16. Tillsyn

Stöd­mot­ta­ga­ren, det vill sä­ga råd­gi­va­ren el­ler ser­vice­pro­du­cen­ten, kon­trol­le­ras en­ligt EU- be­stäm­mel­ser­na ge­nom ad­mi­ni­stra­ti­va kon­trol­ler och på stick­prov ba­se­ra­de kon­trol­ler på plats fö­re slut­be­tal­ning­en. Kon­trol­ler­na på plats kan en­dast ut­fö­ras av grans­ka­re som inte har del­ta­git i ad­mi­ni­stra­ti­va kon­trol­ler av sam­ma åt­gärd. Så­le­des ut­för NTM-cen­tra­lens tjäns­te­män ad­mi­ni­stra­ti­va kon­trol­ler, och tjäns­te­män inom kon­trol­len­he­ten vid Livs­me­dels­ver­kets av­del­ning för lands­bygds­ut­veck­ling ut­för kon­trol­ler på plats.

Kon­trol­ler på plats görs på det sätt som för­ut­sätts i för­ord­ning­en ge­nom ett än­da­måls­en­ligt stick­prov. Kon­trol­ler­na ska täcka minst fem pro­cent av be­tal­nings­an­sök­ning­ar­nas år­li­ga eu­ro­be­lopp. Kon­trol­l­ob­jek­ten väljs ge­nom stick­prov som dels är slump­mäs­si­ga, dels grun­dar sig på ris­k­ana­lys. Stick­pro­ven görs en gång i veck­an på Livs­me­dels­ver­ket så att för­ut­sätt­ning­en om minst fem pro­cent på års­ni­vå upp­fylls.

En för­ut­sätt­ning för ut­be­tal­ning­en av stö­det är att kon­trol­len på plats har gjorts – men än­då så att de som inte kon­trol­le­ras kan få sina peng­ar strax ef­ter stick­pro­vet. Vid kon­trol­ler­na ef­ter­strä­vas ett så snabbt ge­nom­fö­ran­de som möj­ligt.

Vid kon­trol­ler­na på plats ska det kon­trol­le­ras att åt­gär­den har slut­förts en­ligt be­stäm­mel­ser­na. Den bör täcka alla kri­te­ri­er för stöd­be­rät­ti­gan­de,
för­bin­del­ser och skyl­dig­he­ter som kan kon­trol­le­ras vid tid­punk­ten för kon­troll­be­sö­ket och som är för­ut­sätt­ning­ar för be­vil­jan­de av stö­det. Vid kon­trol­ler på plats ska det kon­trol­le­ras att åt­gär­den upp­fyl­ler för­ut­sätt­ning­ar­na för er­hål­lan­de av stöd och att ge­nom­fö­ran­det el­ler det till­tänk­ta ge­nom­fö­ran­det av åt­gär­den mot­sva­rar det ge­nom­fö­ran­de som be­skrevs i stö­dan­sök­ning­en el­ler som stö­det be­vil­ja­des för. Vid kon­trol­ler på plats ska man kon­trol­le­ra om de upp­gif­ter som stöd­mot­ta­ga­ren med­de­lat stäm­mer över­ens med de do­ku­ment som står som grund för upp­gif­ter­na.

Om­rå­den som kon­trol­le­ras sär­skilt in­klu­de­rar sys­te­met för re­ser­ve­ring av råd­giv­nings­an­slag, råd­giv­ning­ens ge­nom­fö­rings­me­tod (in­di­vi­du­ell/grupp- råd­giv­ning), råd­giv­ning­ens äm­nes­om­rå­den, råd­gi­var­nas kom­pe­tens och på bygg­nads­ut­bild­ning, samt råd­gi­va­rens kom­pe­tens med hän­syn till det kon­trol­le­ra­de äm­nes­om­rå­det, fak­tis­ka kost­na­der, bok­fö­ring och ve­ri­fi­kat, jord­bru­ka­rens be­styr­kan­de av ge­nom­förd råd-giv­ning/äm­nes­om­rå­den. Dess­utom kon­trol­le­ras skrift­li­ga häl­so­vårds­pla­ner för dju­ren samt skrift­li­ga mil­jö- och ener­gipla­ner.

Även NTM-cen­tra­ler­na kon­trol­le­ras vid be­hov på plats. Då kon­trol­le­ras spen­de­ra­de gårds­spe­ci­fi­ka an­slag, ifyll­na­den av checklis­tor och be­hand­ling­en av be­tal­nings­an­sök­ning­ar samt tid­ta­bel­ler för an­sö­kan om er­sätt­ning­ar osv.

Sys­te­met för jord­bruks­råd­giv­ning – an­vis­ning till råd­gi­va­reMars 202120.5.2019