Enligt artikel 1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1237 är import- och exportlicenserna elektroniska dokument eller pappersdokument med en viss giltighetstid, i vilka rätten och skyldigheten att importera eller exportera produkter fastställs. För importlicenser används uttrycket AGRIM-importlicens och för exportlicenser benämningen AGREX-exportlicens. Licenserna är värdepapper som bör förvaras omsorgsfullt.
I kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/1239 och kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1237 uppräknas de jordbruksprodukter och fall för vars del en AGRIM-importlicens eller en AGREX-exportlicens krävs. De här jordbruksprodukterna uppräknas också i bilaga I till den här guiden vad importlicenser beträffar och i bilaga II till guiden vad exportlicenser beträffar.
5.1. Fall då importlicens krävs
En importlicens ska uppvisas för följande produkter:
- Produkter som förtecknas i bilaga I till den här guiden och som deklareras för övergång till fri omsättning under alla förhållanden, utom inom ramen för tullkvoter, om inte annat nämns i bilaga I. Produktkvantiteterna måste överskrida de nettokvantiteter som nämns i bilaga I för att kräva en importlicens.
- Produkter som deklareras för övergång till fri omsättning inom ramen för tullkvoter som förvaltas enligt metoden samtidig behandling eller metoden traditionella/nya mönster enligt artikel 84.2 b respektive c i förordning (EU) nr 1308/2013, eller en kombination av dessa, eller enligt en annan lämplig metod.
- Produkter som förtecknas i bilaga I och som deklareras för övergång till fri omsättning inom ramen för tullkvoter som förvaltas genom metoden ’först till kvarn’ enligt artikel 184.2 a i förordning (EU) nr 1308/2013.
- Produkter som förtecknas i bilaga I och som deklareras för övergång till fri omsättning inom ramen för en förmånsordning som förvaltas genom licenser.
- Produkter som omfattas av ett förfarande för passiv förädling med användning av en exportlicens och som kommer tillbaka för övergång till fri omsättning som produkter som förtecknas i avsnitt A eller B i bilaga I.
- Produkter som deklareras för övergång till fri omsättning i enlighet med artikel 185 i förordning (EU) nr 1308/2013, om en nedsättning av importtullen ska tillämpas.
5.2. Fall då exportlicens krävs
- Produkter som förtecknas i bilaga II till den här guiden (en licens krävs, när produktkvantiteterna överskrider de nettokvantiteter som nämns i bilaga II)
- Unionsprodukter för vilka det ska visas upp en exportlicens för att produkterna ska kunna omfattas av en kvot som förvaltas av unionen eller av ett tredjeland och som öppnats i det landet för dessa produkter
- Följande unionsprodukter som avses i bilaga II och ska exporteras:
- produkter som omfattas av tullförfarandet för aktiv förädling
- produkter som är basprodukter av det slag som förtecknas i bilaga III till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 510/2014 och som omfattas av tullförfarandet för passiv förädling
- produkter som är föremål för återbetalning eller eftergift av import- eller exporttullar enligt avdelning III kapitel 3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 952/2013, avseende vilka inget slutligt beslut ännu har fattats.
5.3. Att ansöka om en import- respektive exportlicens
Kunden ansöker om import- och exportlicenser på elektronisk väg via ansökningstjänsten för export- och importlicenser, när registreringen i marknadsavdelningens kundregister och i den elektroniska ansökningstjänsten är slutförd. Från Livsmedelsverket skickas det per e-post koder, nyckeltal och lösenord som kunden ska använda i den elektroniska ansökningstjänsten.
Via den elektroniska ansökningstjänsten kan kunden ansöka både om elektroniska licenser och om papperslicenser för att användas annanstans i EU, om produkterna förtullas i ett annat medlemsland. Om ansökningstjänsten för export- och importlicenser inte är tillgänglig på grund av ett tekniskt fel kan import- och exportlicenser sökas också skriftligen på AGRIM-ansökningsblanketten (import) och AGREX-ansökningsblanketten (export). Skriftliga ansökningar kan e-postas i skannad form till adressen tuovi(at)ruokavirasto.fi, postas till adressen Livsmedelsverket, PB 100, 00027 LIVSMEDELSVERKET eller föras till Livsmedelsverkets registratur.
Som inlämningsdag för licensansökan betraktas den arbetsdag under vilken myndigheten har tagit emot licensansökan senast kl. 14.00. Ansökningar som inkommit till Livsmedelsverket efter kl. 14 anses ha lämnats in den första arbetsdag som följer på den faktiska mottagningsdagen. Likaså ska säkerheter som hänför sig till licensansökningar vara framme hos Livsmedelsverket senast kl. 14.00 den dag då ansökan lämnas in.
Licensansökningar som kommit fram på vardagar efter kl. 14 eller på en lördag eller söndag eller en annan söckenhelg anses ha lämnats in den arbetsdag som följer på den faktiska inlämningsdagen.
Säkerhet ska ställas för import- och exportlicenser. Se avsnittet Att ställa säkerhet, kapitel 4.1.
Om kunden vill återta en ansökan ska det göras elektroniskt eller skriftligen före kl. 14 på inlämningsdagen.
Om en ansökan eller en del av den avslås, frisläpper Livsmedelsverket säkerheten utan dröjsmål.
5.4. Att utfärda import- och exportlicenser
De på elektronisk väg utfärdade licenserna kan ses på fliken Licenser i ansökningstjänsten för export- och importlicenser. Om en licens kommer att utnyttjas annanstans inom EU, kan den utfärdas i form av papperslicens. Importlicenser i pappersform utfärdas på AGRIM-blanketten medan exportlicenser i pappersform utfärdas på AGREX-blanketten, och de postas till den adress som sökanden har uppgett. Import- och exportlicensernas giltighetstider framgår av bilaga II till kommissionens genomförandeförordning 2016/1239 (och av bilagorna I och II till den här guiden).
Uppgifter som förts in i licenser och dellicenser får inte ändras efter utfärdandet. Om den licensutfärdande myndigheten anser att en rättelse behövs ska den återkalla licensen eller dellicensen och utfärda en rättad licens eller dellicens utan dröjsmål.
5.5. Att utnyttja import- och exportlicenser
Import- och exportlicensen utgör en rättighet och medför en skyldighet att under licensens giltighetstid låta den kvantitet produkter som licensen omfattar övergå till fri omsättning eller exportera den. Tulldeklarationen görs av licensinnehavaren eller licensmottagaren eller av ett tullombud som utsetts att agera för deras räkning. Enligt artikel 5.2 c i kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1237 ska det anges i tulldeklarationen om det är licensinnehavaren eller licensmottagaren som är den person för vars räkning den ovannämnda skyldigheten fullgörs. Om tulldeklarationen görs av ett tullombud, ska licensinnehavarens eller licensmottagarens EORI-nummer nämnas i tulldeklarationen.
Om så föreskrivs i specifik unionslagstiftning, kan skyldigheten att låta varor övergå till fri omsättning eller att exportera inbegripa skyldigheten att låta varorna övergå till fri omsättning i eller att exportera dem till det land eller den grupp av länder som anges i licensen.
I fråga om elektroniska export- och importlicenser som utnyttjas i Finland avskriver licensinnehavaren i den elektroniska ansökningstjänsten för export- och importlicenser en viss kvantitet som utnyttjas, och sedan bekräftar Tullen den. När det är fråga om uppgifter på papperslicenser som är avsedda att utnyttjas annanstans i EU är det bra att kontrollera vilken praxis tullmyndigheten i den berörda medlemsstaten följer beträffande deklaration av kvantiteter som ska övergå till fri omsättning/exporteras. I fråga om papperslicenser ska licensnumret nämnas i tulldeklarationen. Om det utrymme på licensens omstående sida som har reserverats för anteckningar om godkännande inte räcker till, kan tullmyndigheten foga ytterligare sidor till licensen.
En kvantitet som importeras inom ramen för en importlicens eller en kvantitet som exporteras inom ramen för en exportlicens får avvika med +/- 5 procent från den kvantitet som beviljats genom licensen.
Import- och exportlicenser för jordbruksprodukterNovember 201922.11.2019