19. Tillsyn och påföljder

Grun­der­na för be­vil­jan­de av er­sätt­ning för dju­rens väl­be­fin­nan­de och iakt­ta­gan­det av er­sätt­nings­vill­ko­ren över­va­kas bå­de ge­nom kon­trol­ler på plats som ut­förs på går­dar­na och ge­nom ad­mi­ni­stra­ti­va kors­gransk­ning­ar. Med kors­gransk­ning av­ses att upp­gif­ter i stöd­för­valt­ning­ens in­te­gre­ra­de ad­mi­ni­stra­tions- och kon­troll­sys­tem jäm­förs med upp­gif­ter­na i oli­ka re­gis­ter. Den ad­mi­ni­stra­ti­va kon­trol­len om­fat­tar alla stöd­sö­kan­de.

Gårds­övervakning ut­förs i form av kon­troll på plats, och den om­fat­tar åt­min­sto­ne 5 pro­cent av stöd­sö­kan­de­na. Av de går­dar som ska bli fö­re­mål för gårds­be­sök väljs 20–25 pro­cent ut slump­mäs­sigt, och res­ten väljs ut på ba­sis av vik­ta­de risk­fak­to­rer. I Fin­land styr och ad­mi­ni­stre­rar Livs­me­dels­ver­ket (Ruo­ka­vi­ras­to) över­vak­ning­en av jord­bruks­stöd. Kon­trol­ler­na ut­förs av in­spek­tö­rer som är an­ställ­da vid nä­rings-, tra­fik- och mil­jö­cen­tra­ler­na (NTM-cen­tra­ler­na). Jord­bru­ka­ren kan un­der­rät­tas om kon­trol­len i för­väg, men EU-lag­stift­ning­en för­ut­sät­ter att kon­trol­ler ut­förs ock­så utan för­hands­an­mä­lan. När det gäl­ler över­vak­ning av djur­stöd kan för­hands­an­mä­lan gö­ras ti­di­gast 48 tim­mar fö­re kon­trol­len.

Jord­bru­ka­ren är skyl­dig att utan er­sätt­ning för den myn­dig­het som ut­för in­spek­tion läg­ga fram alla hand­ling­ar som an­kny­ter till er­sätt­ning­en och att även i öv­rigt bi­stå vid in­spek­tio­nen. I den om­fatt­ning som till­syn­s­upp­gif­ten krä­ver har den som ut­för in­spek­tio­nen rätt att in­spek­te­ra jord­bru­ka­rens hus­djurs­bygg­na­der, djur och öv­ri­ga för­ut­sätt­ning­ar för att be­vil­ja och be­ta­la ut er­sätt­ning­en. Hem­fri­den be­ak­tas dock vid in­spek­tio­nen.

Vad är det som granskas?

Vid över­vak­ning­en kon­trol­le­ras det att mi­ni­mi­ni­vå­er­na för de åt­gär­der som jord­bru­ka­ren har valt upp­fylls och att stöd­vill­ko­ren iakt­tas. Vid över­vak­ning­en kon­trol­le­ras dess­utom att upp­gif­ter­na i djur­re­gist­ren är kor­rek­ta; det sker ge­nom att alla in­di­vi­du­el­la pro­duk­tions­djur som vid kon­troll­tid­punk­ten finns på går­den in­spek­te­ras på nöt-, får- och get­går­dar samt ge­nom att det sam­man­lag­da an­ta­let djur kon­trol­le­ras på svin- och fjä­der­fä­går­dar. Upp­gif­ter­na i djur­re­gist­ren och djur­för­teck­ning­ar­na sä­ker­ställs ock­så med hjälp av ve­ri­fi­kat över köp och för­sälj­ning­ar av djur.

Vid gårds­över­vak­ning­en av nöt-, får- och get­går­dar kon­trol­le­ras ock­så even­tu­ellt er­sätt­nings­be­rät­ti­gan­de djur, allt­så så­da­na in­di­vi­du­el­la pro­duk­tions­djur som vid kon­troll­tid­punk­ten inte är er­sätt­nings­be­rät­ti­gan­de men läng­re fram un­der för­bin­del­se­året kan kom­ma att bli er­sätt­nings­be­rät­ti­gan­de. Så­da­na djur kon­trol­le­ras på sam­ma sätt som de djur som är er­sätt­nings­be­rät­ti­gan­de vid kon­troll­tid­punk­ten. Om ett even­tu­ellt er­sätt­nings­be­rät­ti­gan­de djur för­kas­tas le­der det till en på­följd i frå­ga om den er­sätt­ning för väl­be­fin­nan­de som be­ta­las till går­den. En even­tu­ell på­följd i frå­ga om brist­fäl­ligt märk­ta el­ler brist­fäl­ligt re­gi­stre­ra­de djur som inte alls har nå­gon möj­lig­het att bli er­sätt­nings­be­rät­ti­gan­de un­der stöd­året be­stäms via tvär­vill­ko­ren (över­vak­ning av de tvär­vill­kor som gäl­ler märk­ning­en och re­gi­stre­ring­en av djur).

Övervakningsresultat

Er­sätt­ning­en mins­kas helt el­ler del­vis, om det vid in­spek­tio­nen no­te­ras fel i djuran­ta­let el­ler om jord­bru­ka­ren har un­der­lå­tit att iakt­ta er­sätt­nings­vill­ko­ren. Minsk­ning­en på­ver­kas av an­ta­let djur som för­kas­tas, av de upp­täck­ta bris­ter­na i frå­ga om att iakt­ta er­sätt­ning­ens bas­ni­vå och av all­va­ret, om­fatt­ning­en, var­ak­tig­he­ten samt upp­rep­ning­en av för­sum­mel­ser att iakt­ta stöd­vill­ko­ren för åt­gär­der­na. Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nens lag­stift­ning och den na­tio­nel­la lag­stift­ning­en iakt­tas i frå­ga om minsk­ning av er­sätt­ning­en och be­slut att inte be­ta­la er­sätt­ning.

Om för­sum­mel­sen av ett er­sätt­nings­vill­kor är all­var­lig el­ler om jord­bru­ka­ren har lagt fram för­fals­ka­de be­vis el­ler inte har gett in de upp­gif­ter som be­hövs, ute­sluts jord­bru­ka­ren från er­sätt­ning­en för dju­rens väl­be­fin­nan­de för det ak­tu­el­la året och det föl­jan­de året.

Er­sätt­ning som be­ta­lats ut fel­ak­tigt el­ler utan grund åter­krävs, om för­ut­sätt­ning­ar­na för be­vil­jan­de el­ler ut­be­tal­ning av er­sätt­ning­en inte har upp­fyllts, om jord­bru­ka­ren inte har följt er­sätt­nings­vill­ko­ren, om jord­bru­ka­ren har läm­nat fel­ak­tig el­ler brist­fäl­lig in­for­ma­tion som i vä­sent­lig grad har på­ver­kat be­vil­jan­det el­ler ut­be­tal­ning­en av er­sätt­ning­en, om jord­bru­ka­ren för­hind­rar ge­nom­fö­ran­det av en in­spek­tion el­ler om Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nens lag­stift­ning för­ut­sät­ter åter­krav. Så­da­na på­följ­der och åter­krav i frå­ga om er­sätt­ning­en för dju­rens väl­be­fin­nan­de som be­ror på fel­ak­ti­ga djuran­tal kan ut­sträck­as till de fyra fö­re­gå­en­de åren.

Er­sätt­ning för dju­rens väl­be­fin­nan­de För­bin­del­se­vill­kor 20204.12.2018