Inloggning och krav på programvara

Programvarukrav och annat att lägga märke till

Det re­kom­men­de­ras att webb­lä­sar­na Goog­le Chro­me el­ler Mo­zil­la Fire­fox an­vänds för pro­gram­met. Det är bra att töm­ma webb­lä­sa­rens cache­min­ne in­nan du log­gar in i Vi­put­jäns­ten. Gå till webb­lä­sar­in­ställ­ning­ar­na för att kon­trol­le­ra att pop up-föns­ter inte har block­e­rats.  Pro­gram­met fun­ge­rar i alla ope­ra­tiv­sys­tem, men Win­dows XP re­kom­men­de­ras inte. För att kun­na skri­va ut fi­ler från tillämp­ning­en be­hö­ver du pro­gram­met Ado­be Acro­bat Re­a­der. En gra­tis­ver­sion av det kan du lad­da ner från Ado­bes webb­plats.

När du log­gar in i tillämp­ning­en kan webb­lä­sa­ren visa en var­ning en­ligt vil­ken da­ta­sä­ker­het­scer­ti­fi­ka­tet inte är till­för­lit­ligt. Be­kräf­ta sä­ker­hets­un­dan­ta­get (på fins­ka: Va­h­vis­ta tur­val­lisu­us­poik­keus) och häm­ta det cer­ti­fi­kat som webb­lä­sa­ren fö­re­slår. Ef­ter det öpp­nar sig Vi­put­jäns­tens in­logg­nings­si­da.

Inloggning och åtkomsträttigheter

Log­ga in i Vi­put­jäns­ten, som är ett pro­gram för el­ekt­ro­nisk stö­dan­sö­kan, på ad­res­sen https://vipu.ruo­ka­vi­ras­to.fi. Där kan du väl­ja språk till svens­ka.

Du kan log­ga in i Vi­put­jäns­ten med blädd­rings­rät­tig­he­ter, men för att an­vän­da e-tjäns­ter be­hövs be­hö­rig­het till e-tjäns­ter. I re­gel är det de pri­mä­ra od­lar­na som har be­hö­rig­het till e-tjäns­ter.

En jord­bru­ka­re med be­hö­rig­het till e-tjäns­ter kan bå­de be­full­mäk­ti­ga be­hö­rig­he­ten till and­ra och an­nul­le­ra be­hö­rig­het el­ekt­ro­niskt. Det görs i Vi­put­jäns­ten i me­nyn Gård -> Åt­komst­rät­tig­he­ter. Hos kom­mu­nens lands­bygds­nä­rings­myn­dig­het kan du an­sö­ka om nya blädd­rings­rät­tig­he­ter och ny be­hö­rig­het till e-tjäns­ter. Du kan ock­så an­nul­le­ra rät­tig­he­ter och be­hö­rig­het på blan­kett 457. An­vänd blan­kett 456 för att an­sö­ka om be­hö­rig­het när det gäl­ler en helt ny gård.

Inloggning i Viputjänsten

Du kan log­ga in i de el­ekt­ro­nis­ka tjäns­ter­na i Vi­put­jäns­ten ge­nom el­ekt­ro­nisk iden­ti­fi­e­ring. Knap­pen El­ekt­ro­nisk iden­ti­fi­e­ring öpp­nar de oli­ka iden­ti­fi­e­rings­al­ter­na­ti­ven. De är iden­ti­fi­e­ring med hjälp av:
1) bank­ko­der,
2) mo­bi­lcer­ti­fi­kat (finns i mo­bil­te­le­fo­ner som har ett sim-kort med ett så­dant ce­ri­ti­fi­kat) och
3) cer­ti­fi­kat­kort, allt­så ett chip­för­sett iden­ti­tets­kort (HST-kor­t).
Om du väl­jer att an­vän­da bank­ko­der styr sys­te­met dig till ett föns­ter där du kan log­ga in i din egen bank. Där ska du ange din per­son­li­ga an­vänd­ar­kod som gäl­ler nät­ban­ken, ditt lö­sen­ord och den sif­fer­se­rie på nyck­el­tals­lis­tan som sys­te­met krä­ver.

Ef­ter att in­logg­ning­en har lyck­ats styr sys­te­met dig till­ba­ka till Vi­put­jäns­ten. Det är tryggt att log­ga in med bank­ko­der, och inga upp­gif­ter för­utom in­logg­ning­en för­med­las mel­lan Vi­put­jäns­ten och ban­ken.
An­vis­ning­ar för an­vänd­ning av mo­bil­cer­ti­fi­kat får du på din egen mo­bil­te­le­fo­no­pe­ra­törs webb­plats el­ler på ad­res­sen www.mo­bii­li­var­men­ne.fi. Du kan ock­så log­ga in med hjälp av ett HST-chip­kort. Välj al­ter­na­ti­vet ”Cer­ti­fi­kat­kort” och an­vänd ett cer­ti­fi­kat­kort och en kort­lä­sa­re för att log­ga in.

Kontakt till användarstödet

I frå­gor som rör el­ekt­ro­nis­ka an­sö­kan och an­vänd­ning av Vi­put­jäns­ten kan du kon­tak­ta den sak­kun­ni­ge inom el­ekt­ro­nis­ka an­sö­kan som ar­be­tar inom ditt sam­ar­bets­om­rå­de samt i frå­gor som gäl­ler växt­hus­stö­det till din egen NTM-cen­tral.  Han el­ler hon ger hjälp i pro­blem som gäl­ler åt­komst­rät­tig­he­ter, hur man an­vän­der tillämp­ning­en och in­skick­an­de av an­sök­ning­ar. Kon­tak­ten tar du ge­nom att klicka på An­vän­dar­stöd. Då öpp­nas ett kon­takt­for­mu­lär där du kan väl­ja om du öns­kar få hjälp via e-pos­t el­ler per te­le­fon.
Va­l 1: ’Jag vill: Skicka en frå­ga/stöd­be­gä­ran ’, välj ’Mot­ta­ga­re: Sam­ar­bets­om­rå­de’ och skriv ditt ären­de i med­de­lan­de­fäl­tet. Klicka till sist på Skicka. Pos­ten i med­de­lan­de­for­mu­lä­ret styrs di­rekt till en råd­gi­va­re inom ditt eget sam­ar­bets­om­rå­de (din kom­mun).
Va­l 2: ’Jag vill: Få stöd el­ler tilläggs­upp­gif­ter om stöd­vill­ko­ren per te­le­fon’. Då vi­sas kon­takt­upp­gif­ter­na till din egen kom­mun.

An­sö­kan om trans­port­stö­det för sock­er­be­torVipu an­vän­da­rens an­vis­ning år 201927.3.2019