Programvarukrav och annat att lägga märke till
Det rekommenderas att webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox används för programmet. Det är bra att tömma webbläsarens cacheminne innan du loggar in i Viputjänsten. Gå till webbläsarinställningarna för att kontrollera att pop up-fönster inte har blockerats. Programmet fungerar i alla operativsystem, men Windows XP rekommenderas inte. För att kunna skriva ut filer från tillämpningen behöver du programmet Adobe Acrobat Reader. En gratisversion av det kan du ladda ner från Adobes webbplats.
När du loggar in i tillämpningen kan webbläsaren visa en varning enligt vilken datasäkerhetscertifikatet inte är tillförlitligt. Bekräfta säkerhetsundantaget (på finska: Vahvista turvallisuuspoikkeus) och hämta det certifikat som webbläsaren föreslår. Efter det öppnar sig Viputjänstens inloggningssida.
Inloggning och åtkomsträttigheter
Logga in i Viputjänsten, som är ett program för elektronisk stödansökan, på adressen https://vipu.mavi.fi. Där kan su byta språket till svenska.
Du kan logga in i Vipu med bläddringsrättigheter, men för att använda e-tjänster behövs behörighet till e-tjänster. I regel är det de primära odlarna som har behörighet till e-tjänster.
En jordbrukare med behörighet till e-tjänster kan både befullmäktiga behörigheten till andra och annullera behörighet elektroniskt. Det görs i Vipu i menyn Gård -> Åtkomsträttigheter. Hos kommunens landsbygdsnäringsmyndighet kan du ansöka om nya bläddringsrättigheter och ny behörighet till e-tjänster. Du kan också annullera rättigheter och behörighet på blankett 457. Använd blankett 456 för att ansöka om behörighet när det gäller en helt ny gård.
Inloggning i Viputjänsten
Du kan logga in i de elektroniska tjänsterna i Viputjänsten genom elektronisk identifiering. Knappen Elektronisk identifiering öppnar de olika identifieringsalternativen. De är identifiering med hjälp av:
1) bankkoder,
2) mobilcertifikat (finns i mobiltelefoner som har ett sim-kort med ett sådant ceritifikat) och
3) certifikatkort, alltså ett chipförsett identitetskort (HST-kort).
Om du väljer att använda bankkoder styr systemet dig till ett fönster där du kan logga in i din egen bank. Där ska du ange din personliga användarkod som gäller nätbanken, ditt lösenord och den sifferserie på nyckeltalslistan som systemet kräver.
Efter att inloggningen har lyckats styr systemet dig tillbaka till Viputjänsten. Det är tryggt att logga in med bankkoder, och inga uppgifter förutom inloggningen förmedlas mellan Viputjänsten och banken.
Anvisningar för användning av mobilcertifikat får du på din egen mobiltelefonoperatörs webbplats eller på adressen www.mobiilivarmenne.fi. Du kan också logga in med hjälp av ett HST-chipkort. Välj alternativet ”Certifikatkort” och använd ett certifikatkort och en kortläsare för att logga in.
Kontakt till användarstödet
I frågor som rör elektroniska ansökan och användning av Viputjänsten kan du kontakta den sakkunnige inom elektroniska ansökan som arbetar inom ditt samarbetsområde samt i frågor som gäller växthusstödet till din egen NTM-central. Han eller hon ger hjälp i problem som gäller åtkomsträttigheter, hur man använder tillämpningen och inskickande av ansökningar. Kontakten tar du genom att klicka på Användarstöd. Då öppnas ett kontaktformulär där du kan välja om du önskar få hjälp via e-post eller per telefon.
Val 1: ’Jag vill: Skicka en fråga/stödbegäran ’, välj ’Mottagare: Samarbetsområde’ och skriv ditt ärende i meddelandefältet. Klicka till sist på Skicka. Posten i meddelandeformuläret styrs direkt till en rådgivare inom ditt eget samarbetsområde (din kommun).
Val 2: ’Jag vill: Få stöd eller tilläggsuppgifter om stödvillkoren per telefon’. Då visas kontaktuppgifterna till din egen kommun.