Hakemustyypin valinnan jälkeen esitäytetyssä hakemuksessa näkyy kaksi välilehteä: Perustiedot ja Hankesuunnitelma. Ennen hakemuksen täyttämistä tarkista lomakkeen yläreunasta, että olet valinnut oikean hakemustyypin. Täytä ensin Perustiedot-välilehti. Perustiedot käsittävät tiedot hakijasta ja tämän yhteystiedoista, hankkeen yhteyshenkilöstä, muista osapuolista sekä hankkeen tiedoista.
Hakija ja yhteystiedot
Hakija ja yhteystiedot tulevat automaattisesti Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ-palvelusta). Jos osoitetiedot ovat vanhentuneet, päivitä ne YTJ-palveluun, josta ne päivittyvät Hyrrään. Voit myös ilmoittaa Maaseutuhallinnossa käytettävän osoitteen kohdasta Omat tiedot/profiili (katso Yleistä Hyrrän käytöstä). Ainoa muutettava (täydennettävä) tieto hakemuksella on www-osoite. Voit muokata www-osoitetta painamalla Muokkaa, minkä jälkeen aukeaa www-osoite-otsikon alle laatikko osoitteen kirjoittamista varten. Tiedon tallentaminen tapahtuu Tallenna-painikkeesta.
Kun painat Muokkaa-painiketta, aukeaa www-osoitetta varten laatikko, jonne voit kirjoittaa hakijan www-osoitteen. Tallenna tieto Tallenna-painikkeesta.
Yhteyshenkilö
Tallenna yhteyshenkilöksi sen henkilön tiedot, joka toimii hankkeen yhteyshenkilönä viranomaisten suuntaan. Lisää yhteyshenkilö painamalla Lisää yhteyshenkilö.
Lisää laatikkoon yhteyshenkilön henkilötunnus muodossa ppkkvv-xxxx ja paina Hae. Järjestelmä hakee yhteyshenkilön tiedot automaattisesti Digi- ja väestötietovirastosta. Tietoja ei voi muuttaa. Jos haluat vaihtaa jo valitsemasi henkilön toiseksi, paina Vaihda yhteyshenkilö.
Muokkaa-painikkeesta aukeavat laatikot, joihin voit lisätä yhteyshenkilön puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Tallenna tiedot Tallenna-painikkeesta. Sähköpostiosoitteen lisääminen on tärkeää, jotta hakemusta koskevat sähköpostitse kulkevat ilmoitukset tavoittavat yhteyshenkilön.
Vastuuhenkilö
Hankkeen vastuuhenkilö on henkilö, joka voi allekirjoittaa hakemuksen ja vastaa hankkeen toteutuksesta. Järjestelmään tunnistautunut henkilö lisätään automaattisesti vastuuhenkilöksi. Muutettavia (täydentäviä) tietoja ovat:
- Hakemuksen allekirjoittaja(t) määritellään Allekirjoittaja-valintaruudun avulla. Väkänen valintaruudussa tarkoittaa, että henkilö on valittu allekirjoittajaksi. Valinnan saa pois klikkaamalla valintaruutua uudelleen. Hakemuksen Perustiedot-välilehdellä pitää olla valittuna organisaation sääntöjen mukaiset allekirjoittajat, jotta hakemuksen allekirjoittaminen ja lähettäminen on mahdollista.
- Vastuuhenkilön tiedoista voit lisäksi muuttaa (täydentää) henkilön roolin hankkeessa/organisaatiossa, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Sähköpostiosoitteen lisääminen on tärkeää, jotta hakemusta koskevat sähköpostitse kulkevat ilmoitukset tavoittavat vastuuhenkilön.
Muut allekirjoitusoikeuden omaavat henkilöt
Hakemuksella voi olla muitakin osapuolia (esimerkiksi muita hakemuksen allekirjoittajia), jotka lisätään hakemukselle tässä kohdassa. Lisääminen tapahtuu painikkeesta Lisää uusi osapuoli.
Lisää laatikkoon henkilön henkilötunnus muodossa ppkkvv-xxxx ja paina Hae, jolloin järjestelmä hakee henkilön tiedot Digi- ja väestötietovirastosta. Jos muu osapuoli toimii hakemuksen allekirjoittajana, lisää täppä kohtaan Allekirjoittaja. Jos haluat poistaa osapuolen, paina Poista.
Voit lisätä useampia osapuolia painamalla Lisää uusi osapuoli. Hakemuksen voi lähettää vasta sen jälkeen, kun jokainen allekirjoittajaksi määritelty osapuoli on allekirjoittanut hakemuksen. Jokaisen allekirjoittajan pitää kirjautua sisään omilla tunnuksillaan, jotta voivat allekirjoittaa hakemuksen. Näin ollen jokaisella allekirjoittajalla pitää olla käytössä omat Katso-tunnukset, joille on annettu Hyrrä-hakija-valtuudet. Hakemuksen lähettämisestä lisää kohdassa Allekirjoitus ja lähettäminen.
Yritykseen liittyviä tietoja
Täytä yritykseen liittyvät tiedot hakemukselle.
Merkitse, onko hakija maatilakotitalouden jäsen (viljelijä, puoliso tai muu samaan kotitalouteen kuuluva). Jos hakija on maatilakotitalouden jäsen, ilmoita sen maatilan tilatunnus, jonka omistajan kotitalouteen hakija kuuluu.
Merkitse, onko tukea hakeva yritys hakuhetkellä aloittava yritys vai jo toimiva yritys sekä yritystoiminnan alkamisajankohta.
Yrityksen toimialakoodi tulee Y-tunnuksen perusteella YTJ:stä. Jos se on väärä, muutos pitää tehdä YTJ:hin, josta se päivittyy järjestelmään.
Hankkeen tiedot
Tässä osassa lisätään hankkeen perustiedot, joita ovat muun muassa Hankkeen nimi ja Toteutuskunta. Anna toimenpiteelle nimi, joka on kuvaava, lyhyt ja ytimekäs. Ilmoita aloittavan tai kehitettävän yritystoiminnan toimiala, johon haettava tuki kohdistuu.
Ilmoita yrityksen toimipaikan sijaintikunta hakemushetkellä. Ilmoita myös vuoden 2014 kuntajaon mukainen toteutuskunta. Investointien tukitasot on porrastettu kansallisten tukivyöhykkeiden mukaan, joiden määrittely perustuu vuoden 2014 kuntajakoon.
Ilmoita yrityksen toimipaikan tarkka osoite, jotta toimenpide pystytään sijoittamaan ohjelman seurannassa käytettävään maaseutu-kaupunki-luokitteluun, joka perustuu paikkatietoon.
Yritystuella tuetut hankkeet voidaan julkistaa internetsivuilla. Kirjoita tähän sellainen kuvaus hankkeesta, joka ei sisällä yrityssalaisuuksia ja on siten mahdollista julkaista.
Pakolliset kentät on merkitty punaisella tähdellä, ja Tooltipit antavat ohjeita kentän täyttämiseen. (Katso Yleistä Hyrrän käytöstä).
Lomakkeen tiedot tallentuvat siirtyessäsi seuraavalle välilehdelle Seuraava-painikkeesta. Samalla avautuu täytettäväksi Hankesuunnitelma-välilehti.
Jos haluat välillä tallentaa tietoja ja jatkaa hakemuksen täyttämistä myöhemmin, paina vasemmasta yläreunasta Tallenna.
HYRRÄ-OHJEYritystuki28.4.2015