten että kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten kautta haettavien viljelijätukien pankkitilin on oltava sama.
Jos tilinumerosi muuttuu, muista ilmoittaa uusi tilinumerosi kansainvälisessä IBAN-muodossa. Lisäksi sinun tulee ilmoittaa kansainvälisissä maksuissa vaadittava pankin BIC- eli SWIFT-koodi. Tilinumerosi IBAN-muodon ja sen ohella aina tarvittavan BIC-koodin tarkistat luotettavimmin tiliotteesta, verkkopankista tai kysymällä sitä suoraan pankista.
Tukien vähimmäisrajat
EU:n kokonaan rahoittamien tukien ja palkkioiden eli niin sanottujen suorien tukien haettujen tukien yhteissumman tulee ylittää 200 euroa tukivuodelta, jotta suorat tuet maksetaan hakijalle. Suorat tuet on lueteltu kohdassa 10.2 Rahoituskuri ja lineaarinen leikkaus.
Ympäristökorvaus, luonnonhaittakorvaus, eläinten hyvinvointikorvaus ja ei-tuotannollisten investointien korvaus maksetaan, jos maksettava tuki on yli 100 euroa yksittäistä tukimuotoa kohti.
Kansallisten tukien maksettavan määrän alaraja on 100 euroa hakijaa ja tukimuotoa kohti.
Tuen maksaminen ja suunniteltu aikataulu
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen tai ELY-keskus tekee päätöksen tuesta. Mavi käsittelee tukimaksut edellyttäen, että kaikki menot ovat tukikelpoisia ja kaikki tarvittavat hallinnolliset tarkastukset on suoritettu. Mavi maksaa tuet tuensaajille. Tuet maksetaan pääsääntöisesti yhdessä tai kahdessa erässä.
Tukien maksamiseen vaikuttaa valvonnassa olevien tilojen lukumäärä sekä valvontojen edistyminen. Mavi antaa tukien maksuluvan vasta siinä vaiheessa, kun säädösten mukaiset valvonnat on suoritettu. Lisäksi on hyvä huomata, että tuki voidaan maksaa tilalle vasta sen jälkeen, kun kaikki valvontaan liittyvät toimet on kyseisen tilan osalta saatettu loppuun, vaikka tukien maksaminen olisikin jo aloitettu.
Maataloustukien maksamiselle esitetyt aikataulut ovat hallinnon asettamia tavoitteellisia maksuaikoja, eivät tukimaksujen eräpäiviä. EU:n kokonaan rahoittamien tukien maksujen takaraja on kesäkuun viimeinen päivä tukihakuvuotta seuraavana vuonna.
Maksuaikatauluista saat ajantasaista lisätietoa Mavin internet -sivuilta mavi.fi → Maksut ja valvonta → Viljelijätukien maksaminen.
Muiden tukijärjestelmien alustavista maksuaikatauluista on kerrottu tarkemmin kyseisten tukien omissa oppaissa.
Tukikatto
EU:n rahoittamiin tukiin on asetettu tiettyjä euromääräisiä rajoitteita, joiden ylittyessä tukien yksikkötasoa joudutaan leikkaamaan. Tuenhakijan on hyvä huomioida mahdolliset tukien yksikkötasoa koskevat leikkaukset, kun hän tekee tukilaskelmia.
10.1 Tukien takaisinperintä
Tuen myöntänyt viranomainen voi päättää tuen takaisinperinnästä esim. jos sinulle on maksettu tukea perusteettomasti tai enemmän kuin mitä sinulle olisi voitu myöntää tai et ole noudattanut tuen ehtoja. Takaisinperintämenettely koskee sekä kansallisia että EU:n kokonaan ja osittain rahoittamia tukia. Takaisinperittävälle määrälle voidaan periä korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentissa tarkoitettua vuotuista viivästyskorkoa. Ennen takaisinperintäpäätöksen tekemistä sinulle varataan tilaisuus antaa selvityksesi asiassa.
Takaisinperinnästä on säädetty laissa maatalouden tukien toimeenpanosta (192/2013) ja EU-säädöksissä.
10.2 Rahoituskuri ja lineaarinen leikkaus
Rahoituskuri muodostuu kahdesta eri osasta. Sen tarkoituksena on kerätä vuosittain varoja maataloustuotteiden tuotantoon tai jakeluun vaikuttavia merkittäviä kriisejä varten. Rahoituskuria sovelletaan myös silloin, kun suorien tukien vuotuiset enimmäismäärät tulevat rahoitusennusteiden mukaan ylittymään. Mikäli kaikkia kriisitoimenpiteisiin kerättyjä varoja ei kuitenkaan käytetä em. tarkoitukseen, palautetaan käyttämättä jääneet varat takaisin viljelijöille.
Rahoituskurileikkaus tehdään prosenttivähennyksenä EU:n rahoittamiin suoriin tukiin. Rahoituskuri leikataan tilalle myönnettävien EU:n rahoittamien suorien tukien yhteenlasketun määrän 2000 euroa ylittävältä osalta ennen tuen maksamista. Tilalle myönnettyjen suorien tukien yhteenlasketusta määrästä ei siten tehdä leikkausta ensimmäisen 2000 euron osalta. Komissio antaa Euroopan parlamentille ja neuvostolle ehdotuksen leikkausprosentista maaliskuun loppuun mennessä. Leikkausprosentti vahvistetaan viimeistään 1.12.2018. Vuonna 2017 leikkausprosentti oli 1,388149.
Tuet maksetaan tilalle tietyssä järjestyksessä. Jos tilalle maksetaan useampia suoria tukia yhteensä yli 2000 euroa, maksetaan tukia järjestyksessä ilman rahoituskurivähennystä, kunnes tilalle maksetut suorat tuet yhteensä ylittävät 2000 euron rajan. Rajan ylittävät tukisummat maksetaan tilalle kokonaan rahoituskuriprosentilla vähennettyinä. Täten osa suorista tuista saatetaan maksaa tilalle kokonaan ilman rahoituskurileikkausta ja osa suorista tuista kokonaan rahoituskuriprosentilla vähennettyinä riippuen tilalle maksettavien suorien tukien yhteissummasta ja tukityyppien (eri tukien) kappalemäärästä. Rahoituskuria tarkastellaan siten tilakohtaisesti eikä tukityyppikohtaisesti.
Mikäli suorien tukien maakohtainen yhteinen kokonaistukikatto ylittyy, leikataan kaikkia suoria tukia lineaarisesti. Lineaarinen leikkaus tehdään prosenttivähennyksenä ennen tuen maksamista. Lineaarisen leikkauksen lopullinen taso selviää keväällä/kesällä 2019 ennen suorien tukien 2. erien maksamista. Vuonna 2017 leikkausprosentti on n. 0,27, jonka lopullinen taso selviää keväällä/kesällä 2018.
Vuonna 2018 rahoituskuri ja lineaarinen leikkaus koskevat seuraavia EU-rahoitteisia tukia:
- Perustuki
- Viherryttämistuki
- Nuoren viljelijän tuki (EU)
- Peltokasvipalkkio
- Nautapalkkio
- Lypsylehmäpalkkio (AB-tukialue)
- Lammas- ja vuohipalkkio
10.3 Vähämerkityksiset tuet eli de minimis -tuet
Jäsenvaltioiden on annettava komissiolle tiedot suunnitelmastaan myöntää valtiontukea tai voimassaolevien tukijärjestelmien muuttamisesta. Jos komissio toteaa, että valtion myöntämä tai valtion varoista myönnetty tuki ei sovellu yhteismarkkinoille taikka että tällaista tukea käytetään väärin, on tukijärjestelmä poistettava tai sitä on muutettava paremmin yhteismarkkinoille sopivaksi. Tästä ilmoitusvelvollisuudesta on tiettyjä poikkeuksia.
Vähämerkityksinen tuki (de minimis)
Yksi poikkeustapa valtiontuen myöntämisessä on myöntää se vähämerkityksisenä tukena (de minimis -tuki). Tällöin yhden tuensaajan saama tukimäärä on vähäinen ja myös käytettävissä olevan tuen kokonaismäärä on vähäinen suhteessa maataloustuotannon arvoon. Tällaiseksi vähäiseksi määräksi, joka ei vaikuta jäsenvaltioiden kauppaan eikä vääristä tai uhkaa vääristää kilpailua, on maatalousalalla säädetty 15 000 euroa. Ajanjakso, jonka aikana tämä tukimäärä voidaan myöntää, on kolme verovuotta. Verovuoden vaihtuessa tarkastelujakso siirtyy siten, että kolmen verovuoden jakso on kuluva verovuosi ynnä kaksi edellistä verovuotta. Mahdollisuus saada de minimis -tukea katsotaan siis tarkastelujaksokohtaisesti.
De minimis -tukea myönnetään myös muilla aloilla kuin maatalousalalla. Komission asetusten mukaan maataloustuotteiden tuotannon alan de minimis -tuet, kalastusalan de minimis -tuet ja ns. yleiset de minimis -tuet eivät saa yhteensä ylittää 200 000 euron rajaa tuensaajaa kohti tarkastelujakson eli kolmen verovuoden aikana.
De minimis -tukina on myönnetty mm. kriisitukia, hirvivahinkokorvauksia ja sokerijuurikkaan kuljetustukea. Jos kuluvan ja kahden edellisen verovuoden ajanjakson aikana maatalousyritykselle on myönnetty maataloustuotteiden tuotannon alan de minimis -tukia 15 000 euroa, maatalousyritykselle ei voida myöntää enää uutta maataloustuotteiden tuotannon alan de minimis -tukea tarkastelujakson aikana. Myöntämistä saattaa rajoittaa myös myönnetyt yleiset de minimis -tuet, jos kaikkien de minimis -tukien 200 000 euron raja samalle tuenhakijalle on täyttynyt.
Tuensaajan ilmoitusvelvollisuus de minimis -tuista
Jos sinulle on aiemmin kuluvana verovuotena tai kahtena edellisenä verovuotena myönnetty de minimis -tukea, sinun on ilmoitettava siitä uutta de minimis -tukea hakiessasi. Mavin rekisterissä on tiedot tilalle myönnetyistä maatalousalan de minimis -tuista. Tuen myöntöpäätöksestä ilmenee, että tuki on myönnetty de minimis -ehdoin. Ilmoittamattomuus voi johtaa tuen takaisinperintään korkoineen.
De minimis-tuen myöntämiseen vaikuttavat säädökset
Yleinen de minimistuki (raja 200 000 e/ 3 verovuotta)
- Komission asetus (EU) 1407/2013 Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen
Maataloustuotannon de minimistuki (15 000 e/ 3 verovuotta)
- Komission asetus (EU) 1408/2013 Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen maatalousalalla