Inloggningen och krav på maskinvara

Krav på maskinvara och övrigt att observera

Det re­kom­men­de­ras att an­vän­da pro­gram­met med Goog­le Cro­me el­ler Mo­zil­la Fi­re­fox blädd­ra­re ny­as­te blädd­ra­re.  In­ter­net Ex­plo­rer – blädd­ra­ren får inte an­vän­das mera. Blädd­ra­rens tem­po­rä­ra min­ne är det bra att töm­ma fö­re man log­gar in till Vipu-tjäns­ten. Kon­trol­le­ra blädd­ra­rens in­ställ­ning­ar, att pop up fönst­ren inte är för­hind­ra­de. Pro­gram­met fun­ge­rar med alla ope­ra­tiv­sys­tem, men an­vänd­ning­en av Win­dows XP-ope­ra­tiv­sys­tem re­kom­men­de­ras inte. För att skri­va ut tillämp­ning­ens fi­ler be­hövs Ado­be Acro­bat Re­a­der- pro­gram­met. En gra­tis­ver­sion av pro­gram­met kan lad­das från Ado­bes in­ter­netsi­da.

Vid in­logg­ning­en till pro­gram­met kan In­ter­net-blädd­ra­ren ge en var­ning om en otill­för­lit­lig sä­ker­het­scer­ti­fi­kat. Be­kräf­ta sä­ker­hets­un­dan­ta­gen och lad­da blädd­ra­ren till den fö­re­slag­na sä­ker­he­ten till da­torn, var­ef­ter  Vipu-tjäns­tens in­logg­nings­si­da öpp­nas.

Inloggning och användarrättigheter

Till el­ekt­ro­nis­ka stö­dan­sök­nig­nens pro­gram log­gar man in till Vipu-tjäns­ten på ad­res­sen: https://vipu.ruo­ka­vi­ras­to.fi.

Till Vi­put­jäns­ten kan man log­ga in med blädd­rings­rät­tig­he­ter­na , men till el­ekt­ro­nis­ka tjäns­ter­na be­hövs e-tjänst­rät­tig­he­ter. I hu­vud­sak har går­dens od­la­re i förs­ta hand be­hö­rig­he­ten.

Den od­la­re som har e-tjänst­rät­tig­he­ter­na kan be­full­mäk­ti­ga öv­ri­ga och ock­så åter­ta de be­full­mäk­ti­ga­des e-rät­tig­he­ter  el­ekt­ro­niskt i Vipu Gård – me­nyn Åt­komst­rät­tig­he­ter de­len.  Nya blädd­rings- ocn e-tjänst­rät­tig­he­ter kan sö­kas från kom­mu­nen, och ock­så åter­tas, med blan­kett 457.  En helt ny gårds e-tjänst­rät­tig­he­ter söks med blan­kett  456. Du kan skri­va ut blan­ket­ten från Livs­me­dels­ver­kets si­dor.

Inloggning till Vipu-tjänsten

Till den el­ekt­ro­nis­ka Vi­put­jäns­ten kan man log­ga in med hjälp av el­ekt­ro­nisk iden­ti­fi­e­ring.

El­ekt­ro­nis­ka iden­ti­fi­e­ring – knap­pen öpp­nar Vi­put­jäns­tens in­logg­nings­al­ter­na­tiv, som är:

1. med ban­kens nät­bankskod

2. mo­bil-id (till mo­bil­te­le­fo­nens sim-kort an­slu­tet el­ekt­ro­nisk iden­ti­fi­e­ring)

3. med el­ekt­ro­niskt per­son­kort (HST-kort)

Om du väl­jer att an­vän­da bank­ko­der­na, styr sys­te­met dig till ban­kens in­logg­nings­föns­ter. Tilläggs­in­for­ma­tion om in­logg­ning med bank­ko­der får du från din egna banks webb­si­dor. Bank­ko­der­na an­vänds en­dast för in­logg­ning­en. Inga öv­ri­ga upp­gif­ter för­utom in­logg­nings­ko­der­na skick­as mel­lan Vipu-tjäns­ten och ban­ken.

An­vänd­ning­en av mo­bil-id får du an­vis­ning­ar på din egen mo­bi­lope­ra­törs hem­si­da el­ler på ad­res­sen www.mo­bi­i­li­var­men­ne.fi. Du kan ock­så log­ga in med HST-kor­tet, välj sätt för iden­ti­fi­e­ring ”Iden­ti­fi­e­rings­kort” och an­vänd som iden­ti­fi­e­ring iden­ti­fi­e­rings­kor­tet och kort­lä­sa­re.

Då in­logg­ning­en har lyck­ats, styr pro­gram­met dig till­ba­ka till Vi­put­jäns­ten.

Kontakt till användarstödet

På si­dans ned­re balk finns An­vän­dar­stöd var du hit­tar kon­takt­upp­gif­ter­na till den egna kom­mu­nen el­ler NTM-cen­tra­len.

Du kan ta kon­takt i frå­gor som gäl­ler el­ekt­ro­nis­ka stö­dan­sö­kan och Vipu-tjäns­tens an­vänd­ning till den el­ekt­ro­nis­ka stö­dan­sö­kans sak­kun­ni­ga per­so­nen på ditt egna  sam­ar­bets­om­rå­dets, av vil­ken du får hjälp i frå­gor som gäl­ler an­vän­dar­rät­tig­he­ter­na, an­vänd­ning­en av pro­gram­met och pro­blem i sam­band med skick­an­de av an­sö­kan. Kon­tak­ten sker ge­nom att klicka på  An­vän­dar­stö­det. På skär­men öpp­nar en kon­taktsi­da, där du kan väl­ja om du öns­kar hjälp per e-post el­ler per te­le­fon.

Val 1: ’Jag vill: Skicka en frå­ga/stöd­be­gä­ran’, välj Mot­ta­ga­re: Sam­ar­bets­om­rå­de och skriv ditt ären­de i med­de­lan­de­fäl­tet. Slut­li­gen klick­ar du på Skicka-knap­pen. Med­de­lan­de­fäl­tets post styrs di­rekt till det egna sam­ar­bets­om­rå­dets/kom­mu­nens råd­gi­va­re.

Val 2: ’Jag vill: Få stöd el­ler tilläggs­upp­gif­ter om stöd­vill­kor per te­le­fon’, din egen kom­muns kon­takt­upp­gif­ter syns på skär­men.

Stöd för bi­od­lingVipu an­vän­da­rens an­vis­ning20.6.2019