Krav på maskinvara och övrigt att observera
Det rekommenderas att använda programmet med Google Crome eller Mozilla Firefox bläddrare. Bläddrarens temporära minne är det bra att tömma före man loggar in till Viputjänsten. Kontrollera bläddrarens inställningar, att pop up fönstren inte är förhindrade. Programmet fungerar med alla operativsystem, men användningen av Windows XP-operativsystem rekommenderas inte. För att skriva ut tillämpningens filer behövs Adobe Acrobat Reader- programmet. En gratisversion av programmet kan laddas från Adobes internetsida.
Vid inloggningen till programmet kan Internet-bläddraren ge en varning om en otillförlitlig säkerhetscertifikat. Bekräfta säkerhetsundantagen och ladda bläddraren till den föreslagna säkerheten till datorn, varefter öppnas Vipu-tjänstens inloggningssida.
Inloggning och användarrättigheter
Till elektroniska stödansöknignens program loggar man in till Viputjänsten på adressen: https://vipu.ruokavirasto.fi.
Till Viputjänsten kan man logga in, men till elektroniska tjänsterna behövs e-tjänsträttigheter. I huvudsak har gårdens odlare i första hand behörigheten.
Den odlare som har e-tjänsträttigheterna kan befullmäktiga övriga och också återta de befullmäktigades e-rättigheter elektroniskt i Vipu Gård – menyn Åtkomsträttigheter delen. Nya bläddrings- ocn e-tjänsträttigheter kan sökas från kommunen, och också återtas, med blankett 457. En helt ny gårds e-tjänsträttigheter söks med blankett 456.
Inloggning till Viputjänsten
Till Vipuns elektroniska tjänst kan man logga in via elektroniska tjänster.
Inloggningen elektroniskt öppnar tre olika inloggningsmöjligheter till Vipu-tjänsten
1. med bankens nätbankskod eller
2. mobil-id (till mobiltelefonens sim-kort anslutet elektronisk identifiering) eller
3. med elektroniskt personkort (HST-kort)
Om du väljer att använda bankkoderna, styr systemet dig till bankens inloggningsfönster, i vilken du ger dina personliga bankkoder och lösenord och den av banken erhållna nyckeltalslistan. Då inloggningen har lyckats, styr programmet dig tillbaka till Vipu-tjänsten. Inloggningen med bankkoderna är fullständigt säkert, inga uppgifter förutom inloggningskoder skickas mellan Vipu-tjänsten och banken.
Användningen av mobil-id får du anvisningar på din egen mobiloperatörs hemsida eller på adressen www.mobiilivarmenne.fi. Du kan också logga in med HST-kortet, välj sätt för identifiering ”Identifieringskort” och använd som identifiering identifieringskortet och kortläsare.
Kontakt till användarstödet
Du kan ta kontakt i frågor som gäller elektroniska stödansökan och Viputjänstens användning till ditt egna samarbetsområdets elektroniska stödansökans sakkunniga person. Hjälp får du både i frågor som gäller användarrättigheterna, ifyllande av ansökan samt användningen av programmet och problem i samband med skickande av ansökan. Kontakten sker genom att klicka på Användarstödet. Användarstödet öppnar en kontaktsida, där du kan välja om du önskar hjälp per e-post eller per telefon.
Val 1: ’Jag vill: Skicka en fråga/stödbegäran’, välj Mottagare: Samarbetsområde och skriv ditt ärende i meddelandefältet. Slutligen klickar du på Skicka-knappen. Meddelandefältets post styrs direkt till det egna samarbetsområdets rådgivare.
Val 2: ’Jag vill: Få stöd eller tilläggsuppgifter om stödvillkor per telefon’, din egen kommuns kontaktuppgifter syns på skärmen.
Förbindelsen och utbetalningsansökan för Djurens välbefinnande ersättningenVipuanvändarens anvisning Våren 20191.1.2019