Saksan maaseutuverkostotoiminta jakautuu kansalliseen ja osavaltiokohtaiseen toimintaan. Kuitenkaan joka osavaltiossa ei toimi verkostoyksikköä. Verkostoyksiköiden toiminta on jakautunut eri organisaatioihin ja ne toimivat hieman eri tavoin. Verkostotoiminnassa käytetään myös paljon ulkopuolisia asiantuntijoita.
Tärkeinä tiedottamisen toimintamuotoina ovat uutiskirjeet, lehdet ja internet-sivuston. Fyysisiä kokoontumisia Saksan verkostotoiminnassa pidetään yhä tärkeänä toimintamuotona sähköisen toimintaympäristön ohella. Myös opintomatkoja järjestetään maaseutuverkostotoiminnan puitteissa.
Saksan verkostotoiminta jakautuu kolmeen eri tasoon; kansainväliseen toimintaan Euroopassa sekä kansalliseen ja alueelliseen tasoon Saksassa. Saksassa on 13 alueellista maaseudun kehittämisohjelmaa, yksi kansallinen ohjelmaperusteinen verkosto ja yksi kansallinen lainsäädöstö maaseudun kehittämiseen. Lisäksi 12 osavaltiossa on ohjelmapohjainen innovaatioverkosto. Seurantakomitea toimii sekä kansallisella, että alueellisella tasolla.
Innovaatioverkostotoiminnassa tapahtumia järjestetään sekä Horizon 2020 rahoituksen että maaseuturahaston innovaatioverkostoiminnan puitteissa. Innovaatioverkoston yksiköitä on myös eri osavaltiossa. Toki joissain Saksan osavaltioissa EIP- verkoston toiminta on säännöstelty niin vaikeaksi, että se on tuottanut ongelmia hakeutua innovaatioryhmäksi. Saksassa on kuitenkin satoja innovaatioryhmiä. Myös menestystarinoita saksan innovaatioverkostotoiminnasta löytyy. Aluksi innovaatioryhmän ovat toimineet rahoituksen turvin ja yhteistyö on jatkunut myös rahoituksen loppumisen jälkeen.
Saksan maaseuturahaston budjetti on 16,8 miljardia ja se jakaantuu puoliksi kansalliseen ja Eu-rahoitukseen. Rahoituksen painotus eri osavaltioissa poikkeaa paljon toisistaan. Toimenpide 1. on käytössä 9. osavaltiossa, toimenpide 2. neuvontaosio 8. osavaltiossa, yhteistyötoimenpide 16. kahdessatoista osavaltiossa sekä Leader 13. osavaltiossa.
Saksassa on toiminnassa 321 Leader-ryhmää nykyisellä ohjelmakaudella. Kansainvälinen yhteistyö Leader-toiminnan osalta on vaikeaa, koska alueelliset toiminnan painopisteet ja tavoitteet vaihtelevat paljon. Yksi alue voi painottaa peruskehittämistä ja rakennusten kunnostamista, kun taas toinen innovaatioita muttei peruskehittämistä. Aina nämä painopisteet eivät kohtaa edes kansallisella tasolla. Myös alueellinen politiikka ja sen vaikutus kehittämistyön painopisteisiin vaikuttaa paljon eri osavaltioissa. Vierailun emäntänä toimi Karin Ellermann-Kuegler. Tutustu esityksiin:
Yhteistyötapaaminen Bryssel 6.-8.2.201826.2.2018