1. Inledning

Webb­lä­sar­na Goog­le Chro­me och Mo­zil­la Fi­re­fox läm­par sig bäst för att blädd­ra i den här gui­den. Du kan blädd­ra i gui­den ge­nom att klicka på pi­lar­na ner­till på si­dan. Till in­ne­hålls­för­teck­ning­en kan du all­tid åter­vän­da ge­nom att klicka på knap­pen In­ne­håll, som du ser i si­dans vänst­ra kant. Från in­ne­hålls­för­teck­ning­en kan du gå di­rekt till öns­kat ka­pi­tel ge­nom att klicka på ka­pi­tel­ru­bri­ken i frå­ga. Du för­sto­rar bil­der­na i gui­den ge­nom att klicka på dem, och en länk till en pdf-ver­sion som du kan skri­va ut finns i ka­pit­let ’Upp­gif­ter om pu­bli­ka­tio­nen’ i slu­tet av gui­den.

Av­sik­ten med de här an­vis­ning­ar­na är att ge lä­sa­ren en över­sikt av Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nens sys­tem med im­port- och ex­port­li­cen­ser för jord­bruks­pro­duk­ter och dess prak­tis­ka tillämp­ning i Fin­land. Sys­te­met med im­port- och ex­port­li­cen­ser för jord­bruks­pro­duk­ter är en del av EU:s ge­men­sam­ma jord­bruks­po­li­tik, som syf­tar till att åstad­kom­ma mark­nads­jäm­vikt.

Be­stäm­mel­ser om im­port- och ex­port­li­cen­ser finns i föl­jan­de för­ord­ning­ar och la­gar:

De ovan­nämn­da kom­mis­sions­för­ord­ning­ar­na är di­rekt bin­dan­de i Fin­land. An­vis­ning­ar­na ba­se­rar sig på de här för­ord­ning­ar­na, men är inte rätts­ligt bin­dan­de. Upp­gif­ter­na i den här gui­den är av­sed­da att vara rikt­gi­van­de.

Uni­ons­lag­stift­ning­en ge­nom­går änd­ring­ar, så trots upp­da­te­ring­ar av den här gui­den är det möj­ligt att upp­gif­ter­na i den inte all­tid är à jour. Du läg­ger väl mär­ke till att gäl­lan­de lag­stift­ning all­tid har fö­re­trä­de fram­om an­vis­ning­ar­na. Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nens lag­stift­ning pu­bli­ce­ras i Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nens of­fi­ci­el­la tid­ning, vars in­ter­netad­ress är www.eurlex.eu­ro­pa.eu. Det är bra om sö­kan­den kon­trol­le­rar den upp­da­te­ra­de lag­stift­ning­en och de ak­tu­el­la för­fa­ran­de­na ge­nom att kon­tak­ta mark­nads­av­del­ning­en.

Livs­me­dels­ver­kets mark­nads­av­del­ning (ne­dan mark­nads­av­del­ning­en) är den myn­dig­het som ut­fär­dar li­cen­ser i im­port- och ex­port­li­cens­ären­den. Livs­me­dels­ver­kets fi­nans­för­valt­ning tar emot sä­ker­he­ter, skö­ter åter­läm­ning­en av sä­ker­he­ter och vid be­hov för­ver­kan­den samt för­val­tar sä­ker­hets­re­gist­ret. Kon­takt­upp­gif­ter­na hit­tar du i ka­pi­tel 10 i slu­tet av den här gui­den.

An­vis­ning­ar­na i gui­den gäl­ler främst li­cen­ser som inte är kvo­tim­port- re­spek­ti­ve kvo­tex­port­li­cen­ser. Kvo­tim­port- och kvo­tex­port­li­cen­ser kan om­fat­tas av sär­skil­da be­stäm­mel­ser som i en del fall kan skil­ja sig från de all­män­na be­stäm­mel­ser som be­hand­las här. Den här gui­den gäl­ler inte kvo­ter som för­val­tas via kvot­re­gist­ret och för vars del Tul­lens av­del­ning för ut­ri­kes­han­del och be­skatt­ning är be­hö­rig myn­dig­het (kon­takt­upp­gif­ter­na hit­tar du i slu­tet av den här gui­den). De blan­ket­ter som nämns i gui­den finns på Livs­me­dels­ver­kets webb­plats www.ruo­ka­vi­ras­to.fi.

1.1. Systemet med import- och exportkontroll

Im­por­ten från tred­je­land av jord­bruks­pro­duk­ter som om­fat­tas av vis­sa mark­nads­ord­ning­ar för jord­bru­ket för­ut­sät­ter en AG­RIM-im­port­li­cens, och på mot­sva­ran­de för­ut­sät­ter ex­por­ten till tred­je­land en AG­REX-ex­port­li­cens. Av­sik­ten med im­port- och ex­port­li­cen­ser är att sä­ker­stäl­la att mark­nads­ord­ning­ar­na för­val­tas oklan­der­ligt. Im­port- och ex­port­li­cen­ser­na är till sin na­tur kon­troll­do­ku­ment. De ut­fär­das för­ut­satt att sö­kan­den är re­gi­stre­rad som kund hos mark­nads­av­del­ning­en och i Tul­lens re­gis­ter över EORI-num­mer. att sä­ker­het har ställts vid be­hov, att an­sö­kan är ve­der­bör­li­gen ifylld och att net­to­kvan­ti­te­ten av jord­bruks­pro­duk­ten i frå­ga för­ut­sät­ter en li­cens. Im­port- och ex­port­li­cen­ser­na är i kraft i alla med­lems­sta­ter inom Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nen, med un­dan­tag för vis­sa sär­fall som det fö­re­skrivs om i uni­ons­lag­stift­ning­en.

1.2. Tullförmånssystem

Vid im­port av jord­bruks­pro­duk­ter från tred­je­land tilläm­pas i vis­sa fall tull­för­måns­sys­tem som of­tast är bund­na till en viss max­i­mikvan­ti­tet, en s.k. tull­kvot. Tull­kvo­ter­na med­ger lätt­na­der från tull­av­gif­ter­na vid im­port till uni­o­nens om­rå­de. När kvot­mäng­der­na fylls kan man fort­fa­ran­de im­por­te­ra va­ror från tred­je­land, men för dem ska då be­ta­las im­port­tull och tull­av­gift till fullt be­lopp.

Tull­kvo­ter­na kan in­de­las i kvo­ter som grun­dar sig på mul­ti- el­ler bi­la­te­ra­la av­tal och kvo­ter som grun­dar sig på en­si­di­ga ar­ran­ge­mang. Av­tals­kvo­ter­na grun­dar sig på pre­fe­rens­be­hand­lings­av­tal mel­lan Eu­ro­pe­is­ka uni­o­nen och tred­je­land. Som ex­em­pel kan näm­nas kvo­ter som an­kny­ter till Eu­ro­pa­av­tal, av­ta­let med AVS-län­der­na och av­tal med Me­del­havs­län­der­na. Im­port­tull­kvo­ter tilläm­pas en­dast på pro­duk­ter som vi­sas ha sitt ur­sprung i lan­det i frå­ga. WTO-kvo­ter­na (ti­di­ga­re: GATT-kvo­ter­na) är ock­så kvo­ter som grun­dar sig på av­tal och som bil­dar en grupp för sig inom tull­kvots­sys­te­met. En­si­di­ga ef­ter­gif­ter som EU be­vil­jar möj­lig­gör par­ti­ell el­ler full fri­het från im­port­tul­lar för så­da­na pro­duk­ter som inte till­ver­kas inom EU:s om­rå­de i till­räck­lig mängd.

Vid an­sö­kan om kvo­ter och för­del­ning av kvo­ter mel­lan im­por­tö­rer­na tilläm­pas oli­ka för­fa­ran­den.  Kvo­ter­na för jord­bruks­pro­duk­ter är an­ting­en kvo­ter som för­de­las ge­nom an­sök­nings­för­fa­ran­de el­ler kvo­ter som för­val­tas med hjälp av kvot­re­gist­ret.

Im­port- och ex­port­li­cen­ser för jord­bruks­pro­duk­terNo­vem­ber 201922.11.2019