Nytt 2018:
- En utskrift med förifyllda gårdsuppgifter på basis av fjolåret skickas inte längre till gården. Du kan fylla i din stödansökan i Viputjänsten med fjolårets förifyllda uppgifter eller vid behov be din kommun om en utskrift av fjolårets ansökningsuppgifter.
- Du kan också skicka in elektroniska bilagor till ansökan.
Viktigt att minnas
- Den sista dagen för ansökan om samlade stöd är 15.6.2018.
- Försäkra dig om att det överst på sammandraget över din elektroniska ansökan står att uppgifterna har skickats för behandling till kommunen. Efter att den elektroniska ansökan har skickats in ska du dessutom kontrollera att du får en kvittering på sändandet till din e-postadress
- Om du vill korrigera en ansökan som du har lämnat in på elektronisk väg, återta då sändningen av ansökan och korrigera den ändrade uppgiften. Skicka sedan iväg ansökan på nytt. En e-ansökan kan du inte korrigera genom att sända bara en del av uppgifterna på nytt.
- Kom alltid ihåg att meddela den behöriga myndigheten om force majeure eller en exceptionell omständighet också utanför ansökningstiden. Uppgifter om force majeure eller en exceptionell omständighet och bevis på detta ska lämnas in skriftligen inom 15 arbetsdagar från det att sökanden eller dennes rättsinnehavare kan göra det.
- Lämna in blankett 101A till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet bara om det har blivit ändringar i uppgifterna om gården.
- Lämna in blanketterna 102A och 102C bara om det har blivit ändringar i gårdens basskiften.
5.1 Ansökningstider och andra datum
Detta kapitel informerar om ansökningstiderna för olika stöd och om andra datum som hör samman med ansökan om stöd. Vissa stödformer kan också anknyta till särskilda datum som anges i villkoren för respektive stöd.
30.4. Sista möjliga datum att ansöka om att ansluta sig till kontrollsystemet för ekologisk produktion (ny ekogård)
30.4. Lämna in kvalitetstestet för åkerjord som ingår i kraven för miljöförbindelse
15.6. Den samlade stödansökan avslutas
15.6. Den första produktionskontrollen ska vara utförd (ny ekogård)
15.6. Sista möjliga datum att anmäla basskiftesändringar
15.6. En dags besittningstid för basskiften
30.6. Sista såningsdatum *)
10.7. Sista möjliga datum att lämna in stödansökan försenad (16 % avdrag från stödet till följd av förseningsdagar)
11.7. Försenade ansökningar avslås
31.8. Sista möjliga datum att föra över besittningen av en hel gård
21.9. Sista möjliga datum att anmäla besittningsöverföring av en hel gård
31.10. Sista datum att lämna in höstens anmälan om arealerna för miljöersättningsåtgärder
26.11. Sista möjliga datum att lämna in höstens anmälan om arealerna för miljöersättningsåtgärder (18 % minskning av stödet)
*) Möjligt att avvika från den sista såningsdagen
- Om exceptionella väderförhållanden utgör ett hinder för sådd senast 30.6, måste du så genast när förhållandena tillåter det.
- Som ett exceptionellt väderförhållande anses en situation där riklig nederbörd som fortgått under en längre period och liten avdunstning har lett till att åkrarna är så våta att det förhindrar sådd.
- Använd officiell väderstatistik eller ta foton av situationen på skiftet så att du vid en övervakningssituation kan påvisa att det har varit frågan om ett exceptionellt väderförhållande som beror på väta.
- Undantaget från den sista såningdagen 30.6 gäller odlad jordbruksmark, trädor och permanenta gräsmarker.
- Om förhållandena redan i juni verkar vara sådana att ett skifte inte går att beså senast 30.6, ska du i stödansökan anmäla en sådan växt för skiftet som kan sås ännu efter 30.6.
Guiden för tvärvillkor 2018 har publicerad i mars.
5.2 Viputjänsten
År 2018 börjar tiden för stödansökan i Viputjänsten på adressen https://vipu.mavi.fi i mitten av april och slutar 15.6.2018 kl. 23.59. Via Viputjänsten kan du elektroniskt lämna in följande uppgifter:
- Basuppgifter om gårdsbruksenheten och uppgifter om delaktiga
- uppgifter om basskiften och ändringar av dem
- uppgifter om jordbruksskiften
- ansökan om samlade stöd
Via Viputjänsten kan du vid separat meddelade tidpunkter skicka också följande uppgifter elektroniskt:
- anmälan om deltagande i stödsystemen för EU:s djurbidrag för nötkreatur, får och getter och/eller nationella husdjursstöd
- anmälan om djurantal i samband med stöd för svin- och fjäderfähushållning, kompensationsersättningens husdjursförhöjning, ersättning för ekologisk produktion och ersättning för djurens välbefinnande
- ansökan nationella husdjursstöd
- ansökan djurens välbefinnande
- höstanmälan för miljöersättning
- kvalitetstest för åkerjord (öppen hela året)
Kortfattat om Vipu
Viputjänsten är tillämpning för elektroniska tjänster. I den kan du fylla i och sända in stödansökan elektroniskt. Viputjänsten innehåller ett kartgränssnitt med vars hjälp du kan korrigera kartor elektroniskt. Tack vare karttjänsten kan du mäta avstånd och arealer utifrån flygfoton samt inrätta jordbruksskiften. I Viputjänsten kan du också bläddra i uppgifterna om din gård eller delegera behörighet till någon annan att fylla i och sända in stödansökan elektroniskt för din räkning. Närmare information om Vipu finns på adressen www.mavi.fi → Guider och blanketter → Viputjänsten. Bäst fungerar Vipu med de nyaste versionerna av webbläsarna Mozilla Firefox och Google Chrome.
Vem kan göra upp en elektronisk ansökan?
För användning av Viputjänsten krävs gällande åtkomsträttigheter. Du kan uppdatera gårdens Vipu-åtkomsträttigheter via Viputjänsten eller genom att lämna in blankett 457 till kommunen. För en ny gård som inleder jordbruksverksamheten söks åtkomsträttigheterna med blankett 456.
Det finns två olika slag av åtkomsträttigheter till Viputjänsten.
- Bläddringsrättigheter: Med dessa rättigheter kan användaren titta på alla uppgifter och ansökningar som rör gården. Alla delaktiga som har uppgetts som ägare har automatiskt bläddringsrättigheter till Vipu. Också andra delaktiga kan tilldelas bläddringsrättigheter.
- Åtkomsträttigheter till e-tjänster: Med de här rättigheterna kan du fylla i och lämna in stödansökningar och ändra uppgifterna om gården och delaktiga i gården. Dessutom kan den primära odlaren med sin behörighet lägga till och ta bort åtkomsträttigheter till Vipu. På gårdar med flera ägare kan den primära odlaren/den som sköter gårdens ärenden beviljas åtkomsträttigheter till e-tjänster genom att alla ägare undertecknar blankett 457 och lämnar in den till kommunen. Samma blankett kan också användas för att ta bort åtkomsträttigheter.
Du kan begära blanketterna för åtkomsträttigheter från kommunen eller skriva ut dem på adressen mavi.fi → Guider och blanketter → Odlare → Blanketter.
Hur loggar jag in på Vipu?
Om du har gällande åtkomsträttigheter kan du logga in på Vipu på tre olika sätt:
- med personliga bankkoder,
- med mobilcertifikat eller,
- med ett elektroniskt identitetskort (HST-kort)
Åtkomsträttigheterna till Viputjänsten är individuella (personliga), inte lägenhetsspecifika.
Hur delegerar jag behörighet till en rådgivare?
Om du inte själv vill göra upp en elektronisk stödansökan kan du mot ersättning be ett blankettombud eller en rådgivare att göra upp ansökan för din räkning. Det finns två olika sätt att bemyndiga en rådgivare att göra upp din stödansökan
a) Du har gällande åtkomsträttigheter till Viputjänstens e-tjänster
- Logga in i Vipu och bemyndiga rådgivaren/blankettombudet att göra upp ansökan i punkten Gård → Behörigheter.
b) Du har inte gällande åtkomsträttigheter till Viputjänstens e-tjänster
- Ansök om åtkomsträttigheter hos kommunen med blankett 457 och bemyndiga rådgivaren eller blankettombudet elektroniskt i Vipu eller med blankett 457.
Behöver du hjälp eller ytterligare information om användningen av Vipu?
Anvisningar om hur man använder Viputjänsten finns på internetadressen mavi.fi →Guider och blanketter→Viputjänsten.
I frågor som rör den elektroniska stödansökan och användning av Vipu-tjänsten kan du kontakta din kommuns ansvariga person för elektronisk stödansökan. Den ansvariga personens kontaktuppgifter får du från Viputjänsten→ användarstöd. Han eller hon ger hjälp vid problem som rör åtkomsträttigheter, ifyllning och sändning av ansökningar samt användning av tillämpningen.
Serviceavbrott i Viputjänsten
Serviceavbrotten i Viputjänsten infaller kl. 24–7. Meddelanden om andra problem som rör användningen läggs in på Viputjänstens inloggningssida och på en anslagstavla för den elektroniska kommunikationstjänsten för jordbrukarstöd som finns på adressen mavi.fi/sv →Guider och blanketter →Viputjänsten.
5.3 Att fylla i och lämna in ansökningar och bilagor
Ansökningstiden går ut 15.6.2018
Ansökningar för den samlade stödansökan kan lämnas in elektroniskt via Viputjänsten. Den elektroniska ansökan öppnas i början av maj och stängs 15.6.2018 kl. 23.59. Efter det kan man inte lämna in ansökningar elektroniskt.
För att fylla i och skicka elektroniska ansökningar behöver du åtkomsträttigheter till Viputjänsten. Gällande åtkomsträttigheter kan du kontrollera i Viputjänsten
Pappersblanketterna ska du lämna in till landsbygdsnäringsmyndigheten i den kommun där gårdsbruksenheten har sitt driftscentrum. Om gården saknar driftscentrum lämnar du ansökan till den kommun där huvuddelen av gårdens åkrar är belägna.
Du kan föra pappersblanketterna direkt till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet eller sända dem per post adresserade till landsbygdsnäringsmyndigheten i kommunen i fråga. Ansökningsblanketterna måste inlämnas senast 15.6.2018. En ansökan som skickas per post ska vara adresserad till den behöriga myndigheten och stämplad senast 15.6.2018 för att den ska kunna anses vara inlämnad i tid.
Om du inte lämnar in stödansökan är du, med undantag av force majeure, inte berättigad till stöd (se punkt 5.5).
Blanketterna för den samlade stödansökan
Obligatoriska blanketter för den samlade stödansökan är 101B och 102B. Lämna in jordbruksskifteskartor över de basskiften vars jordbruksskiften har ändrats jämfört med i fjol.
Lämna in blanketterna 101A, 101D, 102A och 102C, bara om det har blivit ändringar i de uppgifter som anmäldes året innan. Se andra nödvändiga blanketter och bilagor samt tidpunkterna för inlämnandet av dem i samband med varje stöd.
Bilagor till ansökan
Du kan skicka elektroniska bilagor till ansökan i samband med den samlade stödansökan.
Storleken på en elektronisk bilaga får vara högst 5 Mb och den ska vara i PDF-format. Du får ett meddelande om det inte går att lägga till bilagan. Om du återtar en elektronisk ansökan för att ändra uppgifterna och sedan skickar in ansökan på nytt måste du komma ihåg att också skicka in alla dina elektroniska bilagor på nytt.
Du är skyldig att se till att du i samband med ansökan lämnar in alla nödvändiga handlingar elektroniskt eller på papper till landsbygdsnäringsmyndigheten innan ansökningstiden eller någon annan fastställd tidsfrist går ut.
Den sökandes ansvar
Fyll i din stödansökan omsorgsfullt. Ansvaret för att stödansökan och bilagorna till den lämnas in i tid och att uppgifterna är korrekta ligger uteslutande hos sökanden.
Stöd betalas inte till förmånstagare för vilka det har bevisats att förutsättningarna för att få stödet har skapats på konstlad väg.
Bevis på att ansökan kommit fram
När en elektronisk ansökan har skickats in får du efter insändandet ett meddelande om det till den e-postadress du angett. Om det inte kommer något meddelande i e-posten kan du höra dig för hos kommunen om ansökan har kommit fram. Det kan hända att meddelandet uteblir till exempel på grund av oriktig e-postadress. Kvittot över att sändningen av en elektronisk ansökan har lyckats bör sparas i e-posten fram till årets slut eller skrivas ut för arkivering. Kvittot bör delges de övriga ägarna till gårdsbruksenheten.
Spara också det sammandrag som du får i samband med att ansökan skickas. Kontrollera att det överst på sammandraget står att uppgifterna har skickats för behandling till kommunen. Du kan skriva ut sammandraget eller lagra det. I sammandraget ser du när ansökan lämnades in till kommunen.
Vid ansökan på papper kan kommunens landsbygdsnäringsmyndighet efter att ha gjort anteckningar om mottagandet på begäran ge sökanden antingen en kopia av stödansökans (101B) första sida eller någon annan utredning om de blanketter som lämnats in till myndigheten.
Myndighetens rådgivning
På grund av jäv kan den landsbygdsnäringsmyndighet som handlägger stödansökan inte hjälpa sökanden att fylla i stödansökan.
Myndigheterna kan ge allmän information och utbildning som angår alla jordbrukare. Myndigheten kan ge sökanden råd om förfarandet, med vilket avses allmänna råd kring ansökan om stöd, t.ex. var och när stöd söks, stödvillkor som gäller sökanden och nödvändiga dokument. Myndighetens uppgift är att på förfrågan redogöra för vad som ingår i de olika alternativen utan att för den skull ge rekommendationer om ansökan. Du kan få råd om ifyllandet av ansökningar av rådgivningsorganisationer och producentorganisationernas blankettombud.
I frågor som rör elektronisk ansökan och användning av Viputjänsten kan du kontakta experten på elektronisk stödansökan i ditt samarbetsområde. Av honom eller henne får du hjälp vid problem med åtkomsträttigheter, att fylla i ansökningar, använda tillämpningen och att skicka in ansökningar. Experten på elektronisk stödansökan ger inte anvisningar om hur du optimerar stödansökan.
Försenade ansökningar och bilagor
Försenad blankett
Du kan mista stöden helt eller delvis om du inte lämnar in ansökningsblanketterna inom utsatt tid, eller om uppgifterna i eller bilagorna till ansökan är bristfälliga.
Om ansökningsblanketten försenas med högst 25 kalenderdagar minskas det stöd som beviljas med 1 procent per arbetsdag som ansökan är försenad. Inget stöd beviljas om ansökningsblanketten försenas med mer än 25 kalenderdagar.
Du kan inte lämna in blanketter för sent på elektronisk väg. Efter att ansökningstiden gått ut kan du ge in blanketterna i pappersform till kommunen eller skicka dem per post adresserade till vederbörande kommuns landsbygdsnäringsmyndighet.
Om du inte lämnar in den blankett som behövs till kommunen inom utsatt tid avgör kommunens landsbygdsnäringsmyndighet förutsättningarna för beviljande av stöd utan blanketten i fråga.
Lämna in Gårdsbruksblankett 101A, blanketten Delaktiga i gårdsbruksenheten 101D, Stödansökans basskiftesblankett 102A eller Ändringsblankett för basskiften 102C till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet bara om det har blivit ändringar i uppgifterna om gårdsbruksenheten, uppgifterna om delaktiga eller basskiftena.
Mer information om försenade ansökningar om djurstöd som ingår i den samlade stödansökan finns i guiden för respektive stöd.
Försenad bilaga
Handlingar som oftast ska lämnas in som bilaga till stödansökan är kartor och fullmakter. Arrendeavtalen behöver i regel inte lämnas in som bilaga till stödansökan.
För sent inlämnade bilagor leder vanligtvis inte till att ansökan försenas. Inlämnandet av bilagor kan dock vara ett villkor för beviljande eller utbetalning av stöd, och stödet beviljas eller betalas då inte förrän du har lämnat in bilagorna. Kommunens landsbygdsnäringsmyndighet ber dig komplettera ansökan om en nödvändig bilaga saknas. Beslutet om beviljande av stödet fattas utan bilagor om du inte svarar på begäran om komplettering inom utsatt tid.
Korrigering av fel i ansökan
Om du efter att ha skickat iväg ansökan märker att du har gjort exempelvis ett fel i samband med ifyllandet, kan du undgå påföljderna av felet genom att genast efter upptäckten anmäla felet till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet på eget initiativ och skriftligen. Gå till väga på samma sätt om ansökan har blivit oriktig efter att den lämnats in.
Möjligheterna att korrigera uppenbara fel är större än möjligheterna att korrigera andra fel. Som uppenbart fel är det möjligt att godkänna t.ex. att en uppgift i stödansökan står i tydlig konflikt med andra uppgifter i ansökan. Man kan korrigera t.ex. omkastade siffror (exempel: 169 ->196), fel anmält lägenhetssignum eller bankkontonummer och räknefel. För att en myndighet ska kunna korrigera ett uppenbart fel måste han eller hon vara övertygad om att sökanden handlat uppriktigt och i god tro. Dessutom förutsätts det att du har fyllt i ansökan omsorgsfullt i övrigt.
När du meddelar om ett fel i ansökan kan du undgå sådana administrativa påföljder som felet hade kunnat orsaka. Efter att stödansökan är avslutad går det inte längre att optimera eller utvidga ansökan (se återtagande av ansökan, punkt 5.4).
Sökandens anmälan om ett fel kan beaktas, om kommunens landsbygdsnäringsmyndighet har fått en skriftlig anmälan om felet innan sökanden underrättats om kontroll på plats eller resultaten av någon annan kontroll.
Möjligheterna att korrigera fel som gäller stöd som i sin helhet finansieras med nationella medel är mer omfattande än i fråga om stöd som helt eller delvis finansieras av EU. Du kan ändå inte göra sådana ändringar i de nationella stöden som inverkar på stöd som helt eller delvis finansieras av EU. Exempelvis kan ett skifte ha endast en areal för alla stödformer. I bilaga F kan du kontrollera om det är frågan om ett nationellt stöd eller ett stöd som helt eller delvis finansieras av EU.
Förvaring av dokument
Ansökningsåret + 4 år
Dokument i original som hör samman med ansökan om stöd och bidrag som helt eller delvis finansieras av EU samt med ansökan om nationella stöd, och som du inte skickar som bilaga till stödansökan, ska du i regel spara under ansökningsåret och de följande fyra kalenderåren.
Förbindelseperioden + 4 år
Spara dokument, anteckningar och intyg som hör samman med ersättning för ekologisk produktion, miljöersättning och ersättning för djurens välbefinnande i minst fyra år efter förbindelse- eller avtalsperiodens utgång.
Läkemedels- och foderbokföring 5 år
Spara bokföring över läkemedel och foderläkemedel som getts till produktionsdjur i fem år, även om du har sålt eller slaktat djuret före det. Också foderbokföringen måste sparas i fem års tid.
Elektronisk ansökan
Spara det e-postmeddelande du fått om att insändandet av den elektroniska ansökan lyckades och det sammandrag av ansökan som du skrivit ut eller lagrat fram till utgången av följande år. Kvittot och sammandraget bör delges de övriga ägarna till gårdsbruksenheten.
Mer information om de olika kraven på journalföring av jordbruksproduktion och om förvaringstiderna hittar du i guiden Krav på journalföring av jordbruksproduktion 2018. Guiden kan läsas på Mavis webbplats i punkten Guider och blanketter → Odlare → Guide om krav på journalföring av jordbruksproduktion.
Lämnande av uppgifter
För att göra det möjligt att följa upp och utvärdera programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland (2014-2020), åtar sig en ersättningstagare som genomför åtgärder som ingår i programmet att på begäran lämna uppgifter om verkningarna av den åtgärd som ersätts.
5.4 Att återta ansökan eller en del av den
Om du vill kan du återta hela ansökan eller en del av den efter 15.6.2018. Du kan minska arealerna för de skiften du anmält i den ursprungliga ansökan (t.ex. på grund av ett oväntat vägbygge som inletts utan vägförrättning och som du inte har kunnat beakta i ansökan) genom att återta ansökan till denna del.
Återtagandet kan du göra på blankett 145 eller med en fritt formulerad skriftlig anmälan till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet. Gör anmälan utan dröjsmål.
Efter att hela ansökan har återtagits är situationen densamma som innan ansökan lämnades in. Stöd beviljas inte för skiften som återtagits från ansökan. Du är dock skyldig att för de ur ansökan återtagna skiftenas del följa de villkor som ska följas på hela din gård, exempelvis tvärvillkoren.
Du kan återta en del av eller hela ansökan ända fram till det att myndigheten har meddelat om övervakning av gården i fråga eller innan resultatet av den administrativa övervakningen har delgivits och det konstateras eller har konstaterats regelvidrigheter gällande skiftet.
Den administrativa övervakningen kan t.ex. bestå av individuell granskning av skiftena i samband med korsgranskningar eller av skiftesvis kontroll av uppfyllandet av stödvillkoren. Kommunens landsbygdsnäringsmyndighet utför skiftesvisa kontroller utgående från dokumenten (t.ex. föregående års stödansökan) i samband med registreringen.
5.5 Force majeure eller exceptionell omständighet
Du kan behålla din rätt till stöd helt eller delvis om du inte har kunnat lämna in din ansökan eller annars fullgöra dina skyldigheter på grund av oöverstigligt hinder (force majeure) eller exceptionella omständigheter och du meddelar detta till den behöriga myndigheten. Vid tolkningen av force majeure eller exceptionella omständigheter följer man EU:s rättsakter och rättspraxis.
Enligt EU-rättsakterna kan bl.a. följande oförutsägbara händelser från fall till fall godkännas som force majeure och exceptionella omständigheter:
- stödmottagaren avlider
- stödmottagaren blir arbetsoförmögen under en längre tid
- en allvarlig naturkatastrof påverkar gårdsbruksenhetens odlade areal i väsentlig grad
- byggnader för uppfödning av djur på gården förstörs genom olyckshändelse
- en epizooti eller växtsjukdom drabbar jordbrukarens hela djurbesättning eller en del av den eller på motsvarande sätt jordbrukarens grödor
- hela eller en avsevärd del av gårdsbruksenheten exproprieras, om expropriationen inte kunde förutses när ansökan lämnades in.
Meddela den behöriga myndigheten om force majeure eller exceptionella omständigheter. Lämna uppgifter om force majeure eller en exceptionell omständighet och tillhörande bevis med en skriftlig fritt formulerad anmälan till den behöriga myndigheten inom 15 arbetsdagar från det att det är möjligt att lämna dem. Kommunens landsbygdsnäringsmyndigjet (eller i vissa fall NTM-centralen) avgör från fall till fall om det har varit frågan om force majeure eller en exceptionell omständighet.
När det gäller grund- och förgröningsstöd, EU:s stöd till unga jordbrukare, bidrag för jordbruksgrödor, EU:s djurbidrag, kompensationsersättning och nationella stöd behåller du rätten till stöd i fråga om den areal eller de djur som var stödberättigande vid den tidpunkt då force majeure eller de exceptionella omständigheterna inträffade.
I fråga om miljöförbindelse, ersättning för ekologisk produktion och ersättning för djurens välbefinnande betalas stödet inte i sin helhet.
- När det gäller en miljöförbindelse ska du göra en skriftlig fritt formulerad anmälan om force majeure till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet. Dessutom ska du anmäla de miljöförbindelsevillkor som inte uppfyllts på blankett 477 till den behöriga myndigheten eller annullera hela utbetalningen för åtgärden med blankett 145, om du inte alls har kunnat följa villkoren för åtgärden. Vid force majeure betalas miljöersättning bara för de villkor som blivit uppfyllda.
- En minskad ersättning för ekologisk växtproduktion betalas för de skiften som blir osådda på grund av force majeure. Anmäl dessa skiften med blankett 477. Om force majeure inte godkänns måste ersättningen för skiftena annulleras. Ersättningen för ekologisk husdjursproduktion sänks om gården har ett avbrott i produktionen på grund av force majeure (t.ex. eldsvåda eller djursjukdom). Om till exempel en tredjedel av räkningsperioden för djur utgörs av avbrott sänks ersättningen med en tredjedel. Gör anmälan om force majeure eller exceptionella omständigheter som inträffat inom husdjursproduktionen med en skriftlig fritt formulerad anmälan till den behöriga myndigheten.
- Ersättning för djurens välbefinnande betalas inte för den tid då villkoren för åtgärden inte har följts, även om underlåtelsen att följa villkoren beror på force majeure eller en exceptionell omständighet. Gör anmälan om force majeure eller exceptionella omständigheter med en fritt formulerad skriftlig anmälan till den behöriga myndigheten.
Om du inte har kunnat iaktta tvärvillkor på grund av force majeure eller en exceptionell omständighet, tillämpas inte administrativa påföljder. Meddela om saken med en fritt formulerad skriftlig anmälan till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet.
När du skickar ansökan elektroniskt ansvarar du för att den kommer fram i tid. Force majeure kan tillämpas på en för sent inlämnad elektronisk anmälan när det gäller en onormal eller oförutsägbar händelse som inte beror på dig och vars följder du inte hade kunnat undvika trots iakttagande av tillräcklig försiktighet. Till exempel elavbrott eller överbelastat telekommunikationsnät betraktas inte som force majeure. Du kan undvika problem som orsakas av ovan nämnda situationer genom att skicka in den elektroniska ansökan i tillräckligt god tid.
Obs! I fall av force majeure och exceptionella omständigheter är det av största vikt att du anmäler det skedda till den behöriga myndigheten inom utsatt tid. I bilaga F till Ansökningsguiden kan du kontrollera vem som är behörig myndighet.
Basguide till stödansökan 201817.3.2018