Läpikäynti ja tarkastus
Hakemuksen vireilletulotarkastuksen jälkeen myöntöpäätösesittelijällä/Leader-käsittelijällä on oikeus tehdä hakemuskäsittely. Työpöydällä (katso artikkeli Aloitusnäkymä eli työpöytä) kohdassa Uudet näet hakemukset, jotka on siirretty sinun käsittelyvastuullesi. Valitse hakemus, jota haluat käsitellä. Voit myös etsiä haluamasi hakemuksen Hae-toiminnolla.
Tarkastuksessa käydään läpi hakemuksen jokainen kenttä ja tarkastetaan niiden sisältö. Tarvittaessa hakijaa pyydetään täydentämään hakemusta.
Jos kohta on kunnossa eikä sitä tarvitse täydentää, valitse kyseisen kohdan oikeasta reunasta vihreä väkänen klikkaamalla sitä hiirellä. Kohdan alapuolelle ilmestyy laatikko Perustelu, johon voit halutessasi kirjoittaa omia muistiinpanoja/kommentteja.
Jos kohta vaatii lisätietoja, valitse kyseisen kohdan oikeasta reunasta punainen rasti klikkaamalla sitä hiirellä. Valintakohdan alapuolelle ilmestyy laatikko Perustelu, johon kirjoitetaan, miten hakemuksen kohtaa tulee täydentää. Kentän täyttäminen on pakollista.
Jos jokin kohta hakemuksella vaatii lisätietoja, ei päätösesitystä voi vielä tehdä. Hakijalle lähetetään tällöin täydennyspyyntö painamalla Toiminnot-otsikon alla olevaa Täydennyspyyntö asiakkaalle -painiketta. Painikkeen takaa aukeaa lomake lisätietopyynnön lähettämiseksi.
Kirjoita hakijalle Saate sekä anna Määräaika, johon mennessä pyyntöön on vastattava. Määräajan on syytä olla riittävän pitkä. Lomakkeella näkyy kaikkien lisätietoa vaativien kenttien tiedot sekä perustelukenttiin kirjoittamasi tekstit. Voit täydentää perusteluja vielä tässä vaiheessa.
Kun olet käynyt kaikki hakemuksen kohdat läpi, ilmestyy lomakkeelle Lähetä-painike, jota klikkaamalla lähetät pyynnön hakijalle. Jos haluat palata hakemukseen pyyntöä lähettämättä, klikkaa Palaa hakemuskäsittelyyn.
Pyynnön lähettämisen jälkeen kyseinen hakemus löytyy sarakkeesta Odottaa lisätietoja ja sen tila on Avattu täydennettäväksi.
Hakemuksesta näet seuraavat tiedot:
- Hakijan nimi
- Hankkeen nimi
- Hankenumero
- Käsittelyyn siirtämisen yhteydessä määritelty käsittelyaika
- Täydennyspyynnölle annettu täydennysaika. Jos tämä teksti on punainen, täydennyspyynnön antamiselle annettu määräaika on mennyt umpeen
- Kun hakija on aloittanut täydennyspyynnön tekemisen, Täydennysaika-kohdan alapuolella teksti muuttuu: Lisätietojen täydentäminen aloitettu.
Lisätietopyyntöön vastattu
Kun hakija on vastannut lisätietopyyntöön, löydät sen Työpöydältä sarakkeesta Työn alla. Hakemuksen laatikon tausta on muuttunut väriltään vihertäväksi, ja alas on ilmestynyt teksti Lisätietopyyntöön vastattu.
Avaa hakemus klikkaamalla hankkeen nimeä. Tarkista hakemus.
Kun hakemus palautuu hakijan täydennettäväksi, on hänellä mahdollisuus täydentää/korjata hakemusta myös sellaisten kohtien osalta, joista ei ole pyydetty lisätietoa. Kohdissa, joihin on kohdistettu lisätietopyyntö, näkyy oikeassa yläreunassa teksti Korjattu pyynnöstä. Hakijan on täytynyt tehdä muutoksia kaikkiin lisätietoa vaatiiviin kohtiin ennen kuin on voinut lähettää hakemuksen uudestaan.
Kohdissa, joita on täydennetty/korjattu ilman lisätietopyyntöä, otsikon tausta on muuttunut punaiseksi ja oikeassa yläkulmassa lukee teksti Huom! Muutettu ilman lisätietopyyntöä.
Käsittelijä voi ottaa hakemuksen takaisin hakijalta vasta sen jälkeen, kun hakemuksen täydennysaika on kulunut umpeen eikä hakijasta ole kuulunut mitään. Tällöin päätös tehdään olemassa olevien tietojen perusteella.
Täydennysaika umpeutunut
Kun täydennysaika on umpeutunut eikä hakemuksen lisätietopyyntöön ole vastattu, voi käsittelijä perua lisätietopyynnön ja jatkaa käsittelyä. Merkkinä määräajan täyttymisestä on, että Täydennysaika-rivin tekstin väri on muuttunut punaiseksi.
Avaa haluamasi hakemus klikkaamalla hakijan tai hankkeen nimen päällä, jolloin hakemus aukeaa ja sen yläreunassa on taustaltaan sinertävä laatikko.
Piilota lisätietopyyntö -painikkeesta piilotat tämän sinertävän laatikon.
Peru lisätietopyyntö / Jatka hakemuskäsittelyä -painikkeesta perut lähettämäsi lisätietopyynnön ja pääset jatkamaan hakemuksen käsittelyä. Hakija ei tämän jälkeen näe enää lisätietopyyntöä eikä voi siis vastata siihen. Jos hakija on täydentänyt hakemusta, mutta ei ole palauttanut sitä, kaikki hakijan lisäämä tieto katoaa, kun lisätietopyyntö perutaan. Ennen kuin pyyntö perutaan, olisi hyvä olla yhteydessä hakijaan ja kysyä, onko hän täydentänyt tai aikeissa täydentää hakemusta. Hakija voi vastata lisätietopyyntöön siihen asti, kun pyyntö on peruttu, vaikka takaraja olisikin mennyt umpeen.
Järjestelmä varmistaa, haluatko varmasti peruuttaa lisätietopyynnön.
Pyynnön peruuttamisen jälkeen hakemus löytyy työn alla -sarakkeesta ja voit jatkaa hakemuksen käsittelyä. Katso artikkeli Hakemuksen käsittely.
Tekninen lisätieto-/täydennyspyyntö
Teknisellä lisätietopyynnöllä voit muuttaa tai täydentää hakemuksen tietoja. Esimerkiksi henkilöhakijan muuttaminen yrityshakijaksi, sähköpostilla tulleiden liitteiden tai puuttuvan tilinumeron lisäys tehdään teknisellä lisätietopyynnöllä.
Tee tekninen lisätietopyyntö klikkaamalla Toiminnot-otsikon alla olevaa Tekninen täydennyspyyntö -painiketta. Täydennä myös kentät Saate ja Määräaika, jolloin Lähetä-painike aktivoituu.
Tekniseen lisätietopyyntöön vastataan Paperihakemustallentajana. Hae hakemus Hae-toiminnolla ja tee paperihakemustallentajan roolissa tarvittavat muutokset. Palauta tekninen lisätietopyyntö Allekirjoitus ja lähetys -välilehdellä Lähetä-painikkeesta.
Huom! Älä käytä teknistä lisätietopyyntöä silloin, kun haluat täydennyksen tiedot asiakkaalta. Mikäli olet vahingossa lähettänyt teknisen lisätietopyynnön, palauta paperihakemustallentajan roolissa tekninen lisätietopyyntö Allekirjoitus ja lähetys -välilehdellä tekemättä muutoksia hakemuksen tietoihin. Tämän jälkeen voit tehdä hakijalle tavallisen lisätietopyynnön.
HYRRÄ-OHJELeader-käsittelijä6.5.2015