Maaseutuohjelman ohjelmakauden saapuessa viimeisille vuosille, haluttiin panostaa siihen, että sen merkityksestä ja vaikutuksista kerrotaan. Vuonna 2018 vaikuttavuuksista kerrottiin erityisesti niin sanottujen viestinnän sprinttiviikkojen ja vaikuttajaviestinnän kautta.
Sprinttiviikoilla koko viestintäverkosto keskittyy tietyn ajan viestimään samasta asiasta. Toukokuussa 2018 Eurooppa-päivän ympärillä nostettiin EU-lippua esiin ja kerrottiin somekuvin siitä, mitä EU-rahoituksella on suomalaisella maaseudulla saatu aikaan. Juhannuksen ympärille rakennetun kesäkampanjan aikana viestittiin maaseudulla piipahtaville siitä, että maaseudun kehittämisellä on merkitys niillekin, jotka eivät maaseudulla asu.
Yksi viestinnällisiä hoksauksia vuonna 2018 oli se, että aina ei kannata itse suoraan yrittää tavoitella joukkoja, vaan välillä on järkevää käyttää välikätenä ja äänitorvena henkilöitä, joilla on jo valmis yleisö. Siksi vuonna keväällä 2018 teimme yhteistyötä suositun tubettajan Joona Hellmanin kanssa, jonka video hänen vierailustaan Brysselissä nuorisoaiheisessa maaseutuverkostotyöpajassa tavoitti saman tien useita kymmeniä tuhansia ihmisiä. Samoin maaseuturahaston viestiä veivät valtakunnallisella tasolla ja Pohjois-Savossa näyttelijä Jussi Vatanen ja Etelä-Savossa näyttelijä Ville Haapasalo.
Lue Maaseutu.fi:Stä lisää Joona Hellmanin matkasta Brysseliin
Jussi Vatasen tempauksiin ja haasteeseen voit tutustua tarkemmin Maaseutu.fi:ssä.
Villen Vihreän kullan tie on videosarja maaseudusta ja maaseutumatkailusta Etelä-Savossa. Videot vievät katsojan huikealle matkalle Vihreän kullan kulttuuritielle näyttelijä Ville Haapasalon kanssa. Lue lisää!
Maaseutuverkoston toimintakertomus 201827.2.2019