Krav på maskinvara och övrigt att observera
Det rekommenderas att använda programmet med Google Crome eller Mozilla Firefox bläddrare nyaste bläddrare. Internet Explorer – bläddraren får inte användas mera. Bläddrarens temporära minne är det bra att tömma före man loggar in till Vipu-tjänsten. Kontrollera bläddrarens inställningar, att pop up fönstren inte är förhindrade. Programmet fungerar med alla operativsystem, men användningen av Windows XP-operativsystem rekommenderas inte. För att skriva ut tillämpningens filer behövs Adobe Acrobat Reader- programmet. En gratisversion av programmet kan laddas från Adobes internetsida.
Vid inloggningen till programmet kan Internet-bläddraren ge en varning om en otillförlitlig säkerhetscertifikat. Bekräfta säkerhetsundantagen och ladda bläddraren till den föreslagna säkerheten till datorn, varefter Vipu-tjänstens inloggningssida öppnas.
Inloggning och användarrättigheter
Till elektroniska stödansöknignens program loggar man in till Vipu-tjänsten på adressen: https://vipu.ruokavirasto.fi.
Till Viputjänsten kan man logga in med bläddringsrättigheterna , men till elektroniska tjänsterna behövs e-tjänsträttigheter. I huvudsak har gårdens odlare i första hand behörigheten.
Den odlare som har e-tjänsträttigheterna kan befullmäktiga övriga och också återta de befullmäktigades e-rättigheter elektroniskt i Vipu Gård – menyn Åtkomsträttigheter delen. Nya bläddrings- ocn e-tjänsträttigheter kan sökas från kommunen, och också återtas, med blankett 457. En helt ny gårds e-tjänsträttigheter söks med blankett 456. Du kan skriva ut blanketten från Livsmedelsverkets sidor.
Inloggning till Vipu-tjänsten
Elektroniska identifiering – knappen öppnar Viputjänstens inloggningsalternativ, som är:
1. med bankens nätbankskod
2. mobil-id (till mobiltelefonens sim-kort anslutet elektronisk identifiering)
3. med elektroniskt personkort (HST-kort)
Om du väljer att använda bankkoderna, styr systemet dig till bankens inloggningsfönster. Tilläggsinformation om inloggning med bankkoder får du från din egna banks webbsidor. Bankkoderna används endast för inloggningen. Inga övriga uppgifter förutom inloggningskoderna skickas mellan Vipu-tjänsten och banken.
Användningen av mobil-id får du anvisningar på din egen mobiloperatörs hemsida eller på adressen www.mobiilivarmenne.fi. Du kan också logga in med HST-kortet, välj sätt för identifiering ”Identifieringskort” och använd som identifiering identifieringskortet och kortläsare.
Då inloggningen har lyckats, styr programmet dig tillbaka till Viputjänsten.
Kontakt till användarstödet
Du kan ta kontakt i frågor som gäller elektroniska stödansökan och Vipu-tjänstens användning till den elektroniska stödansökans sakkunniga personen på ditt egna samarbetsområdets, av vilken du får hjälp i frågor som gäller användarrättigheterna, användningen av programmet och problem i samband med skickande av ansökan. Kontakten sker genom att klicka på Användarstödet. På skärmen öppnar en kontaktsida, där du kan välja om du önskar hjälp per e-post eller per telefon.
Val 1: ’Jag vill: Skicka en fråga/stödbegäran’, välj Mottagare: Samarbetsområde och skriv ditt ärende i meddelandefältet. Slutligen klickar du på Skicka-knappen. Meddelandefältets post styrs direkt till det egna samarbetsområdets/kommunens rådgivare.
Val 2: ’Jag vill: Få stöd eller tilläggsuppgifter om stödvillkor per telefon’, din egen kommuns kontaktuppgifter syns på skärmen.
Huvudstödsansökan 2019 ( Skiftesuppgifternas anmälningar och Sök stöd)Vipu användarens anvisning 25.4.2019