Minneslista för dem som ansöker elektroniskt
- Om det har blivit ändringar i uppgifterna om delaktiga i din gård ska du på blankett 101D meddela uppgifterna om nya delaktiga och delaktiga som fallit bort. Om den primära odlaren på gården byts, ska du uppdatera åtkomsträttigheterna på blankett 457 och lämna in den till kommunen. Efter det kan den primära odlaren lägga till och ändra åtkomsträttigheter i Viputjänsten och uppdatera kontaktuppgifterna om delaktiga.
- Du kan inrätta nya skiften samt dela och slå samman basskiften genom att på Viputjänstens ingångssida välja länken Elektroniska tjänster och därifrån avsnittet Basskiftesändringar. I avsnittet kommer du åt att göra ändringarna direkt på den elektroniska kartan. Ändringarna skickas till kommunen för att handläggas och digitaliseras. Du behöver inte lämna någon separat kartbilaga till kommunen. Gör de här ändringarna innan du övergår till att göra upp den samlade stödansökan, så att kommunen hinner kontrollera skiftesändringarna och du får rätta uppgifter i din ansökan. Vi rekommenderar att du gör skiftesändringarna före 30.4.2018.
- Börja göra upp den elektroniska ansökan genom att på Viputjänstens ingångssida välja punkten Elektroniska tjänster. Övergå till avsnittet Huvudstödansökan. Du kan välja det förhandsifyllda alternativ som är lämpligast för dig.
- Du kan göra en gränskorrigering av ett basskifte i avsnittet Huvudstödansökan på samma gång som du lämnar in stödansökan. Skicka in huvudstödansökan i tid så att kommunen kan bekräfta att gränskorrigeringen godkänns före 15.6.2018. Om gränskorrigeringen avslås i kommunen efter 15.6. kan du efter det korrigera uppgifterna om jordbruksskiften för skiftet bara på papper.
- Börja fylla i huvudstödansökan från skiftesuppgifterna. Du kan ge uppgifterna om basskifte och jordbruksskifte på samma gång. I den här punkten kan du välja om du vill använda fjolårets uppgifter om jordbruksskiften eller uppgifter från ett odlingsplaneringsprogram, eller om du vill fylla i uppgifterna på nytt. I det här skedet vägleder tillämpningen dig vid behov att också rita in jordbruksskiftena.
- Gör anmälan om besittningsöverföringar, dvs. köp, försäljning och arrendering av åkrar senast 15.6.2018 genom att lägga till eller ta bort basskiften i din besittning. Funktionerna är möjliga i avsnitten Huvudstödansökan och Basskiftesändringar.
- Du kan lämna in jordbruksskifteskartor över skiften i gemensamt bruk ritade på en papperskarta som elektronisk bilaga. Du kan också lämna in bilagor för bidrag för jordbruksgrödor och stöd till unga jordbrukare samt garantibevis för hampa som elektroniska bilagor. Efter att du har lämnat skiftesuppgifterna ger du uppgifterna om din gård.
- Efter att du har lämnat skiftesuppgifterna ger du uppgifterna om din gård.
- Anteckna alla stöd du söker på fliken Stöd som söks. På den här fliken ska du också ansöka om utbetalning för en miljöförbindelse, miljöavtal, avtal om miljöspecialstöd från föregående programperiod och om utbetalning av ersättning för ekologisk produktion om du har förbundit dig till dessa ersättningar år 2015 eller tidigare.
- Alla stöd går inte att söka i avsnittet Elektroniska tjänster Huvudstödansökan. Lämna vid behov in anmälan om deltagande i EU:s system för djurbidrag och nationella husdjursstöd. De här fristående avsnitten i e-tjänsten kräver alla att de var för sig skickas in för behandling.
- Innan du skickar iväg den elektroniska ansökan ska du flytta över till avsnittet Vipurådgivaren, där tillämpningen meddelar om det finns betydande fel eller motstridigheter i din ansökan. I Vipurådgivaren ser du också om din gård uppfyller förgröningsstödets krav på diversifiering och skyldigheten att ha ekologisk fokusareal. Vipurådgivaren kontrollerar inte alla stödvillkoren. På sidan finns en länk till ett sammandrag där det som Vipurådgivaren kontrollerar finns uppräknat. I avsnittet Vipurådgivaren finns också skärmen Preliminär stöduppskattning som visar en uppskattning av det stöd som kommer att betalas till din gård på basis av de stöd du sökt i den samlade stödansökan.
- Gårdsbruksenhetens lägenhetssignum, kommun där gårdsbruksenheten är belägen, kommunnummer, kommundel och juridisk form kan du inte ändra elektroniskt. Anmäl sådana ändringar till kommunen på pappersblankett 101A senast 15.6.2018.
- Skicka ansökningarna i god tid före sista ansökningsdagen. Störningar i samband med sändandet av data kan uppstå på grund av t.ex. elavbrott, datorfel eller serverstörningar. Om du vill ändra en ansökan som du redan har skickat ska du återta ansökan, göra de ändringar som behövs och skicka in ansökan på nytt. En ny ansökan ersätter alltid den tidigare.
- Du har själv ansvaret för att din ansökan kommer fram. När ansökan har skickats iväg får du ett kvitteringsmeddelande till den e-postadress som du har gett. Om ingen kvittering anländer per e-post kan du kontrollera hos kommunen att ansökan har nått fram. Kvitteringen kan utebli t.ex. till följd av felaktig e-postadress. Spara det mottagningsmeddelande du fått om att sändandet av den elektroniska ansökan lyckades åtminstone till slutet av det innevarande året eller skriv ut det för arkivering. Informera de andra ägarna av gårdsbruksenheten om mottagningsmeddelandet.
- När du har lämnat in ansökan kan du skriva ut eller spara ett sammandrag av uppgifterna i din ansökan på fliken Sammandrag och sändning. Det är viktigt att spara sammandraget om det inträffar ett fel när du skickar in ansökan. Ansökan har sänts om sändningstidpunkten har skrivits ut i det övre högra hörnet på ansökan.
- Du kan ändra eller återkalla ansökan under ansökningstiden. Efter ansökningstiden kan du ändra eller återkalla ansökan bara på pappersblankett.
- Lämna in den elektroniska ansökan senast 15.6.2018 kl. 23.59. Du kan inte lämna in en elektronisk ansökan för sent. Lämna in en försenad ansökan till kommunen på pappersblankett. I samband med den elektroniska stödansökan tolkas begreppet oöverstigligt hinder (force majeure) på samma sätt som i fråga om ansökningar på pappersblanketter. Det innebär att de oöverstigliga hindren ska vara oförutsägbara och att jordbrukaren inte får ha någon möjlighet att påverka dem. Oöverstigliga hinder prövas alltid från fall till fall och utgående från vad som sägs i EU-rättsakterna och de inhemska författningarna. Exempelvis serverstörningar, elavbrott eller datorfel kan i första hand inte tolkas som oöverstigliga hinder. Läs mer om tiderna för inlämnande av ansökan och om förseningar i kapitel 5.
- Höstanmälningarna om miljöförbindelsens skiftesspecifika åtgärder växttäcke vintertid, placering av flytgödsel i åker och återanvändning av näringsämnen och organiskt material görs hösten 2018 i Viputjänsten eller på blankett 465 före utgången av oktober.
Minneslista för sökande på pappersblanketter
Om du så vill kan du också ansöka om stöd på pappersblanketter. Blanketter får du hos kommunens landsbygdsnäringsmyndighet och på internetadressen www.mavi.fi →Guider och blanketter → Odlare → Blanketter.
- Lämna in pappersblanketten Delaktiga i gårdsbruksenheten 101D till kommunen, om du gör ändringar i uppgifterna om delaktiga eller skapar nya delaktiga.
- I ansökan om stöd som gäller den samlade stödansökan ingår blanketterna 101B och 102B. Lämna in jordbruksskifteskartor över de basskiften vars jordbruksskiften har ändrats jämfört med i fjol. Lämna vid behov in blanketterna 101A, 101D, 102A och 102C. Kontrollera för vart och ett stöd vilka andra blanketter och bilagor som behövs samt tidpunkterna för inlämnande av dem. Om du har en husdjursgård ska du vid behov lämna in också blankett 184 Anmälan om deltagande i fråga om EU:s djurbidrag och nationella husdjursstöd.
- Anteckna de stöd du söker på 101B. Ansök också om utbetalning för en miljöförbindelse, miljöavtal, avtal om miljöspecialstöd från föregående programperiod och om utbetalning av ersättning för ekologisk produktion om du har förbundit dig till dessa ersättningar år 2015 eller tidigare.
- Underteckna alla blanketter och förse dem med namnförtydligande. Om stödansökan består av separata sidor ska varje sida undertecknas. Anteckna dessutom datum och lägenhetssignum på varje sida. Underskriften kan ersättas med en fullmakt eller, då det gäller bolagsformer, med en sedvanlig namnteckningsrätt. I oklara fall kan kommunens landsbygdsnäringsmyndighet begära att få ett handelsregisterutdrag där namnteckningsrätten anges.
- Lämna in blanketterna och bilagorna i tid per post eller för dem till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet senast 15.6.2018. En ansökan som lämnas in per post anses ha anlänt i tid, om den är poststämplad senast 15.6.2018 och adresserad till landsbygdsnäringsmyndigheten i den kommun där gårdsbruksenheten är belägen.